Måste man ha expansionskärl?

Vore konstigt om det hela tiden försvann vätska, både med o utan (yttre) expansionskärl.
Det enda som händer är att det vid 1a körningen utan så trycks det ut mycket vatten
som behöver tryckas ut. Och sen har man fått den luftvolymen man behöver, fast I kylaren.

Ett av skälen till att man (numera) har (ett yttre) expansionskärl är att det oxiderar mindre
i kylare o motor om det inte finns nån luft där. Om det spelar nån roll m alu både i topp o kylare vet inte jag.
/u

*Farligt låg nivå vissa inlägg och stängningsvarning utfärdad.*

Finns en risk att kylvätska dunstar om det är öppet någonstans. Att ta bort kärlet och låta slangen hänga låter inte särskilt nyttigt.
Att det sen ovanpå det kan dra in luft och sänker kokpunkten höjer insatsen. En hoj når lätt över 100 grader i stadstrafik en varm sommardag.

Frågan är också om inte cirkulationen blir lidande om det inte är trycksatt.

Om motiven för att behålla expansionskärlet känns som kärnfysik (vilket jag tror är en liiiiiten överdrift) kan man förenkla ämnet radikalt:

Det finns två huvudtyper av vätskekylningssystem; sådana med och sådana utan expansionskärl. På systemen utan kärl ska man inte sätta dit något och för de system som har expansionskärl ska man inte ta bort kärlet. På båda typerna ska locket vara original.

Visst blev det enkelt!(?)

lite off topic men 'ändå.. frågat om de spelar någon roll vad kärlet sitter?
sitter ovanför kylarn på min kawwa o undrar hur blir det om jag flyttar ner det?
kommer nivån stiga där i till fullt el funkar de ändå :va

Expansionskärl är bra då man mycket riktigt kan åka med mer vätska i systemet och slipper därmed en luftspalt överst i kylaren.
Värt att notera är dock att långt ifrån alla hojar har ett riktigt expansionskärl utan på en del är det bara en catchtank som tar hand om kylarvätskan då den trycks ut, detta beror på miljökrav. På dessa hojar är det helt safe att plocka bort behållaren och leda ut slangen i naturen (OBS inte nära bakhjulet då glykol är halt).
På de hojar som har riktigt expansionskärl går det utmärkt att plocka bort det men då är det rekomenderat att inte toppa kylaren max samt om det är möjligt skaffa ett kylarlock med högre öppningstryck. Många moppar har 1,1 men det går utmärkt att ha upp till 1,4 utan att riskera toppackningen. (Skyll dock inte på mig om du skjuter toppackningen)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti