måste fram och bakdäck vara av samma fabrikat??

Oljepingu

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Tokstaden
Hoj
Suzuki DR 800, DR 350
påverkar det köregenskaperna om man har ett framdäck med av annat märke och mönster fram?? än bakdäcket, eller har det ingen betydelse??:confused:
 
Måste bhn matcha trosan?

Kanske snyggast, men knappast ett måste för att tuttarna skall hållas uppe.
 
bapuba skrev:
2329007 påverkar det köregenskaperna om man har ett framdäck med av annat märke och mönster fram?? än bakdäcket, eller har det ingen betydelse??:confused:

NEJ :död
 
bapuba skrev:
2329007 påverkar det köregenskaperna om man har ett framdäck med av annat märke och mönster fram?? än bakdäcket, eller har det ingen betydelse??:confused:

Det KAN göra det, men BEHÖVER inte nödvändigtvis göra det.
För min del väljer jag alltid samma märke OCH samma familj både fram och bak för att slippa överaskningar.
Sedan beror det naturligtvis hur du kör.
Åker du ihop med glidare så kan du sätta bakdäcket fram :D
 
Om du nu ska ha olika däck fram och bak så se iaf till att de är lika mjuka, annars kan det blir otrevliga överraskningar.
 
bapuba skrev:
2329007 påverkar det köregenskaperna om man har ett framdäck med av annat märke och mönster fram?? än bakdäcket, eller har det ingen betydelse??:confused:

Det behöver de inte.

Många påstår det, men det beror oftast på osäkerhet, och då tar man det säkra före det osäkra och svarar att det SKA vara samma både fabrikat och hårdhet.
Ett politikersvar.

HUr ska hojen t.ex veta vad däcken heter? (hårdrar det lite)
FÖR det är ju hårdheten på gummit som räknas, och vill man prova att ha ett supersoft fram och ett medium bak så kan det knappast skilja särdeles mycket i shore-tal mellan olika fabrikanter då de ligger varann hack i häl.
Iaf skiler det MINDRE än du och jag som dödliga kan avgöra, och vi når vår inkompetensnivå betydligt tidigare än däcken.

Självfallet skall man inte blanda så att man har ett 10 år gammalt stenårt touringdäck av bakelit bak och ett suddgummidäck fram. Men det hajade nog alla.
 
Last edited:
Dr.Bike skrev:
2329211
Självfallet skall man inte blanda så att man har ett 10 år gammalt stenårt touringdäck av bakelit bak och ett suddgummidäck fram. Men det hajade nog alla.

Jag håller i stort sett med men... det ärt inte bara hårdheten som (inte nödvändigtvis mäts enligt shoreskalan) som är avgörande för hur bra friktion ett däck har mot asfalt. Mönster, vulkaniseringsgrad, åldringsegenskaper, och gummits sammansättning har betydelse.

Eller vafan tjafsar jag om, du har rätt som vanligt...Generellt så tycker jag att folk är rätt hysteriska när det gäller gummival, asfaltens beskaffenhet varierar avsevärt mer för en gatåkare än olika däckfabrikanters konstruktionslösningar.
 
Jag skulle vilja påstå att det har en viss betydelse i regn... För som jag har hört det tränger framdäcket undan vatten på vägen så att bakdäcket får bättre fäste. Inte för att jag någonsin märkt att jag behöver det, men jag kör ju inte på gränsen i regn, heller... :näsblod

Annars kan man väl säga att det går utmärkt att ha ett aningen mjukare däck fram än bak, för att få bättre fäste?
 
jag skulle vilja påstå att det visst kan ge lite lustiga egenskaper men först vid ganska hård bankörning... körde med michelin fram o pirelli bak för en tid sedan o hojen va helt klart instabil o svår att hålla i spår vid nerlägg på bana... På vägen spelar det ingen som helst roll, kör bara fort rakt fram där!
 
Fist Woman skrev:
2329272 Jag håller i stort sett med men... det ärt inte bara hårdheten som (inte nödvändigtvis mäts enligt shoreskalan) som är avgörande för hur bra friktion ett däck har mot asfalt. Mönster, vulkaniseringsgrad, åldringsegenskaper, och gummits sammansättning har betydelse.

Eller vafan tjafsar jag om, du har rätt som vanligt...Generellt så tycker jag att folk är rätt hysteriska när det gäller gummival, asfaltens beskaffenhet varierar avsevärt mer för en gatåkare än olika däckfabrikanters konstruktionslösningar.

:lol Ja du ser! Det redde sig tillslut, och det var ju just vad jag försökte säga! :hihi Som sagt ett åldrat däck oavsett om det HADE vissa egenskaper DÅ, så spelar det ingen roll om man då tar ett likadant fast färskt. Det lär skilja mer mellan dem än om man tar t.ex två soft av olika tillverkare.
Och som du säger: Underlaget lär skifta mer och mer märkbart för greppet än däcksvariationerna i sig.

Alltså inget att hia upp sig över däcksval.

Däremot ska man ha klart för sig att det skiljer OERHÖRT mycket mellan olika KATEGORIER däck.
Rena bandäck GÅR inte jämföra med landsvägsdäck osv när man börjar smiska seriöst på bana.
 
Syss skrev:
2329276 Jag skulle vilja påstå att det har en viss betydelse i regn... För som jag har hört det tränger framdäcket undan vatten på vägen så att bakdäcket får bättre fäste. Inte för att jag någonsin märkt att jag behöver det, men jag kör ju inte på gränsen i regn, heller... :näsblod

Annars kan man väl säga att det går utmärkt att ha ett aningen mjukare däck fram än bak, för att få bättre fäste?


Det du säger stämmer bara vid raktframåka, men inte ens då är det så att bakdäcket går helt "torrt" pga framhjulets plogverkan. Spåret efter framdäcket hinner till del blöda igen bakom däcket.

I kurvor spelar det ingen som helst rol eftersom de olika däcken rullar i helt olika spår.
 
bapuba skrev:
2329007 påverkar det köregenskaperna om man har ett framdäck med av annat märke och mönster fram?? än bakdäcket, eller har det ingen betydelse??:confused:
Ja. Annars välter hojen direckt! :7peta :hihi :spammer
 
Dr.Bike skrev:
2329211 Det behöver de inte.

Många påstår det, men det beror oftast på osäkerhet, och då tar man det säkra före det osäkra och svarar att det SKA vara samma både fabrikat och hårdhet.
Ett politikersvar.

HUr ska hojen t.ex veta vad däcken heter? (hårdrar det lite)
FÖR det är ju hårdheten på gummit som räknas, och vill man prova att ha ett supersoft fram och ett medium bak så kan det knappast skilja särdeles mycket i shore-tal mellan olika fabrikanter då de ligger varann hack i häl.
Iaf skiler det MINDRE än du och jag som dödliga kan avgöra, och vi når vår inkompetensnivå betydligt tidigare än däcken.

Självfallet skall man inte blanda så att man har ett 10 år gammalt stenårt touringdäck av bakelit bak och ett suddgummidäck fram. Men det hajade nog alla.


jag vet inte vart jag har hört att man ska ha lika däck bak och fram (antagligen av någon expert polare:hihi ) men det du säger låter vettigt. Man har nog alltid lyssnat lite för mycket på politiker svar:hihi
 
Jag tycker tråden skjuter jämte målet .. frågan var inte om man skulle blanda nya/gamla däck, däck med olika gummiblandning utan om man kunde blanda olika fabrikat ...
Att hojen kan bli bli instabil vid avancerad körning om man har olika fabrikat fram och bak beror på att olika tillverkare väljer olika profil på sina däck och därför kan styrgeometrin variera med nedläggningsvinkeln och det kan göra att hojen beter sig inkonsekvent.
Inget man vill ha om man touchar gränserna för vad det tål ...
 
Jag har såna här Metzeler Roadtec Z6 på gammelgixxern och där påstår "dom" dvs tillverkaren att däcken är matchade när det gäller regnväder, dvs
mönstren påstår samarbeta för att trycka undan vattnet på nåt optimalt sätt. Klart de vill sälja däck också men det är klart dom ingenjörerna som fipplat med däckmönstren har idéer om hur de skall funka ihop.

The innovative new front and rear tread patterns, with improved land/sea ratios, are designed to work together for enhanced water drainage

Citat från
http://www.canyonchasers.net/reviews/accessories/metzeler.php :
Additionally, Metzeler used computer aided modeling to develop the tread pattern based on the very specific roles of both the front and rear tire to form an optimum pattern to help ensure each tire does its specific task more efficiently where Michelin used an artistic interpretation of Samurai Sword cuts to develop their new tread pattern. However, Metzeler warns that you should NEVER run a Z6 rear without a Z6 front because they were designed to work together for water dissipation.

Från test av Pirelli Diablo Strada-däck:
To lessen the chance of hydroplaning, both the front and rear tread patterns were designed to work in unison, with the front channeling water out of the way so the rear tire essentially rides through a cleared path.
:D
 
elwe skrev:
2329464 Jag tycker tråden skjuter jämte målet .. frågan var inte om man skulle blanda nya/gamla däck, däck med olika gummiblandning utan om man kunde blanda olika fabrikat ...
Att hojen kan bli bli instabil vid avancerad körning om man har olika fabrikat fram och bak beror på att olika tillverkare väljer olika profil på sina däck och därför kan styrgeometrin variera med nedläggningsvinkeln och det kan göra att hojen beter sig inkonsekvent.
Inget man vill ha om man touchar gränserna för vad det tål ...


jag kör ju ganska lungt ute i trafiken, antar att det enda man kan göra är att testa!!
 
bapuba skrev:
2329485 :corn ja hojen kan göra en bakåtvolt när den står still:7peta :hihi
Oooh, fräckt. Det måste jag testa. Och få på min egna fräcka stuntfilm när jag lyckas få upp framdäcket några centimeter från asfalten i 150...
:D

(Ursäkta min dåliga humor. Jag är trött efter en veckas jour...)
 
elwe skrev:
2329464 Jag tycker tråden skjuter jämte målet .. frågan var inte om man skulle blanda nya/gamla däck, däck med olika gummiblandning utan om man kunde blanda olika fabrikat ...
Att hojen kan bli bli instabil vid avancerad körning om man har olika fabrikat fram och bak beror på att olika tillverkare väljer olika profil på sina däck och därför kan styrgeometrin variera med nedläggningsvinkeln och det kan göra att hojen beter sig inkonsekvent.
Inget man vill ha om man touchar gränserna för vad det tål ...


Nu håller jag inte med dig gode man! Trots att du oftast har rätt.

Olika profil på två i övrigt lika däck fast från olika tillverkare?
Njaeij,är det ett däck med en given bredd och profil så är det.
Sen KAN givetvis tvärsnittsytan se LITE annorlunda ut inom de ramarna.
Men det är så marginellt så att ett givet däck som blir slitet kommer under sin levnad ha en betydlig större form och profilförändring i sig självt, än två olika fabrikat med given bredd och profil.

Inkonsekventa egenskaper med olika fabrikat?
Njaeijigen. Varför då. Ordet inkonsekvent betyder ju att de skulle bete sig OLIKA i två på varann upprepade LIKADANA givna situationer.
Det tror jag inte alls på.
Däcken har sin GIVNA form oavsett fabrikatblandning så de inbördes förhållandena kan aldrig bli annat än konsekventa, fasta och därmed ge konsekventa egenskaper.

Däremot kan jag hålla med dig om att INOM ramarna för det jag talade om innan, dvs formskillnader inom tillverkningstoleransen skulle kunna ge ett "plusdäck" på ena fälgen och ett "minusdäck" på den andra, och DÄRMED avvika något från vad fabrikanten avsåg när han satte däcksdimensionerna.

Kanske är det något åt det hållet du menar?

Men jag säger återigen: De små variationerna är så försumbara att förr lär vi märka av just formförändringen p.g.a normalslitage, olika vägbeskaffenheter osv.

Så oavsett hur du blandar får du ett konsekvent resultat!
Dock inte sagt att det ligger i paritet med det från fabriken önskade då det KAN avvika från de mått de tänkte sig!
Men: Återigen, det avviker så lite att vi aldrig märker det.

Börjar man däremot mixtra med OLIKA däcksbredder/dimensioner än original så LÄR man märka en BETYDLIGT större skillnad.
Många tycker det är häftigare med 190-däck t.ex.
DET skulle jag varna för långt innan att varna för blandningar av fabrikat.
Helst när vi talar om däck med likartade egenskaper. D.v.s bandäck både fram och bak, eller gatdäck osv.

Mina två
 
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top