Måste jag lyfta bort kammarna för att byta shims...

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Hej hej,

Jag sitter hemma och klurar lite på kommande ventiljusteringen, efter kam och vippbyte, på min gsxr 1100 1992...

Måste jag lyfta bort kammarna för att byta shimsen om det nu skulle behövas, eller går det att pilla bort dem ändå?

I manualen till min 600 med liknande motor står det att man kan pressa tryckarna åt sidan och fiska upp shimset med en magnet. Kikade lite hastigt på det men kunde inte helt lista ut hur det skulle gå till. Finns dock fint illustrerat i manualen, förutom att de bara skriver "suitable tool" om vad man bör använda till att flytta tryckaren/rocker arm.

Upprepade slag, som t.ex. en vippas anslag mot ett shims, avmagnetiserar. Dvs om man är rädd att shimset ska dra åt sig metallspån istället för magneten på oljepluggen.

Tack Anders,

I vilket läge ska kammarna stå när man mäter och mäter man mellan kammen och vippan eller mellan shimset och vippan?

I boken finns bara förklarat med skruvinställning inte shims, därav frågorna...

Hmmm Magnetiserat shims... På min yamaha R1 05 så talades det om att man i fabrik använt magnet till att fiska shims med. Detta medförde att den som monterat shimsen magnetiserade shimsen och det blev så att toppen på själva ventilen det vill säga den del som ligger mot shimset slets ned av metallspån dyligt och jag fick byta alla insugsventiler efter 800 mil. Detta stod givetvis yamaha för men det verkar ju som att fiska shims med magnet inte är bästa lösningen onäkligen.
Blir som en smärgel mellan shimset och ventilen...
Någon annan Yamaha ägare som drabbats?

Last edited:
Hmmm Magnetiserat shims... På min yamaha R1 05 så talades det om att man i fabrik använt magnet till att fiska shims med. Detta medförde att den som monterat shimsen magnetiserade shimsen och det blev så att toppen på själva ventilen det vill säga den del som ligger mot shimset slets ned av metallspån dyligt och jag fick byta alla insugsventiler efter 800 mil detta stod givetvis yamaha för men det verkar ju som att fiska shims med magnet inte är bästa lösningen onäkligen.
Blir som en smärgel mellan shimset och ventilen...
Någon annan Yamaha ägare som drabbats?

Hur får man upp shimset om man INTE har magnet??
Till och med sukka's verkstadsmanual säger att man ska använda
magnet att plocka shims med.. Iaf på busan men den har ju en kopp mellan kammen och shimset så det kanske är annorlunda på yammor?

Tror det är kopp på min yamma med men det var den förklaring jag fick Så häng inte budbäraren....

Hur får man upp shimset om man INTE har magnet??
Till och med sukka's verkstadsmanual säger att man ska använda
magnet att plocka shims med.. Iaf på busan men den har ju en kopp mellan kammen och shimset så det kanske är annorlunda på yammor?

Tror det är kopp på min yamma med men det var den förklaring jag fick Så häng inte budbäraren....

Nej nej, för faen, här hängs ingen...:krama
Jag bara funderade på hur faen man får upp shimset utan magnet, dom sitter ju med rätt tight tolerans i hållaren.. Inte så man kan peta upp dom med en skruvmejsel gärna... :D

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard