Måste man ha expansionskärl?

AndreasNo skrev:
2633819 Ja, har du inte lärt dig de än?

Svara på frågan då Mr. Mekguru :D..

Aja det e i expansionskärlet som vattnet kyls ner då det blivit varmt. det som händer är att trycket ökar liksom o vattnet behöver mer utrymme.

Aja nu vill inte jag leka kemaniker proffs men rent teoretisk så borde du kunna bygga om så att du kan ta bort expkärlet men tänk då att din motot kommer bli luftkyld men detta är ju itne att rekomendera för då hade den väl varit luftkyld från första början ?
 
navid.sedighi skrev:
2633821 Aja det e i expansionskärlet som vattnet kyls ner då det blivit varmt. det som händer är att trycket ökar liksom o vattnet behöver mer utrymme.

Aja nu vill inte jag leka kemaniker proffs men rent teoretisk så borde du kunna bygga om så att du kan ta bort expkärlet men tänk då att din motot kommer bli luftkyld men detta är ju itne att rekomendera för då hade den väl varit luftkyld från första början ?


Hmm.. kolla i mitt garage, den silvriga lilla burken på sidan e de asså jag menar..

Den måste jag asså ha o med andra ord så går slangen ner i botten på den burken oså sugs vattnet in o ut där? :va

E jag me på noterna då?
 
navid.sedighi skrev:
2633821 Aja det e i expansionskärlet som vattnet kyls ner då det blivit varmt. det som händer är att trycket ökar liksom o vattnet behöver mer utrymme.
Å vad tror du kylarn är till för? Värma vattnet? :va

Kylsystemet är redan som det är trycksatt, med en ventil som reglerar om det behövs tömmas lite vatten till expkärlet när värmen stiger och trycket ökar eller sugas in lite när tempen sjunker och trycket minskar. Om du tar bort det så kommer du att skjuta av nån slang och bli stående utan kylarvatten. Jag skulle inte köra hem med den hojen en het sommardag. :fakta
 
Hoztic skrev:
2633826 Å vad tror du kylarn är till för? Värma vattnet? :va

Kylsystemet är redan som det är trycksatt, med en ventil som reglerar om det behövs tömmas lite vatten till expkärlet när värmen stiger och trycket ökar eller sugas in lite när tempen sjunker och trycket minskar. Om du tar bort det så kommer du att skjuta av nån slang och bli stående utan kylarvatten. Jag skulle inte köra hem med den hojen en het sommardag. :fakta

Men asså... dehär va knepigt värre...
Hatar när till synes enkla saker ska va jävla kärnfysik :huvet

Plockar jag bort dendär silverburken så kommer det asså inte bara rinna ut lite vatten om de blir för högt tryck, som jag trodde, utan de kommer poppa slangar här o var o motorn skär ihop.. lovely..
 
Klart du kan köra utan exp.kärl, men då ska du inte fylla kylaren helt full.Det som inte får plats kommer att tryckas ut ur slangen som förut gick till exp.kärlet.Fyll så det är ca 2-3 cm luft i kylaren, sen bör du ju hålla koll på kylarnivån oftare ..
 
Expansionskärlet är till för att dels fylöla på vatten vid behov, sen ska vattnet kunna röra sig i massa då det ökar i massa när det blir varmt. Det är därför som det finns en Min och Max gräns. Nivån ska ligga mellan dessa områden. För hög volym kan orsaka att kylvattnet trycks ut genom locket på burken när tempen stiger i motorn/kylvattnet.

Hoppas detta gav dig lite mer kött på benen!
 
Larzon skrev:
2633838 Klart du kan köra utan exp.kärl, men då ska du inte fylla kylaren helt full.Det som inte får plats kommer att tryckas ut ur slangen som förut gick till exp.kärlet.Fyll så det är ca 2-3 cm luft i kylaren, sen bör du ju hålla koll på kylarnivån oftare ..


Men va f-n !!..
Ja nu helt plötsligt blev det precis så enkelt som jag tänkte mig..

Så om jag helt enkelt bara tar den slangen som går ner i expansionskärlet o hänger det utanför bara o tar bort kärlet så lär de väl bara rinna ut vatten på backen o jag får fylla på nytt om de skulle bli så?..inte sant, så har iaf jag tänkt mig..
 
Då kommer fråga 2, varför vill du ta bort det? Kan du inte flytta det till en plats där det inte syns lika bra?
 
AndreasNo skrev:
2633843 Men va f-n !!..
Ja nu helt plötsligt blev det precis så enkelt som jag tänkte mig..

Så om jag helt enkelt bara tar den slangen som går ner i expansionskärlet o hänger det utanför bara o tar bort kärlet så lär de väl bara rinna ut vatten på backen o jag får fylla på nytt om de skulle bli så?..inte sant, så har iaf jag tänkt mig..
..så lär de väl bara rinna ut vatten..
..som ersätts med luft som inte kyler eller går att pumpa och som gör det svårare att hålla rovan vid rätt temperatur pga bristande cirkulation och som medför risk för... ja, GISSA SJÄLV! :rolleyes:

Någonting säger mig att expansionskärlet inte sitter där bara för det är tillverkat i så tjusig plast. :va
Dessutom är väl idag de flesta kylsystem trycksatta? Fritt utblås ger större kokningsrisk pga lägre kokpunkt hos vattnet, dvs sämre kylning
 
Kahobe skrev:
2633853 ..så lär de väl bara rinna ut vatten..
..som ersätts med luft som inte kyler eller går att pumpa och som gör det svårare att hålla rovan vid rätt temperatur pga bristande cirkulation och som medför risk för... ja, GISSA SJÄLV! :rolleyes:

Någonting säger mig att expansionskärlet inte sitter där bara för det är tillverkat i så tjusig plast. :va
Dessutom är väl idag de flesta kylsystem trycksatta? Fritt utblås ger större kokningsrisk pga lägre kokpunkt hos vattnet, dvs sämre kylning


*muttra*
Som sagt, till synes enkla saker blir kärnfysik.
Jag trodde väl typ att man hade expansionskärl för att slippa ha nåt rinnandes från sin hoj :)
Får väl helt enkelt låta dedär sitta kvar.
Men tveksam på att dedär nya mecket som sitter där istället för orginal e lika bra som orginal.
Ska burken va helt tät så de inte kommer in nå luft lr ej?
Likabra o kolla upp o gö dedär som de ska va om ja nu ska låta den sitta kvar...
 
Kärnfysik ?? Knappast. Bara ren grundläggande fysik. Kanske t.o.m. på grundskolenivå.

Expansionskärlet fyller en funktion (därav namnet...). Tar du bort det måste det finnas
luft nån annanstans i kylsystemet för att ta vattnets utvidning (i volym, inte i massa !)
vid uppvärmning, kommer bli på högsta punkten i systemet.

Nånstans sitter det en övertrycksventil (troligen kylarlocket) , den måste finnas kvar
annars blåser du nåt, en slang el. kylaren. Sitter den på expansionskärlet blir det inte bra.
/u
 
Last edited:
Pga av vikt, är kylaren så liten det bara går. För att den ska kyla tillfredställande måste den vara full med vatten/Vätska/glykol.
I kylarlocket sitter det en ventil som begränsar trycket. Men det sitter också en ventil som öppnar för att släppa in luft/vatten om det blir undertryck i kylaren.

Finns det vatten i kärlet så trycks vattnet ut när motorn bli varm och sugs tillbaka när den blir kall. Kylaren är alltid full. Bra kylförmåga.

Det kan lätt minska mer och mer vatten om man inte har ett expansionskärl.
 
nu blir väl jag dumförklarad med... men jag gjorde som trådskaparen vill göra... jag tog loss min och har slangen hängandes... Har kört bakhjul m.m. och det har inte försvunnit något vatten i kylaren efter en säsongs körande... inte har jag märkt någon skilnad på tempen heller... förutom att den gått ner lite efter att kåporna togs bort... men det är självklart likadant om jag har exp kärlet på....

så jag tvivlar på att några slangar kommer poppa av eller att något annat drastiskt kommer hända om du tar en kjoll på vattenivån innan du startar hojen varje gång?
 
på min förra R1 fighter hade jag en 1,5 meter lång slang upp till utrymmet under passagerarsadeln, där jag hade ett alu kärl som expansionskärl.

efter renoveringen av hojen, så använde jag bara en slang på ca 30 cm som det satt en bult i.

hojen blev aldrig speciellt varm & jag tyckte att expansionskärlet inte behövdes
 
wonderwizard skrev:
2633952 på min förra R1 fighter hade jag en 1,5 meter lång slang upp till utrymmet under passagerarsadeln, där jag hade ett alu kärl som expansionskärl.

efter renoveringen av hojen, så använde jag bara en slang på ca 30 cm som det satt en bult i.

hojen blev aldrig speciellt varm & jag tyckte att expansionskärlet inte behövdes

:tummenupp
Dåså... blir te o plocka bort dedär skiten då så man slipper de...
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top