Måste kedjan tas av för att tvättas?

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Hej

Jag köpte nyss Motuls kedjerengöring på sprayburk. På burken står att man ska spraya på och sen vänta fem minuter innan man borstar av. Min fråga är, ska man ta av kedjan först eller låta den sitta på när man tvättar? Och om man låter den sitta på, finns det inte risk att kedjetvätten påverkar andra delar av motorcykeln, såsom växellåda och annat, som kanske inte borde komma i kontakt med sådana ämnen?

Tack på förhand!

Nej du behöver inte ta av kedjan. Mitt tips är att du tar disel i en sprayflaska och sprayar på kedjan och sedan skrubbar du av den med en diskborste. På med kedjefett av något slag sen så håller kedjan länge.

Kedjan går ju aldrig in i lådan...

Men är det starka grejer kan ju plast och lackerade ytor i närheten ta skada, inte värst troligt, men det är bättre att se till att man inte dräller i onödan.

Inte krånglar jag och tar av kedjan inte, man kladdar på lämpligt lösningsmedel och kör lite lagomt inspirerat med en diskborste. :)

Geggmoppens kedja får sig en dust med högtrycken (vilket är precis jättefel, men den lever i 40 timmar i bästa fall, inte pga vattnet...) - och lite avfettningsmedel, ibland vevar man lite med diskborsten även här, om man fått för sig att göra rent på riktigt och svampa av bågen, men det får man inte skämma bort den med.. :D

/J

Var 10onde timme tas kedjan av och rengörs i fotogen och sedan få den ligga och gona till sig i lite tjockolja. Detta gäller ju förstås en geggmoppekedja som får se obehaglighter.
Blir som ny.

gona sej i tjock olja..?
du menar inte bunkerolja väl?
flyter inte under 30 grader och innehåller 3% svavel

Herre gud vad jobbig att tvätta med en tandborste!!

Jag kör med vanlig avfettning och sen fullt ös med högtryckstvätten!

Blåser av de mesta vattnet med tryckluften och sen på med nytt kedjefett

Jag har då aldrig rengjort kedjan, det har räckt att spraya på med nytt kedjewax med lite lagom intervaller. Okej om man kör i skogen, men annars. Näe. Rullade väl 2.5k mil på förra kedjan.

Beror lite på

Nä faan, men det underlättar ju.
Har man vanligt kjedjelås, och inte nitat lås så är det ju inte mycket merarbete.

Tog faktist av min senast jag gjorde ren den med Motuls kjedjerengöring och så mycket extraarbete var det ju inte. Däremot tycker jag att det gick både fortare och lättare.

Editerat: by the way så är jag lite av en sån där pedantbög som han på filmen, kör med tandborste och trasa!

Bede mala bosum, medicinman dansa medicindans!

Last edited:
Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...