Måste kännas snopet (Kockumsaffären)

Vapenindustrin har tydligen få fötter bland politiker.:rofl

Nästa får bli eurenco.:yoparty
 
Det sitter nog en del hökar i bakgrunden som kan ta kommando när det behövs, där jag misstänker att politikerna mer eller mindre förvandlas till marionettdockor.
 
Njae, detta är faktiskt lite intressant. Jag trodde ju inte tyskarna skulle vilja sälja! Thyssen Krupp har ju två likvärdiga ubåtar, en svensk och en tysk, där båda är utvecklade för östersjön.

FMV har ju beställt ubåtar (den svenska varianten där man själva äger ritningarna) av Thyssen Krupp men de har bara velat bygga på löpande räkning. Det har tyckts mig som tyskarna har velat svälta den svenska varianten till döds. varför utveckla två olika men likvärdiga ubåtar?

Nå, nu är det som det är... man kan undra vilken hållhake Sverige har haft. Eller är det helt enkelt så att lönsamhet saknats för Thyssen i Sverige?

SAABs aktie ligger still, ja t o m sjunker något. Så marknaden klappar inte precis händerna. Affären är riktigt svår att bedöma.

Trevligt att Kockums får leva vidare hursomhelst, även om det flaggas SAAB där. Kockums är ett anrikt gammalt varv.
 
Det har ju inte varit nån direkt fart i produktionen med Visbykorvetten så Thyssen har ju inte bäddat för fortsatt förtroende..
 
Känner ingen direkt översvallande värme emot Tyskar just nu :smasha - sen borde de Svenska politiker som sålde ut Svensk spjutspets-teknologi ställas inför domstol
 
Känner ingen direkt översvallande värme emot Tyskar just nu :smasha - sen borde de Svenska politiker som sålde ut Svensk spjutspets-teknologi ställas inför domstol

Wallenberg skötte ju inte direkt Scania affären snyggt. Det är inte bara politiker som borde ställas inför domstol. Ett Svenskt bolag hade aldrig kunna göra motsvarande drag i Tyskland om det gällde något av deras framstående bolag.
 
Wallenberg skötte ju inte direkt Scania affären snyggt. Det är inte bara politiker som borde ställas inför domstol. Ett Svenskt bolag hade aldrig kunna göra motsvarande drag i Tyskland om det gällde något av deras framstående bolag.

Tja det enda vi kan hoppas på nu är ju att VW inte monterar ned Scania till MAN:s fördel - men med Tyskarna vet man ju aldrig - Tyvärr jobbar man ju också på Scania..........
 
Tja det enda vi kan hoppas på nu är ju att VW inte monterar ned Scania till MAN:s fördel - men med Tyskarna vet man ju aldrig - Tyvärr jobbar man ju också på Scania..........

Jag tror nog fortsatt på Scania. VW är ju redan idag majoritetsägare, man lyfter ut resterna från svenska börsen bara.

Så blir det ju med svag valuta, alla ni som ivrar för det för att rädda jobben...
 
Tja det enda vi kan hoppas på nu är ju att VW inte monterar ned Scania till MAN:s fördel - men med Tyskarna vet man ju aldrig - Tyvärr jobbar man ju också på Scania..........

Jobbar du där har du säkert större insyn i hur det förhåller sig. Det vore synd om VW med tiden urholkar Scania och flyttar över all kompetens till Tyskland. Den risken finns, även om VW koncernen har skött vården av sina varumärken på bilsidan rätt bra. Jag kan dock personligen tycka att det är lite väl mycket inavel mellan dem och det sprider sig även till Porsche som allt mer börjar kännas som en Audi. Man drog ju en del likhetstecken mellan just Porsche på bilsidan och Scania på lastbilssidan. Nu vet jag inte hur känsliga kunderna är på lastbilssidan. Man tänker nog mer på innehåll och mindre på yta än privatkonsumenter. Man verkar kunna klistra på Porsche emblemet på vad som helst och det säljer. Nästan så att man mår illa. En köpare av lastbilar kan nog lika gärna köpa en Man som en Scania när tekniköverföringen mellan varumärkena är klar. Varför ha två olika lastbilsvarumärken när man kan ha ett och en konkurrent borta. En win- win för VW koncernen. Jag kan ju inte tänka mig att Wallenberg äger kunskapsbanken inom Scania och lånar ut den till VW koncernen på samma sätt som man behöll den på u-båtssidan tråden handlar om. Om rättigheterna suttit i Tyskarnas händer hade nog inte utvecklingen sett lika ljus ut när det gäller återtagandet av u-båtarna.

Titta på SAAB (biltillverkaren) hur GM tömde bolaget på alla immateriell rättigheter. Den som tog över bolaget hade aldrig en chans att få det att snurra. GM hade troligtvis inga avsikter att sälja bolaget till någon med de rätta ekonomiska förutsättningarna. Så elak ser verkligheten ut. Det är dags att Sverige faktiskt börjar ta tillvara på sina intressen och slutar vara så satans godtrogna.
 
Tja... VW r...k...de ju Scania på senaste försvarsupphandlingen (gemensamt inköp från Sverige+Norge av en flock lastbilar). MAN fick det, på grumliga grunder..Scania överklaga men drog inom kort tillbaks överklagan.. Ägaren hade sagt sitt. Tyskar ser om sitt hus på ett förträffligt sätt iaf.
 
Jobbar du där har du säkert större insyn i hur det förhåller sig. Det vore synd om VW med tiden urholkar Scania och flyttar över all kompetens till Tyskland. Den risken finns, även om VW koncernen har skött vården av sina varumärken på bilsidan rätt bra. Jag kan dock personligen tycka att det är lite väl mycket inavel mellan dem och det sprider sig även till Porsche som allt mer börjar kännas som en Audi. Man drog ju en del likhetstecken mellan just Porsche på bilsidan och Scania på lastbilssidan. Nu vet jag inte hur känsliga kunderna är på lastbilssidan. Man tänker nog mer på innehåll och mindre på yta än privatkonsumenter. Man verkar kunna klistra på Porsche emblemet på vad som helst och det säljer. Nästan så att man mår illa. En köpare av lastbilar kan nog lika gärna köpa en Man som en Scania när tekniköverföringen mellan varumärkena är klar. Varför ha två olika lastbilsvarumärken när man kan ha ett och en konkurrent borta. En win- win för VW koncernen. Jag kan ju inte tänka mig att Wallenberg äger kunskapsbanken inom Scania och lånar ut den till VW koncernen på samma sätt som man behöll den på u-båtssidan tråden handlar om. Om rättigheterna suttit i Tyskarnas händer hade nog inte utvecklingen sett lika ljus ut när det gäller återtagandet av u-båtarna.

Titta på SAAB (biltillverkaren) hur GM tömde bolaget på alla immateriell rättigheter. Den som tog över bolaget hade aldrig en chans att få det att snurra. GM hade troligtvis inga avsikter att sälja bolaget till någon med de rätta ekonomiska förutsättningarna. Så elak ser verkligheten ut. Det är dags att Sverige faktiskt börjar ta tillvara på sina intressen och slutar vara så satans godtrogna.

Volvo har ju flera märken. Renualt, Mack, Nissan Diesel och Volvo. Daewo på grävsidan om jag inte missminer mig? Plus något kinesiskt lastvagnsmärke...

...det går ju båda hållen i globalismen. Telia är ju t ex världens näst största nätleverantör på fasta sidan. Jättestora i USA bl a. Svenskt näringsliv har ju alltid köpt upp utomlands.
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top