Måste jackan sitta som ett korvskinn?

Reset000

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2012
Hoj
En dekaltrimmad en..
Well? Har bla ett två-delat läderställ där jackan är ap-tajt, så jag drar helst inte på mig det. Under normala pendlingsdagar blir det jeans och hoodie i kevlar istället, men tröjan känns i vekaste laget, så nu funtar jag på att köpa en pösigare skinnjacka istället, till kevlarjeansen för vardag och läderbyxorna till nöjesåkning.

Frågan är alltså är det verkligen så j*vla viktigt att jackan är supertajt? Jag har ju lösa rygg- och bröstskydd..

Är det nån som sytt på en ny dragkedja ( för att fästa jackan och byxan) så man kan kombinera flera olika byxor och jackor?

Finns det nån bra allvädersjacka som verkligen är vattentät och tål att man kanar på asfalt?

De lite dyrare allvädersjackorna borde tåla en del kasning och t.ex. Rukka är garanterat vattentäta. Det vet jag men har inte provkanat på asfalt med den :crash

Problemet om kläderna sitter löst och du gör en marksyning i 110 km/h Varje centimeter löst kommer bli stora glapp.

Testa fäst jack-ärmen i en bil som far förbi i 110 km/h......... du kommer ha mudden bakom nacken om det inte sitter åt.

Den där hoodien glider av dig snabbt om det vill sig illa om du inte har en rem i arslet som på flytvästar :S

Jag har delbart Lindstrands ställ (textil) där byxa och jacka kan sättas ihop av den anledningen att jag tycker det är bekvämare än skinnställ framförallt när det är varmt.. Om jag mot förmodan skulle krascha hoppas jag att det håller ihop :)

Har inbyggt ryggskydd i jackan som används tillsammans med byxorna. Om jag mot förmodan kör med bara jackan tar jag ur detta och har ett vanligt ryggskydd som jag spänner fast på ryggen istället.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8