Måste bara dela med mig...

När jag gjorde min premiärvurpa för två år sedan så var det inte heller en enda människa som stannade. Iofs vart jag inte så värst skadad, bara en söndrig axel inget brott på ben eller så. Roligast så här i efterhand är tanten, som jag körde om typ 3 minuter innan jag kraschade, som tittar på mig när jag ligger i diket och är jävligt groggy. Hon bara skakade på huvudet och fortsatte köra vidare lugnt... :näsblod

Swedie skrev:
2226673 Det kan ju sett ut som att du var OK...

men skulle du ligga kvar på marken, skulle definitivt folk stanna!!
Dom skulle förhoppningsvis ha stannat om jag låg kvar där jag låg, för då hade dom nämligen kört över mig (det var ju en 70-väg och en dold kurva jag låg i), och då hade jag nog inte kunnat sitta här och skriva nu.

Jag kunde låtit hojen ligga kvar, men då hade jag utsatt mina medtrafikanter för stor fara, vilket jag inte är intresserad av.
Sen vet man ju inte,när dom ska väja för hojen kanske dom hade kört över mig sittandes vid vägkanten :näsblod .

Last edited:
civilkurage..

Kan bara instämma.. Känner tyvärr igen beteendet. När jag kraschade för två år sedan var det inte heller någon som stannade. En del saktade in men inte mer. Undrar hur svårt skadad man skall vara innan folk stannar. Bara tur att det var täckning på mobiltelefonen, ingen garanti precis i Norrbottens inland. Nu hade ju jag tur att det bara var en fot som hade tagit stryk...och hojen tyvärr som hade gjort sitt.

woodii skrev:
2226659 Det är straffbart o inte stanna om man "kommer först" till olycksplatsen, nästan 100 säker på det iaf.

Nej det är inte straffbart i Sverige, såvida man inte själv är vållande ("smitning").

I tex frankrike är det straffbart att inte kontrollera en olycksplats. Själv tycker jag inte det är bra med en lag som tvingar folk att hjälpa till eftersom vissa människor inte har den psykiska stabiliteten att hjälpa någon i allvarlig nöd (tex djupa skärskador eller liknade)

När min farsa häromåret stod på bilia i Täby så kom det en kille med motard på bakhjulet, han slog över och blev liggandes. Det kom en taxi och två vanliga bilar.. de körde runt (observera runt) honom då han låg på deras fil. Min farsa sprang dit för att kolla så han var ok. Men han hade bara en mekoverall och tygskor så foten var tvärbruten. Lämnar inte ut några mer exakta detaljer p.g.a. att han kanske inte vill det/skäms eller något. Men att bilarna som kom upp bakom honom då han låg kvar i sin egen körriktningsfil bara bromsade och körde runt honom är ju helt fel.. själv skulle jag inte ens klara av att köra förbi. Och de kan ju inte skylla på att de inte såg honom eftersom de körde runt.

grabbar o tjejer välkommen till sverige inse att det e så här ni är inte alla men över 50 % av er.... samma sak som hur fan kan man hugga ner en person mitt i nk springa därifrån hade det varit i mitt hemland så hade perosnen som huggit ner den andra blivit själv mördar om inte brutalt nerslagen innan han kommit ur ur huset samma gäller det om ngn skadar sig så hjälper man varnadra en tjejkompis mådde asdåklig häromdagen nere vid pendeltågstationen hono fick blackout o svimmade efter att hon spytt hon var borta i 7 minuter ingen som brydde sig ens en gång o då är man ju i rusningstrafik.....

RecOn #56 skrev:
2228604 Japp det är det.

Ja, men det sjuka sverige är att man inte har plikt att ingripa om nått är ustatt för direkt fara, tex om man ser någon som håller på att drukna så måste man inte göra nått. Det värsta är att jag tror många inte skulle det heller.
:3freak

Stannar alltid, ibland även om någon annan redan stannat också, anser mig ha såpass mekunskap om det är tekniska fel att jag kan hjälpa till och om inte annat ställa diagnos på felet.

Om folk vurpar eller krockar stannar jag för det f*n ta mig min skyldighet mot medmänniskan som skadat sig eller sitt fordon.
Hade jag passerat där trådskaparen suttit vid tillfället hade du haft den hjälp jag kunnat ge dig så om det så bara hade vart psykiskt stöd, hojen hade man tatt på en släpa till önskad adress om det är i närområdet eller till ett ställe där den kan stå säkert. Har alltid ett långt spännband i bilen så hyra av släp är den minsta kostnaden i det läget. (Spännband har bredare användningsområde än bogserlina)

Iövrigt hatar jag folk som kör förbi en "broder eller syster" i nöd, jag har vart där många gånger där jag inte fått ordning på sakerna, t ex motorras eller andra grejer som inte åtgärdas på plats och inte många gånger har folk stannat för att ens fråga om man har mobiltelefon eller annat :fatta!

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph