Måste däcket vara centrerat i svingen?

• Thread starter Thread starter def
  • Start date Start date

def

Sporthojsnörd
Gick med
16 Mar 2014
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
kanske en konstig rubrik men vet inte va ja ska döpa den till :)

men iallafall, ja fick lära mig när ja va liten o körde lite cross, att efter kedjespänning så måste däcket vara centrerat i förhållande till svingen. Asså man mäter från fälg till sving på båda sidor och då ska det vara samma avstånd.

nu till mitt problem: när ja köpte min hoj så bytte dom till nya däck innan på mc affären och nu en månads körande senare så skulle jag smörja kedjan och passade på och kolla om däcket var centrerat vilket det inte var, ca 1.5-2cm skillnad.
så jag justerade såklart det vilket resulterade i att kedjan nu tar i däcket under körning ( inte när den står stilla.) spänner jag kedjan såpass att det inte tar i så blir den tokspänd när jag sitter på hojen.

jag ja har inte märkt något konstigt när ja kört innan justeringen, jag har inte någon koll på hur detta påverkar däcket på en mc men vet ju att bildäck tar stryk som fan av detta.

Bör jag ställa tillbaka däcket för att undvika fula märken på sidan av däcket eller får jag ett felaktigt slitage på däcket om jag kör med snett däck som det var innan jag justerade?

Är det originaldimension på däcket eller har nån slängt på extra breda sulor för att se ball ut och sen tvingats snedställa hjulet för att få tillräckligt med frispel för kedjan?

Kör inte med för hårt spänd kedja!

Kedjan ska löpa rakt mellan de båda dreven, tar den i däcket låter det som om det sitter fel, så återställ det som det satt innan.

Vad är det för cykel? KTM 530 med motardhjul?

Det är att föredra att ha däcket centrerat och rakt men just frigången kan bli problem på motarder och därför kan man som kompromiss ibland förskjuta däcket lite i sidled. Jag hade justerat däcket så att det sitter rakt i svingen och så långt bak det går för att förbättra frigången.

Oftast om man mäter mellan sving och fälgbanan på en motard så är det oftast mindre avstånd på höger sida än på vänster. Det du ska göra är att mäta bak på svingen vid ställskruvarna. Och när det står rakt där sen så kommer du även se att det är mindre avstånd mellan sving å fälg på högersidan. Och det är även ofta att kedjan går i däcket när man bytt till motardhjul. Det får man leva med :)

Oftast om man mäter mellan sving och fälgbanan på en motard så är det oftast mindre avstånd på höger sida än på vänster. Det du ska göra är att mäta bak på svingen vid ställskruvarna. Och när det står rakt där sen så kommer du även se att det är mindre avstånd mellan sving å fälg på högersidan. Och det är även ofta att kedjan går i däcket när man bytt till motardhjul. Det får man leva med :)

okej får ta och kolla ställskruvarna. japp det var mindre avstånd på höger sida innan.

yes det är en ktm 530 med motard däck, vet att det är rätt vanligt att kedjan tar i däcket och att folk skär/slipar ner däcket en bit. men tyckte att det var konstigt att däcket var snett för att kedjan inte skulle ta i.
men det kanske ska sitta "snett" för att det ska bli rakt ändå haha :)

tackar för alla svar :)

Eller så plockar man dit distanser innanför dreven. 10 mm ger ju plats för 20 mm bredare däck.
Sen passar man på att gå från 530 till 520-kedja så tjänar man ett par mm till.
Själv har jag lyckats få dit ett 180-däck där det original satt 130, fast det blev lite onödigt trångt med däckvärmarna....
Om jag kör värme i den bredden? Nja...
Har 160-bredd nu.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka