Måste kolfiberdämpare packas om?

Daddy

Hmmmm..
Gick med
31 May 2003
Hoj
zx10r -05
Min bror har köpt en fin hoj.
Nu vill han ha en ny ljuddämpare för att få lika häftigt ljud som jag har i min.
(Syskonrivalitet) :D
Då frågar han hos AVA:mc om dom har micronsystem där.
Ja, vi har titan oval för ca:5 lax.
Min bror frågar om dom har runda i kolfiber istället.
Svaret: Neeeeeeeej, såna ska ru inte ha. Dom kräver så mycke underhåll, och måste packas om med ullfibrer och så.
Aha säger brorsan och går därifrån.

Jag har aldrig hört talas om detta förut.
Stämmer det, eller är det lögn??? :confused:

Daddy skrev:
Min bror har köpt en fin hoj.
Nu vill han ha en ny ljuddämpare för att få lika häftigt ljud som jag har i min.
(Syskonrivalitet) :D
Då frågar han hos AVA:mc om dom har micronsystem där.
Ja, vi har titan oval för ca:5 lax.
Min bror frågar om dom har runda i kolfiber istället.
Svaret: Neeeeeeeej, såna ska ru inte ha. Dom kräver så mycke underhåll, och måste packas om med ullfibrer och så.
Aha säger brorsan och går därifrån.

Jag har aldrig hört talas om detta förut.
Stämmer det, eller är det lögn??? :confused:
Morsning!!
Låter lite konstigt det där..
Förr eller senare måste ALLA burkar packas om, vad jag vet!? (Om man vill ha tillbaka ursprungsljudet förstås) :hihi Det påverkar ju iofs effekten oxå..
Han kan ju fråga varför inte den av AVA föreslagna burken inte skulle behöva ompackning efter ett tags flitig varvning. Skulle vara mycket intressant å höra den förklaringen!
Peace! :tummenupp

alla burkar behöver stoppas om efter ett tag.
En del oftare än andra...

Däremot är min erfarenhet att kolfiberburken ger ett dovare och "tystare" ljud än tex aluminium eller Titan...

Kolfiber är en armerad "plast". De som har kolfiber höljen är känsligare än andra (titan, alu).
När ullen bränns bort så kan det bli för varmt och skada höljet. Har haft en kolfiberburk av kass kvalite´, ullen försvann på en säsong och innerröret vibrerade av med ett brännhål i höljet som följd.

Det var INTE en Micron burk.

Höljet på den var så mjukt så det flexade när man klämde på den.

Catman skrev:
alla burkar behöver stoppas om efter ett tag.
En del oftare än andra...

Däremot är min erfarenhet att kolfiberburken ger ett dovare och "tystare" ljud än tex aluminium eller Titan...

Visst blir det ett mindre skarpt ljud i kolfiber.
Och visst måste alla burkar stoppas om, men om ullen är borta i en metallburk så skränar det, borta i kolfiber så kan det bli mer än så (Beroende på kvalite´på burk).

Man kan säkert förstå AVA försäljarens argument genom att kolla på priset på kolfiberdämpare jämfört med titanvariant.
Givetvis så är det bättre att köpa den dyra ljuddämparen, eller hur.. :kocko

Mitt råd är att köpa det som är snyggast. Och att packa om en ljuddämpare är inget svårt. Det fixar man lätt på en timme.

svampe skrev:
Visst blir det ett mindre skarpt ljud i kolfiber.
Och visst måste alla burkar stoppas om, men om ullen är borta i en metallburk så skränar det, borta i kolfiber så kan det bli mer än så (Beroende på kvalite´på burk).
Hur långt går en Micron-kolfiber burk innan den behöver packas om?
Jag har haft min i 4 säsonger, 1800 mil, och hittills har besiktningsgubbarna klagat två gånger, men alltid släppt igenom den efter mätning. (Jag har en Bandit 1200)

Wiseguy skrev:
Man kan säkert förstå AVA försäljarens argument genom att kolla på priset på kolfiberdämpare jämfört med titanvariant.
Givetvis så är det bättre att köpa den dyra ljuddämparen, eller hur.. :kocko

Mitt råd är att köpa det som är snyggast. Och att packa om en ljuddämpare är inget svårt. Det fixar man lätt på en timme.
Nähä!?
Tror du han ville sälja en dyrare dämpare? Fattar jag väl! :fatta! , skulle bara va kul å höra hans bortförklaringar bara, för han lär ju inte säga det rakt ut åt killen, eller hur? :kocko

Wiseguy skrev:
Ah, ovanligt. Annars brukar dom ju försöka suga ut mer pengar från titan varianterna än kolfiber.

Faktiskt inte så ovanligt, Yoshimuras kolfiberburkar är tom dyrare än titan. Troligen pga svårare att göra.

Jag skulle köpa Titan eller rostfritt. Båda dessa går att rikta vid marksyning och med rätt valsmaskin se ut som nya. Trots detta har jag själv kolfiber. Packade om den nu i vintras, helt oförändrad efter massa år. Bytte ullen endå eftersom dämparen redan va öppnad.

Kolfiber leder bort värme sämre än metaller vilket gör att ullen tar mer stryk. Bäst ur den synpunkten är aluminiumdämpare. (Titan och rostfritt är dåliga värmeledare för att vara metaller.)

Så det är bara att välja: funktion eller fåfänga! :tungan

/RedTop

Kolfiber rockar! Hade det på min TL1000 under ett par år.
Mycket svalare = bränner sig inte. Och behöver inte packas om särskilt ofta, jag gjorde det inte iaf, och ljudnivån låg på samma nivå hela tiden.

finns en nackdel med kolfiber som jag upptäckte i våras.

när man stannat efter ett par mil & vill värma handskarna, så har dämparen knappt blivit "fisljummen" men alltid kör man med någon som man kan låna "värmare" av :tummenupp

Jag har kört med Micron kolfiberdämpare på min TRX sedan 1997. Inga problem, plus att passagerana inte bränner sig på dämparen då kolfiber inte blir så varmt.

Kan det vara så att försäljaren inte hade någon kolfiberburk till salu?

Rickard skrev:
Kan det vara så att försäljaren inte hade någon kolfiberburk till salu?

Jag misstänker att det kan ha varit så.
Han ville väl göra affär på en gång med det som fanns på lager.

Om det är någon som råkar ha ett slipon liggandes till en cbr600f -99, så skicka ett pm till mig. Runt 2k är vad brorsan vill betala för ett beggat.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman