Måste man ha full kräm i slangarna för att blinkersarna ska funka!?

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Har en för mig ganska ny hoj (köpt jan. -04) utan fungerande blinkers.

När jag köpte hojen så funkade blinkersarna efter att vi (jag och säljaren) laddat batteriet "lite extra" med hans laddare. Själv har jag inte sett dom blinka på länge fast jag har laddat batteriet som bara den (dock med en biltema laddare á 69 kr utan några som helst mätare eller lysanvisningar).

Hojen startar bra, alla annan el funkar oxå bra, men om de nu är så att blinkersarna kräver extra mkt kräm, lyser dom då bara när batteriet är fulladdat? Inte ens när man varvar upp motorn på 5000 varv?

Tips på generatortest önskas oxå om det kanske kan vara den som knasar...

Jag vet inte vad de är för lampor i, men kanske kan man gå ner i effekt...

sista: antar att de finns säkringar för just detta, var kan man hitta dom? (Ja, jag är nybörjare jag vet :3freak )
 
Om lamporn har för hög effekt så händer väl inget annat än att de inte blinkar utan lyser med fast sken :va
 
På vissa ger hög effekt hög hastighet, på vissa ger det låg hastighet (eller bara konstant lys).
 
För högt?!

vad är för hög effekt?

om jag NU vill ut och mäta i garaget, vad ska de visa för siffror över batteriet, ändras spänningen när man startar o varvar? avständ - påslagen motor...?!

Kan man mäta spänningen över blinkersern för att se om de överhuvudtaget kommer kräm till den?

Jag är helt novis på detta...Tack för alla svar so far! :Bugar
 
Mark skrev:
vad är för hög effekt?

om jag NU vill ut och mäta i garaget, vad ska de visa för siffror över batteriet, ändras spänningen när man startar o varvar? avständ - påslagen motor...?!

Kan man mäta spänningen över blinkersern för att se om de överhuvudtaget kommer kräm till den?

Jag är helt novis på detta...Tack för alla svar so far! :Bugar
1. Blinkerslampor är normalt sett på 21w per styck. Många miniblinkers är bara 10w och måste alltså parallellkopplas med ett motstånd för att ge rätt effekt till blinkerreläet, man kan säga att man "lurar" blinkreläet att tro att man har 21w.

2. Batterispänning avstängd motor 12-13v, påslagen motor 13-14v, ev behövs det lite högre varv än tomgång för att generatorn ska nå 13-14v men det är inget fel så länge du inte behöver tokvarva för att nå 13-14v.

3. Mät spänningen över blinklampan, ska pulsera mellan 0 och nästan batterispänningen men tänk på att inte alla mätare (främst de billigare) hinner med ordentligt om blinkers går för fort.
Du kan även mäta mellan den ena lampkabeln (testa båda) och en bra jordpunkt (batteriets minus eller olackad del av motorblocket).
 
Mark skrev:
vad är för hög effekt?

om jag NU vill ut och mäta i garaget, vad ska de visa för siffror över batteriet, ändras spänningen när man startar o varvar? avständ - påslagen motor...?!

Kan man mäta spänningen över blinkersern för att se om de överhuvudtaget kommer kräm till den?

Jag är helt novis på detta...Tack för alla svar so far! :Bugar

Mitt tips när det gäller lamporna är kolla att det är rätt effekt (w) kolla i instruktions boken, har du ingen så köp en. Om du kan starta hojen med elstart kan du helt glömma att batteriet är dåligt laddat.

Om du trots allt vill kolla batteriet/laddningen: Voltmeter - mät (likspänning) när hojen är avstängd 12,5-13v. Starta-mät-troligen 12,5-13v på låg tomgång- några tusen varv mät igen 14-15v förmodligen. Första mätningen visar att inga celler är trasiga, andra mätningen om spänningen ökar med varvtalet så fungerar generatorn.

Om du mäter ute vid blinkers lampan skall du få 12v-0v-12v. Felsökning blinkers enligt "urban tiger". :tummenupp
 
Redovisning:

kom nu precis in från garaget, inte så mkt klokare den här gången heller.

Resultat:

13.1 v utan nyckeln isatt.

12.5 v med tändningen på

14.5 v på tomgång

~13.5 v på höga varv

Allt utom blinkers fungerar bra. Blinkers indikatorn på instrumentpanelen lyser inte heller (vet inte om jag har sagt det innan)

Jag mätte även spänningen över blinkerslampan och den visade -0.6 v. oasett hur jag vände på polerna hela tiden.

Min egen och mycket amatörmässiga åsikt om detta är att spänningen borde äka med höga varvtal, ja precis som ute i svängarna :hihi

Jag ska till nästa gång även spana in effekten (w) på marshallerna!

Nu ska jag få massage för min "tennisarm".

Buss o kran!
 
Mark skrev:
... 13.1 v utan nyckeln isatt.

