Måste jag göra ny reg.besiktning??

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
Tja,

Har ändrat hojen lite under vintern. Har smackat på bredare däck och fälg, större drev bak...plus ny bakbroms, bromsskiva. Ny framgaffel, större bromsskivor och 6 kolvs ok fram. Hojen har säkert blivit 10 kilo lättare oxå.

Kommer dom reagera vid en vanlig besiktning???

Tack!

MaScoot skrev:
Tja,

Har ändrat hojen lite under vintern. Har smackat på bredare däck och fälg, större drev bak...plus ny bakbroms, bromsskiva. Ny framgaffel, större bromsskivor och 6 kolvs ok fram. Hojen har säkert blivit 10 kilo lättare oxå.

Kommer dom reagera vid en vanlig besiktning???

Tack!

har för mig att om du ändrat gaffelvinklen så måste du regga om.. är inte säker dock..

>>Danny<< skrev:
har för mig att om du ändrat gaffelvinklen så måste du regga om.. är inte säker dock..

Man är ju ute på liite djupt vatten om man ändrar vinkeln! Det är ju inte samma sak som att byta krona eller gafflar, ska man byta vinkel får man nog ta fram vinkelslip och svets. :tomten

Nexor skrev:
Man är ju ute på liite djupt vatten om man ändrar vinkeln! Det är ju inte samma sak som att byta krona eller gafflar, ska man byta vinkel får man nog ta fram vinkelslip och svets. :tomten

jo det är ju sant men om man skulle göra det så är man tvungen att regga om den har jag för mig.. :tungan

...och HUR ska besiktningsmannen kunna avgöra om prylarna som sitter monterade på hojen inte var monterade från fabrik - om du nu inte berättar det för honom?

Tror du han säger "Men lixom, den där gaffeln kom inte förrns -98, här har du ändrat något och de där skivorna kom inte förrns -99". :D

Gör du det snyggt och säkert kommer besiktningen inte ha något att anmärka på.

Det beror på hur nycket du har ändrat. Det finns en dela saker som gaffelvilnkel m.m som måste reggas men har du bara smällt på ett fetare däck utan att ändra svingen så ska det inte vara något problem (bara allt löper fritt).

Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...