AndreasNo
Bannad
Va e de till för?
Det är väl expansionskärlet som e de de går en slang från kylaren till?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
AndreasNo skrev:2633805Va e de till för?
The blade skrev:2633815Är du dum på riktigt![]()
AndreasNo skrev:2633819Ja, har du inte lärt dig de än?
Svara på frågan då Mr. Mekguru..
navid.sedighi skrev:2633821Aja det e i expansionskärlet som vattnet kyls ner då det blivit varmt. det som händer är att trycket ökar liksom o vattnet behöver mer utrymme.
Aja nu vill inte jag leka kemaniker proffs men rent teoretisk så borde du kunna bygga om så att du kan ta bort expkärlet men tänk då att din motot kommer bli luftkyld men detta är ju itne att rekomendera för då hade den väl varit luftkyld från första början ?
Å vad tror du kylarn är till för? Värma vattnet?navid.sedighi skrev:2633821Aja det e i expansionskärlet som vattnet kyls ner då det blivit varmt. det som händer är att trycket ökar liksom o vattnet behöver mer utrymme.
Hoztic skrev:2633826Å vad tror du kylarn är till för? Värma vattnet?
Kylsystemet är redan som det är trycksatt, med en ventil som reglerar om det behövs tömmas lite vatten till expkärlet när värmen stiger och trycket ökar eller sugas in lite när tempen sjunker och trycket minskar. Om du tar bort det så kommer du att skjuta av nån slang och bli stående utan kylarvatten. Jag skulle inte köra hem med den hojen en het sommardag.![]()
Larzon skrev:2633838Klart du kan köra utan exp.kärl, men då ska du inte fylla kylaren helt full.Det som inte får plats kommer att tryckas ut ur slangen som förut gick till exp.kärlet.Fyll så det är ca 2-3 cm luft i kylaren, sen bör du ju hålla koll på kylarnivån oftare ..
heliac skrev:2633847Då kommer fråga 2, varför vill du ta bort det? Kan du inte flytta det till en plats där det inte syns lika bra?
..så lär de väl bara rinna ut vatten..AndreasNo skrev:2633843Men va f-n !!..
Ja nu helt plötsligt blev det precis så enkelt som jag tänkte mig..
Så om jag helt enkelt bara tar den slangen som går ner i expansionskärlet o hänger det utanför bara o tar bort kärlet så lär de väl bara rinna ut vatten på backen o jag får fylla på nytt om de skulle bli så?..inte sant, så har iaf jag tänkt mig..
Kahobe skrev:2633853..så lär de väl bara rinna ut vatten..
..som ersätts med luft som inte kyler eller går att pumpa och som gör det svårare att hålla rovan vid rätt temperatur pga bristande cirkulation och som medför risk för... ja, GISSA SJÄLV!![]()
Någonting säger mig att expansionskärlet inte sitter där bara för det är tillverkat i så tjusig plast.
Dessutom är väl idag de flesta kylsystem trycksatta? Fritt utblås ger större kokningsrisk pga lägre kokpunkt hos vattnet, dvs sämre kylning
wonderwizard skrev:2633952på min förra R1 fighter hade jag en 1,5 meter lång slang upp till utrymmet under passagerarsadeln, där jag hade ett alu kärl som expansionskärl.
efter renoveringen av hojen, så använde jag bara en slang på ca 30 cm som det satt en bult i.
hojen blev aldrig speciellt varm & jag tyckte att expansionskärlet inte behövdes
Du får väl måla burken blå och tejpa på en NOS-dekal, då ser det ju ut som du har lustgasAndreasNo skrev:2633849Vart syns det inte bra på en fighter?...
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |
![]() |
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm
Lördag den 17 maj bjuds det... |
![]() |
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025
Yamahas TRACER 7 och TRACER... |
![]() |
Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT
Yamaha har presenterat 2025... |