12.5 v med tändningen på

14.5 v på tomgång

~13.5 v på höga varv ...
Utmärkt. Att den är 14,5v på tomgång och 13,5v på höga varv behöver inte vara fel i sig, det kan lika gärna visa att laddregulatorn tycker att "det är nog nu".

Finns ingen anledning att spänningen ska öka med varvtalet, en av finesserna med växelströmmare relaterat likströmmare (finns inte på moderna hojar) är att de ger hyggligt hög laddström redan från rätt lågt varvtal (endast maximala strömmen varierar med varvtalet) medan en likströmmare ger en spänning som varierar linjärt med varvtalet (en 12v likströmmare kan med andra ord ge under 12v på tomgång = laddar inte alls på tomgång, försörjer inte ens tändning etc på tomgång).
Alltså normalt att ha rätt hög spänning redan på tomgång men heller inte helt ovanligt att gen inte laddar (ger förhöjd spänning utöver batteriets egen spänning) förrän en bit över tomgång.

Sätt igång och kolla vad det sitter för lampor i blinkerserna. Det är väl nån tomte (tidigare ägare) som tycker miniblinkers är tuffare än funktionen förstås. :kocko
 
med lampan i näven...

så här står det på lampan:

GE 12V470
WY5W
E12JS

Mark tolkar fritt, de ska va 12 volt...o kanske är lyset på 5 w?!

Nu när jag plockat ut den vet ja inte om den är polkänslig när jag ska sätta tillbaka den, brukar dom vara det? Jag ser ingen skillnad på kopplingarna.
 
LillOrvar skrev:
Har det fungerat utan indikeringslampa tidigare?

Om nej, skulle jag byta/laga den till och börja med.

Joda, har minsann för mig att det blinkade där nere vid styret när jag blinkade.

Tid för att se efter säkringar kanske?!
 
Låter om om en säkring har gått eller blinkers reläet. Blinkers ska ju funka utan att ha motorn igång (tändning på) och lampan på instrumentpanelen ska ju definitivt fungera. Om du köpte hojjen från en handlare så tycker jag att denne var oseriös som lurade iväg hojjen såhär. En motorcykel ska ha fungerande blinkers... det är väl enligt lag iaf! Tror inte det är fel på nånting med batteriet eller generator, regulator eller så eftersom allt annat än blinkers fungerar. Du kan ju kolla så alla lampor (som har med blinkerserna att göra) är hela.

Lycka till.
 
1. Lampor är inte känsliga för polaritet, de lyser hur du än gör.
2. Sätt i rätt lampor så fungerar blinkers. 5w?? Såna är avsedda för p-ljus och instrument. Blinkers ska ha 21w!
 
Robban_C skrev:
1. Lampor är inte känsliga för polaritet, de lyser hur du än gör.
2. Sätt i rätt lampor så fungerar blinkers. 5w?? Såna är avsedda för p-ljus och instrument. Blinkers ska ha 21w!

Var på planeten Göteborg kan man finna blinkerslampor?

på Bensinmackar eller Feltema?

SS Bildelar i Sisjön eller Superbike i samma distrikt... :va
 
OK brukar väl ha (?) Annars får du nog åka till en MC-butik.
 
Nu jävlar!!!

har moppen ute på gården o har öppnat upp lite sladdar från killen som har "byggt om" hojen.

Fakta: nu sitter det 5 watts lampor.

då saknas det 16 w på lampa.

i fomerln för vad som ska ersättas blir det:

12^2 (V) / 16 (W) = 9 Ohm

Till var bakblinkers är det 2 st. 10 R parallellkopplade motstånd som i sin tur är parallellkopplade till bakblikersen. 2 st parallell kopplade motstånd med liak mkt motstånd kan ju ersättas av ett, hälften så stårt.

Rätta mig om jag har fel, men borde det då inte bli för lite effekt till var baklampa? Ett sånt motstån på 10 R borde väl vara rätt? (10 är ju nära 9).

Sen hittar jag inte nåra motsånd till blinkersarna där fram, kanske har killen före mig tänkt fel. eller så är det jag om är vilsen.

Jag antar att jag får ta o flytta det ena motståndet till den främre lampan på var sida!?

Jag ska ut o övningsköra med morsan nu, så lite hjälp vore super!

tack o sånt killar! All for one and one for all!
 
Mark skrev:
Nu jävlar!!!
Till var bakblinkers är det 2 st. 10 R parallellkopplade motstånd som i sin tur är parallellkopplade till bakblikersen. 2 st parallell kopplade motstånd med liak mkt motstånd kan ju ersättas av ett, hälften så stårt.

Har du två 10ohms parralellkopplade motstånd så ger det ju bara 5ohm..

1/r= 1/r + 1/r

1/10+1/10=1/0.2

1/0.2=5

Sen måste det ju vara effektmotsånd också.. :)


Edit: Läser värre än få.. Du hade ju redan koll på detta.. :)
 
Varför meckar du med motstånd till lamporna? Var inte blinkersen stendöd?

Om inte alla lampor är trasiga beror det rimligen på trasig säkring eller relä.

/A
 
Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

Back
Top