Måste körkortstillståndet medföras vid färd?

.luzt

Livsnjutare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Superduke 05
Har blivit godkänd av länsstyrelsen, fått papprena, tvättat dom. :huvet

Har ringt länsstyrelsen o fixat så de kommer nya.
Men frågan är, måste jag medföra det under färd?
Min godkända handledare måste ha med sina papper, så mycket vet jag.
Tidigare har jag alltid haft med mig mina papper utifall.

Vad jag läst mig till så behöver jag bara ha ett godkänt körkortstillstånd.
Vilket jag har, bara inget körkortstillståndbevis. :confused:

Nejvbie skrev:
Har blivit godkänd av länsstyrelsen, fått papprena, tvättat dom. :huvet

Har ringt länsstyrelsen o fixat så de kommer nya.
Men frågan är, måste jag medföra det under färd?
Min godkända handledare måste ha med sina papper, så mycket vet jag.
Tidigare har jag alltid haft med mig mina papper utifall.

Vad jag läst mig till så behöver jag bara ha ett godkänt körkortstillstånd.
Vilket jag har, bara inget körkortstillståndbevis. :confused:

Du måste ha körkortstillståndet på dig och din handleadare måste ha med sig pappret som intygar att han är godkänd handledare..

[Edit 1] - Du blir säkerligen inte av med tillståndet om du glömmer pappren men säkerligen får du pynta en slant på samma sätt som man kan få böter om man glömmer körkortet hemma.

korvgubbe skrev:
Du måste ha körkortstillståndet på dig och din handleadare måste ha med sig pappret som intygar att han är godkänd handledare..

[Edit 1] - Du blir säkerligen inte av med tillståndet om du glömmer pappren men säkerligen får du pynta en slant på samma sätt som man kan få böter om man glömmer körkortet hemma.

Hur ofta händer det att man får pynta om man glömmer kortet? =) Måste man det för övrigt?

Körkort

eisbaer skrev:
Hur ofta händer det att man får pynta om man glömmer kortet? =) Måste man det för övrigt?
Har fått lära mej att det räcker med ett godkänt leg. Farbror blå kollar ju ändå i burken om du har ett körkort, det enda han vill veta är att du är du, så att säga.

korvgubbe skrev:

Man kan inte få böter om man glömmer körkortet hemma....

Har du fått det så visste inte poliserna vad dom sysslade med.... står klart o tydligt i 77 & 105 paragrafen i körkortsförodningen samt 48 kapitlet i rättegångsbalken...... :fakta

Glömmer du tillståndet så blir det upp till 30 dagars fängelse, enligt 7:e kapitlet, 2:a paragrafen..

Webspy skrev:
Man kan inte få böter om man glömmer körkortet hemma....

Har du fått det så visste inte poliserna vad dom sysslade med.... står klart o tydligt i 77 & 105 paragrafen i körkortsförodningen samt 48 kapitlet i rättegångsbalken...... :fakta

Eftersom inte jag kan paragraferna du anger så vet jag heller inte vad som står i dem, så du får gärna förtydliga ditt inlägg, kan vara nyttig information att veta.

www.polisen.se under trafik och sen böter står det "Måste jag böta för att jag inte har körkort med mig när jag kör bil?
Ja. Om identiteten inte kan fastställas omedelbart på platsen är bötessumman 300 kronor." Vilket iof innebär att jag kan åka med ett pass i fickan lika gärna men glömmer jag kk så tror jag inte att jag "råkar" ha passet i fickan.

Nu var det då inte _körkortet_ vi pratade om utan körkortstillstånd.

Åker ner till körskolan o ser vad de säger =P Kan inte gå mer än åt helvete!

My1974 skrev:
Eftersom inte jag kan paragraferna du anger så vet jag heller inte vad som står i dem, så du får gärna förtydliga ditt inlägg, kan vara nyttig information att veta.

www.polisen.se under trafik och sen böter står det "Måste jag böta för att jag inte har körkort med mig när jag kör bil?
Ja. Om identiteten inte kan fastställas omedelbart på platsen är bötessumman 300 kronor." Vilket iof innebär att jag kan åka med ett pass i fickan lika gärna men glömmer jag kk så tror jag inte att jag "råkar" ha passet i fickan.

jajaja....

Men om man läser 48 kapitlet i rättegångsbalken står det bl.a följande:

Straff / Ordningsföreläggande får ej skrivas ut om identiteten ej är känd, således; Om polismannen beslutar sig för att skriva ut böter iaf. så anser han att din identitet är känd och då gäller 77 & 105 paragrafen i körkortsförordningen där det står att om du kan styrka din identitet med pass, id eller på något annat sätt är känd så kan dom inte bötfälla dig !

Sverige ÄR fantastiskt.

//Anders

Webspy skrev:
jajaja....

Men om man läser 48 kapitlet i rättegångsbalken står det bl.a följande:

Straff / Ordningsföreläggande får ej skrivas ut om identiteten ej är känd, således; Om polismannen beslutar sig för att skriva ut böter iaf. så anser han att din identitet är känd och då gäller 77 & 105 paragrafen i körkortsförordningen där det står att om du kan styrka din identitet med pass, id eller på något annat sätt är känd så kan dom inte bötfälla dig !

Sverige ÄR fantastiskt.

//Anders

Tack! :Bugar
Sverige är absolut fantastiskt.

Jag blev stoppad utan körkort, polismannen förklarade då att det kan bli böter på det här. Jag replikerade att om du skriver en bot till mig så har du samtidigt medgett att min identitet är känd, och då också kan se om jag har körkort eller inte.

Helt enligt "regelboken" men nu är paragrafer inte samma sak som det verkliga livet så han blev lätt vansinning och drog ut på tiden o jävlades, jag hade inget leg alls men efter han förklarat att jag i princip är en parasit på samhället fick jag åka.

En annan gång skrev polisen ut en bot för körning i terräng, med fel år angivet, han skrev -86 ist för -96, när jag ringde ( bypolisen ) och ville förklara att boten är felaktig och att jag inte tänker dega fick jag en fet utskällning, -De här boten slipper du aldrig AAARRRGHHH.. osv osv

Jag har alltid haft en dragning åt att vara rättshaverist, och ofta funkar det, men ibland så stöter man på ngn polis som tar det personligt tydligen.

My1974 skrev:
Tack! :Bugar
Sverige är absolut fantastiskt.

Visst är det !

Finns massa konstiga saker i svensk lag som gör att vi lite lätt olydiga trafikanter alltid kan hitta kryphål...

Jag har torskat 10 gånger för fortkörning / andra sjuka saker i trafiken....

Blivit dömd en gång !..... och det var för en usväng.... över bussfil och dubbelt heldraget.... men jag kom inte riktigt runt för det stod en polisbil ivägen :kocko

Chronic skrev:
Jag har alltid haft en dragning åt att vara rättshaverist, och ofta funkar det, men ibland så stöter man på ngn polis som tar det personligt tydligen.

Jag anser mig inte vara en rättshaverist... jag anser mig vara polis åt samhället.... har man skrivit svensk lag så korkat så får dom som ska tyda den skylla sig själva.

Att polisen tar det personligt är bara kul.

I polislagen står det klart o tydligt att dom inte får tappa fattningen ta saker personligen utan bibehålla lugn och framstå som den stöttepelare i samhället som dom skall vara ! :rolleyes:

Jag har en annan liknande fråga så jag lånar din tråd lite.

Jag övningskör idag både bil och MC och istället för att flytta papperna mellan bilarna och mc-kläderna så har jag tagit kopior på alla pappar och förvarar ett ex i vardera fordon. Vad tror ni polisen tycker om det? Är det viktigt att ha orginalpapperna med sig eller duger kopiorna?

stod i mina papper att handleraden endast behöver ha med sig sina papper. Du måste ha med dig körkort eller annan id handling. Thats it. :tummenupp

Jag brukade köra utan papper, dom måste väl kunna kolla upp om man har lämp eller ej?

Joshi skrev:
stod i mina papper att handleraden endast behöver ha med sig sina papper. Du måste ha med dig körkort eller annan id handling. Thats it. :tummenupp
Tackar :)

Var bara det jag ville höra :tummenupp Skål på er!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT