Måste handledaren tillhandahålla eget fordon för att försäkring ska gälla?

wheeely

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2020
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha XJ600S
Det är så här att en bekant har köpt en mc som det är tanken att jag ska ta över när jag fått mitt mc-kort klart. Jag övningskör just nu. Den är försäkrad på honom såklart (han har den som pendel till jobbet och är primär ägare), men jag får låna den någon gång i veckan när vi övningskör ihop.

Vad gäller om jag skulle hitta en annan handledare? Är försäkringen fortfarande giltig om jag är ute och åker med någon annan än han som försäkringen står på? Tänker att det borde funka så (står på försäkringen att fordonet lånas ut).
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Du lär fråga ägaren av motorcykeln hur dennes försäkring är utformad. T.ex. LF's SMART förutsätter att man inte lånar ut hojen.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Kanske ett tråkigt svar. Men det smidigaste måste vara att kontakta försäkringsbolaget och ställa frågan till dom
 

wheeely

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2020
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha XJ600S
Han har angett på försäkringen att han ska låna ut den. Så just den biten är täckt. Jag undrar bara om någon rent allmänt kan svara på hur det brukar vara om man som jag kör på ett körkortstillstånd. Annars får jag ringa och kolla med försäkringsbolaget.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Trafikförsäkringen gäller alltid. Den är reglerad i lagen. Övriga tillägg kan variera.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag frågade när dottern tog mc-kort för ett par år sedan.
Då sa Bilsport och mc att hon och hojen var försäkrade så länge jag var handledaren. Så inför uppkörningen fick hon ta över ägande och försäkra själv (vilket skulle skett ändå men efter färdigt körkort enl plan) annars hade hon genomfört uppkörningen oförsäkrad.
 
Last edited:

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Jag frågade när dottern tig mc-kort för ett par år sedan.
Då sa Bilsport och mc att hon och hojen var försäkrade så lönge jag bar handledaren. Så inför uppkörningen fick hon ta över ägande och försäkra själv (vilket skulle skett ändå men efter färdigt körkort enl plan) annars hade hon genomfört uppkörningen oförsäkrad.

Men då måste ju villkoret att inte låna ut hojen funnits med i försäkringsvillkoren?
Om det inte finns något sådant villkor måste det ju vara ok att låna en hoj att köra upp på samt även att övningsköra med.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Men då måste ju villkoret att inte låna ut hojen funnits med i försäkringsvillkoren?
Om det inte finns något sådant villkor måste det ju vara ok att låna en hoj att köra upp på samt även att övningsköra med.
Jag kommer inte ihåg i detalj men jag tror haken var att hon inte var behörig att köra mc, och att det i praktiken ansågs vara jag som körde den också.
Jag ansluter mig till de som tycker det är säkrast att ringa FB.
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Jag kommer inte ihåg i detalj men jag tror haken var att hon inte var behörig att köra mc, och att det i praktiken ansågs vara jag som körde den också.
Jag ansluter mig till de som tycker det är säkrast att ringa FB.

Ja där har du ju helt rätt, samt att få ett skriftligt svar som man kan visa upp i efterhand.

Jag resonerade mest rent teoretiskt/logiskt, vilket sällan har någon koppling till juridik eller försäkringsbolag förvisso.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top