måste fram och bakdäck vara av samma fabrikat??

Jag tycker man känner rätt tydlig skillnad mellan fabrikat/modeller trots samma text på sidan av däcket. Ett som är säkert är att ingen tillverkare testar sina däck med någon annans, vill man själv testa får man väl göra det då. Vill jag byta fabrikat/modell väntar jag helt enkelt tills både fram- och bakdäck behöver bytas, behöver man byta ett bakdäck däremellan så får det bli ett likadant som fram.
 
Neutral skrev:
2329873 Jag tycker man känner rätt tydlig skillnad mellan fabrikat/modeller trots samma text på sidan av däcket. Ett som är säkert är att ingen tillverkare testar sina däck med någon annans, vill man själv testa får man väl göra det då. Vill jag byta fabrikat/modell väntar jag helt enkelt tills både fram- och bakdäck behöver bytas, behöver man byta ett bakdäck däremellan så får det bli ett likadant som fram.

Så gör väl de flesta oxå.
 
Dr.Bike skrev:
2329716
Olika profil på två i övrigt lika däck fast från olika tillverkare?
Njaeij,är det ett däck med en given bredd och profil så är det.

Blåser man upp två fram- eller bak-däck av samma dimension, men från olika tillverkare, och sedan lägger på en profilmall för att jämföra så har de inte nödvändigtvis samma profil från 0 till 55° lutning.
Det gör att fram- och bak-hjulets kontaktpunkter inte vandrar likadant relativt hojens axiallinje vid nedlägg. Speciellt vid snabba S-svängar vill man INTE ha olika vandrande kontaktytor mot vägen.
Vem skulle vilja köra Laguna Seca:s korkskruv med Dunlop fram och Michelin bak?? :)

Men, som jag indikerade tidigare, känner man på sig att man inte behöver den säkerhetsmarginal som konsekvent beteende vid nedlägg ger eller om man har en hoj där däckens inverkan drunknar i hojens eget beteende, ja då kan man blanda bäst man vill.
 
ozto skrev:
2329283 jag skulle vilja påstå att det visst kan ge lite lustiga egenskaper men först vid ganska hård bankörning... körde med michelin fram o pirelli bak för en tid sedan o hojen va helt klart instabil o svår att hålla i spår vid nerlägg på bana... På vägen spelar det ingen som helst roll, kör bara fort rakt fram där!
Det var som fan,, har du börjat köra hårt!
 
J.Andersson skrev:
2330203 Det var som fan,, har du börjat köra hårt!


ha ha ja visste den skulle komma... Om du såg till att köra lite hoj istället för att bara snacka massa skit o meka så kanske jag skulle kunna visa dig!

Det ja mena var att på vägen så gör iaf inte jag några nerlägg där skillnad på däcken märks nämnvärt.
 
elwe skrev:
2330180 Blåser man upp två fram- eller bak-däck av samma dimension, men från olika tillverkare, och sedan lägger på en profilmall för att jämföra så har de inte nödvändigtvis samma profil från 0 till 55° lutning.
Det gör att fram- och bak-hjulets kontaktpunkter inte vandrar likadant relativt hojens axiallinje vid nedlägg. Speciellt vid snabba S-svängar vill man INTE ha olika vandrande kontaktytor mot vägen.
Vem skulle vilja köra Laguna Seca:s korkskruv med Dunlop fram och Michelin bak?? :)

Men, som jag indikerade tidigare, känner man på sig att man inte behöver den säkerhetsmarginal som konsekvent beteende vid nedlägg ger eller om man har en hoj där däckens inverkan drunknar i hojens eget beteende, ja då kan man blanda bäst man vill.


Nu säger du ju exakt det jag sa: Två olika tillverkare KAN skilja lite på profilen INOM ett däcks givna bredd och profilhöjd.
Men har det någon betydelse?
Nej, skulle jag vilja påstå.
Det grundar jag på att ingen däcksfabrikant tar närmaste vägen från profiltopp till fälghorn, d.v.s en rak linje.
Inte heller går de längsta vägen, d.v.s ett fyrkantigt däck.
ALLA däck är rundade, och inom den profilen skiljer det högst marginellt JUST av den anledningen att ALLA tillverkare vill vara med och kriga om att dels få vara originalleverantör, och just för att man kopoerar varann, OCH att man hela tiden söker en profil som ger neutrala egenskaper vid nerlägg.

Jag har en bild jag har ritat på detta. Ska leta upp den.
Men om du sätter ena passarspetsen i hjulaxelns centrum, den andra i däcksprofilens topp mitt i slitbanan ch sedan drar en cirkelbåge...
Där har du det mest neutrala däcket.

Och så ser numera de flesta sporthojsdäcken ut (+ en avrundning mot däcksskuldran där profilen nyper åt).
Gå gärna runt med ett profilmått på nya däck som är pumpade till rät tryck och se att det skiljer inte särdeles mycket.

Minns med saknad de gamla "trekantiga" Avon framdäcken som var helt spetsiga i profilen! Där kan man snacka om att hojen föll in i kurvan!
För att inte tala om deras SM-däck bak: De var alldeles fyrkantiga!
 
Blanda hur du vill. Kolla hastighetsindex och gummiblandning bara.

Blanda inte gamla och nya däck.

Se på profilen på "originaldäcket" som mc-tillverkaren rekommenderar. Kolla så det däck du tänker smacka på har motsvarande profil.

Thats it! :tummenupp
 
Dr.Bike skrev:
2330368

Minns med saknad de gamla "trekantiga" Avon framdäcken som var helt spetsiga i profilen! Där kan man snacka om att hojen föll in i kurvan!
För att inte tala om deras SM-däck bak: De var alldeles fyrkantiga!

:) Jag har tävlat på sådana ... jag kan berätta en sak till ... de var helt feltänk.

Nu måste jag bli lite teknisk .. sorry.

Ett modernt däck under nedlägg har en kontaktyta som vi kan approximera till en ellips.
Kruxet med denna ellips är att utefter lillaxeln så är det olika radier till rotationscentrum, dvs hjulaxelns centrumlinje.
Såååååååå, om vi förenklat tänker att det är storaxeln som representerar den verkliga vinkelhastigheten på hjulet så kommer den ena änden på lillaxeln att vilja gå för fort och den andra för långsamt, ok?
Har man tillräckligt med elasticitet i däcket så utlöser man inte friktionskoefficienten utan fjädringen i tangetiell led räcker till för att överbrygga hastighetsdifferensen inom kontaktytan.

De gamla trekantiga däcken hade storaxeln på kontaktellipsen vinkelrätt mot tangenten varvid hastighetsvariationerna pga av radieskillnaden blev mycket större. När väl friktionen lösts ut så löser den åt ALLA håll, dvs man riskerar direkt en slide som inte är planerad.
När Michelins radialdäck dök upp i början på 70-talet var alla lite skeptiska, men varvtider, stabilitetskänsla och konsekvent uppförande gjorde att hade man väl provat så bytte man inte tillbaka så därför gick de trekantiga däcken i graven.

Med en dåres envishet påstår jag igen att OM man vill ha den sista hjälpen ett däck kan ge så ska man ha samma tillverkare och samma "familj" på fram- och bak-däck!

Låt vara att de flesta aldrig behöver bry sig, men jag tror att konsekvent däcksval minst 2 ggr idag har räddat mig under min lilla 40-milsrunda på små fina vägar :)
 
elwe skrev:
2331803 Med en dåres envishet påstår jag igen att OM man vill ha den sista hjälpen ett däck kan ge så ska man ha samma tillverkare och samma "familj" på fram- och bak-däck!

Absolut min vän!!
Ingen motsäger dig på den punkten.
Men så krävs det en fd SM, EM, VM-åkare för att klara av att hitta denna utpost i däcksprestandan.
De flesta av oss kommer aldrig i närheten av din kapacitet Elwe (stor respekt) :bugar. Utan vi kommer klota av ANDRA anledningar långt innan just DETTA blir vårt huvudproblem.
Men visst: Summan av kardemumman osv så...
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top