Sniglom
Gudomlig sporthojare
Måste [ibland] öppna tanklocket för att starta. (insprut)
Hej,
Jag har en Honda CBR600FS/F4i från 2002 (insprut).
Ibland vägrar hojen att starta, men så fort jag öppnar och stänger tanklocket startar den snabbt och fint. Att öppna locket känns som vanligt och det hörs inget pys eller liknande.
Jag testade att hälla lite vätska genom överflödesslangen för tanken. Det är inte stopp.
Ett exempel från idag.
Startar hojen i garaget, kör ett par minuter, inga problem.
Behöver stänga av och starta igen, inga problem.
Kör 15 minuter, stannar och lämnar hojen 10 minuter. Kan inte starta utan att öppna locket.
Felet verkar ske sporadiskt, men jag har dragit några slutsatser:
*Det händer aldrig när hojen stått orörd några dagar.
*Sker oftast i samband med körning, kort stopp och start igen.
*Som längst har den stått 6h och krävt öppning av tanklocket.
*Jag upplever inte att den känns konstig före stopp.
*Efter tanklocksstart kan den hosta till en gång under hård acceleration, för att sedan gå normalt.
Här är en sprängskiss på tanken. Slang 41 är överflödesslangen som det inte är stopp i. Funderar på om 40 kan vara problem.

Hej,
Jag har en Honda CBR600FS/F4i från 2002 (insprut).
Ibland vägrar hojen att starta, men så fort jag öppnar och stänger tanklocket startar den snabbt och fint. Att öppna locket känns som vanligt och det hörs inget pys eller liknande.
Jag testade att hälla lite vätska genom överflödesslangen för tanken. Det är inte stopp.
Ett exempel från idag.
Startar hojen i garaget, kör ett par minuter, inga problem.
Behöver stänga av och starta igen, inga problem.
Kör 15 minuter, stannar och lämnar hojen 10 minuter. Kan inte starta utan att öppna locket.
Felet verkar ske sporadiskt, men jag har dragit några slutsatser:
*Det händer aldrig när hojen stått orörd några dagar.
*Sker oftast i samband med körning, kort stopp och start igen.
*Som längst har den stått 6h och krävt öppning av tanklocket.
*Jag upplever inte att den känns konstig före stopp.
*Efter tanklocksstart kan den hosta till en gång under hård acceleration, för att sedan gå normalt.
Här är en sprängskiss på tanken. Slang 41 är överflödesslangen som det inte är stopp i. Funderar på om 40 kan vara problem.

Last edited: