Måste jag lägga cykeln ner vid oljebyte? (ktm 530 exc)

def

Sporthojsnörd
Gick med
16 Mar 2014
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
lite konstig fråga kanske men vafan :)
ska göra första servicen på hojen, och har kollat lite på youtube (http://www.youtube.com/watch?v=R9bjspP7pGs) angående hur man gör oljebytet.

men måste man verkligen lägga ner cykeln som han gör i videon?
har dåligt med plats där den står och väntar på att mitt körkort ska bli klart, o sen har jag ingen lust att lägga ner den i onödan.

hur gör ni när ni byter på dessa hojar?

Jag lägger min 450 ned. Du ska ju fylla upp hålet med en tredjedel olja innan du sätter i det nya filtret.

Edit, du kan ju luta den så mkt det går så att du får i oljan utan att d rinner över.

Last edited:
Tänk på att momentdra oljepluggen, är så jäkla lätt att dra sönder gängorna!!

Tänk på att momentdra oljepluggen, är så jäkla lätt att dra sönder gängorna!!

har bytt olja på cross, moppe och en hel del bilar, så har rätt bra koll på hur hårt det ska dras utan momentnyckel.
har ingen större lust att lägga 700 på en nyckel atm, är det så mycket känsligare på dessa hojar tror du?

Har också bytt ytan momentnyckel men när det är 3 st på min som ska momentdras vid byte så tyckte jag inte det var kul alls så jag köpte en momentnyckel på biltema. Jag var nästan hundra på att gängorna gick åt helvete när jag drog den till växellådsoljan vid växelpedalen men det höll. Tror den är ganska känslig.

Jag brukade lägga min exc ner också men tyckte de är jätte konstigt när jag aldrig gjort det på mina crf. Jag brukar dra åt med en liten hylsa på det minsta spärrhandtaget. Men jag brukar alltid hålla handen längst upp vid hylsan när jag drar åt så man inte får någon hävkraft av handtaget. Behöver ju inte sitta så hårt. Räcker ju med att det sitter

mjo tycker också att det är konstigt för olja bör ju gå runt i allafall, men får väl lägga ner den då :)

blir nog din variant biddarn med nyckeln :)

clas ohlson har en momentnyckel för 300 så investerar nog i en iaf :)

kollar i manualen på nätet atm och kommer fram till att den ska dras med 20 nm, kan det stämma?

Det finns inget värre än när man drar åt och känner att det slutar ta emot..
Grattis till momentnyckeln!

Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...