Måste fram och bakhjul spåra?

Slipa bort lite material på oket där de tar i och skit i att flytta det offset.
 
2mm ur spår kan inte göra något om man tänker efter. Om t ex ena sidan av bakhjulets axel hamnar 0,2mm längre bak på ena sidan än andra när man sträcker kedjan blir det ca 2mm ur spår på hjulen. Jag utgår från markeringarna på svingen och då blir det typ inom 0,5mm fel mellan höger och vänster sida, d v s ca 5mm ur spår på hjulen. Hoppas någon fattar mitt tänk:)
 
2mm ur spår kan inte göra något om man tänker efter. Om t ex ena sidan av bakhjulets axel hamnar 0,2mm längre bak på ena sidan än andra när man sträcker kedjan blir det ca 2mm ur spår på hjulen. Jag utgår från markeringarna på svingen och då blir det typ inom 0,5mm fel mellan höger och vänster sida, d v s ca 5mm ur spår på hjulen...
Smitta inte ner den här tråden med vetenskap. Tråden handlar om tro och känslor.
 
Det vill man inte göra på ett ok som kostar 6500 nytt :gnissla
Är oket optimalt tillverkat kan jag förstå dig.
Men är oket plant på insidan mot hjulet förstår jag dig inte. Den del som kommer i kontakt med ekrarna är ju den del av oket som är längst in mot hjulnavet och är utsatt för de absolut minsta krafterna vid bromsning.
Är tvärsnittet på bromsoket däremot en avkapad kon, bredast där okhalvorna är förenade och smalare mot hjulnavet så har jag mer förståelse. För att du inte vill slipa.
För då måste det ju slipas hela vägen. Inte bara längst in mot hjulnavet där ekrarna är som bredast.
Men vid det här laget har du väl redan svarvat de nya distanserna och är ute och kör ?
Hoppas jag !
Hur gick det med bromsskivan ?
Var du tvungen flytta den 2 mm eller gick det bra med de inbyggda toleranserna ?
 
Last edited:
Är oket optimalt tillverkat kan jag förstå dig.
Men är oket plant på insidan mot hjulet förstår jag dig inte. Den del som kommer i kontakt med ekrarna är ju den del av oket som är längst in mot hjulnavet och är utsatt för de absolut minsta krafterna vid bromsning.
Är tvärsnittet på bromsoket däremot en avkapad kon, bredast där okhalvorna är förenade och smalare mot hjulnavet så har jag mer förståelse. För att du inte vill slipa.
För då måste det ju slipas hela vägen. Inte bara längst in mot hjulnavet där ekrarna är som bredast.
Men vid det här laget har du väl redan svarvat de nya distanserna och är ute och kör ?
Hoppas jag !
Hur gick det med bromsskivan ?
Var du tvungen flytta den 2 mm eller gick det bra med de inbyggda toleranserna ?
BER-6-2.jpg


Bilden talar väl för sig själv?

Lär inte kunna svarva något innan tidigast onsdag, jobbar 12-22 alla dagar i veckan.
 
BER-6-2.jpg


Bilden talar väl för sig själv?

Lär inte kunna svarva något innan tidigast onsdag, jobbar 12-22 alla dagar i veckan.

Visst gör bilden det ! Den talar för sig själv !
Jag ser inte ett spår av att ekrarna gått emot bromsoket !
Att ekrarna går emot bromsoket är nog nått du drömt !
 
Visst gör bilden det ! Den talar för sig själv !
Jag ser inte ett spår av att ekrarna gått emot bromsoket !
Att ekrarna går emot bromsoket är nog nått du drömt !

Haha. Självklart visar bilden att oket är optimalt i materielåtgång, och alltså inget man sätter igång och slipar på.
 
Last edited:
Lite offsett gör inget.

Annars kan du flytta ut både ok och skiva.
Eller bara oket om det finns plats utan att skivan tar i.
 
Lite offset är absolut inga problem. Några mm som behövs här kan du göra utan att du kommer att märka någon skillnad.
 

Bättre foto ! Du har ju redan börjat slipa på bromsoket !
Och vill inte ta mera. Vore snopet om bromsvätskan sprutar genom ett litet hål. :död

Lycka till med svarvande av distanserna ! :)
 
Du kan inte bussa ut skivan från navet och motsvarande för oket?
Eller vända skivan om det tillåtas och flytta ok?
 
På en R1:a jag hade hade tidigare klåp...eh..ägare bara justerat kedjan på kedjesidan så att säga. Man kunde lätt se att det var snett med blotta ögat, så säkert ett gäng millimeter skillnad. Jag körde hem hojen utan att känna att något var konstigt, och då hade jag ändå haft en exakt likadan hoj innan.
 
Du kan inte bussa ut skivan från navet och motsvarande för oket?
Eller vända skivan om det tillåtas och flytta ok?
Hade det varit så enkelt hade jag aldrig frågat. Oket är monterat innanför fästena på gaffelfoten så distanserar man oket kommer det närmare ekarna.
 
Det ser inte ut att ha tagit i mycket. Det kanske räcker med att flytta ut oket 0,5-1 mm?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top