Måste man byta drev vid kedjebyte

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Olah!
Min kedja är så tänjd att kedjebytesmarkören går på rött men kuggarna på fram- & bakdrev är i stort sett oslitna (inga hajfenor eller vassa toppar).

Är det OK att bara byta kedjan (inte byta dreven) eller är det dåligt??

http://hem.passagen.se/fmck.malmo/teknik/kedja.htm påstås det att drevet kan sprängas om man bara byter kedjan :eek: ! Det låter ju lite otrevligt :zpy ....
 
Jag skulle/har bytt både kedja och drev. Drev kostar inte speciellt mycket iallafall om man jämför med kedjan.

Att drev sprängs har jag aldrig hört talas om. Däremot skar två länkar på min kedja i somras när jag dessutom var i Nice. Kändes ung som att åka godståg i övre norrland hela vägen hem...

Tips: Ta bort skruven/muttern på framdrevet innan kedjan kapas så att du kan bromsa bakhjulet. Hade ett h-e med att få bort skruven på min, bara för att det första man gjorde var att "rondella" av kedjan... :rolleyes: :crash
 
Last edited:
flugan skrev:
Olah!
Min kedja är så tänjd att kedjebytesmarkören går på rött men kuggarna på fram- & bakdrev är i stort sett oslitna (inga hajfenor eller vassa toppar).

Är det OK att bara byta kedjan (inte byta dreven) eller är det dåligt??

http://hem.passagen.se/fmck.malmo/teknik/kedja.htm påstås det att drevet kan sprängas om man bara byter kedjan :eek: ! Det låter ju lite otrevligt :zpy ....
Står att KEDJAN kan sprängas.......Iofs inte bra om det händer.
Vad är kedjebytesmarkören för nåt ?

Jag byter oftast dreven samtidigt, men kan tänka mig att fuska
om dom ser justa ut. Risken är att kedjan slits fortare, men jag tror inte det är så allvarligt.
Har aldrig sett nån bra förklaring till varför iaf.
Däremot sliter nog en dålig kedja ner dreven fort.
Det är ju inte rullarna som slits, utan oftast pinnarna/böjlagringen
i kedjan.
/u
 
Drev kostar kanske 400:-. Kedjan många gåner mer det. Byt du allt samtidigt så vet du att det är schysst!
 
Re: Re: Måste man byta drev vid kedjebyte

Ang. kedjebytesmarkör.
Prexis under bakaxeln är den. "Chain wear indicator" tror jag att det står...Indelat i grönt & rött. På det röda fältet står det "Replace chain".

ulf_lundin skrev:
Står att KEDJAN kan sprängas.......Iofs inte bra om det händer.
Vad är kedjebytesmarkören för nåt ?

Jag byter oftast dreven samtidigt, men kan tänka mig att fuska
om dom ser justa ut. Risken är att kedjan slits fortare, men jag tror inte det är så allvarligt.
Har aldrig sett nån bra förklaring till varför iaf.
Däremot sliter nog en dålig kedja ner dreven fort.
Det är ju inte rullarna som slits, utan oftast pinnarna/böjlagringen
i kedjan.
/u
 

Bifogat

  • hornet buzz big yellow.jpg
    hornet buzz big yellow.jpg
    7.6 KB · Visningar: 302
Eftersom kuggen i dreven får mer avstånd mellan sig när en kedja blir sliten kommer all kraft att hela tiden endast förmedlas via ett kugg istället för alla som är i kontakt med kedjan, när du har bytt till en ny. Kedja samt drev sliter ju in varandra, så har du en utstäckt kedja kommer du defentift ha lägre mellan kuggarna på dreven än vad det skall vara för en ny kedja.

Tror helt klart att du riskarar att dra av kedjan.... = $
 
Re: Re: Re: Måste man byta drev vid kedjebyte

flugan skrev:
Ang. kedjebytesmarkör.
Prexis under bakaxeln är den. "Chain wear indicator" tror jag att det står...Indelat i grönt & rött. På det röda fältet står det "Replace chain".
Kolla kedjan i stället. Det är den som räknas i verkligheten.
Om den går att dra ut från drevet mycket (1/2 kugghöjden alt.
en blyertspenna brukar man säga) så är det dags att byta.

Ett striktare mått är hur många % den förlängt sig sen den
var ny. (Mäts enkelt på en lös öppnad kedja. Tryck ihop o dra
ut o mät skillnaden.) Borde iofs gå att mäta även på monterad
kedja. Mät över så många länkar som möjligt och jämför
med hur långt det borde vara. Vet ju antalet länkar och delningen.

Har aldrig brytt mig om den varianten utan byter när den lyfter
för mycket. Lägger man ut en sliten kedja o drar o trycker så
skiljer det rätt mkt i längd faktiskt.

En annan indikation på utsliten är att kedjespänningen varierar
för olika lägen på kedjan, dvs. vissa delar mer slitna än andra.
/u
 
Output skrev:
Eftersom kuggen i dreven får mer avstånd mellan sig när en kedja blir sliten kommer all kraft att hela tiden endast förmedlas via ett kugg istället för alla som är i kontakt med kedjan, när du har bytt till en ny. Kedja samt drev sliter ju in varandra, så har du en utstäckt kedja kommer du defentift ha lägre mellan kuggarna på dreven än vad det skall vara för en ny kedja.

Tror helt klart att du riskarar att dra av kedjan.... = $
Tror det stämmer med min uppfattning.

Men dragkraften i kedjan är samma i alla väder, motorn lika stark oberoende av kedjan.
Fast ser dreven urgröpta ut så ska dom förstås bytas.
/u
 
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Back
Top