Måste bara dela med mig...

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Lördagen den 3/6 vurpade jag med "tjejens hoj" på vägen mellan väne-åsaka och upphärad. De var ett ca 7 cm högt tjärlskottsgupp i en dåld högerkurva i ett backrön som slog till framhjulet så hojen fösvann under mig.

Lyckades tack vare en hög adrenalin-nivå lyfta upp och rulla hojen in till vägkanten trots bruten vänsterarm och dito högerben.

Tog av mig hjälm, handskar och jacka, och knäppte upp stövlar och byxor. Satte mig på marken brevid hojen och märkte då att foten bara vek sig från sida till sida när jag försökte hålla den rakt upp. Handleden svullnade upp på nolltid, och förstod att jag var tvungen att ringa efter ambulans. Försökte förklara vägen så gott det gick i mitt snurriga, upphetsade, smärtsamma chocktillstånd.

När jag sitter där och väntar på ambulansen smått förvrängd i försök att hålla foten upprätt och handen i högläge halvt avklädd brevid en rätt trasig motorcykel, kör det förbi 7 bilar och 5 motorcyklar och ingen stannar och frågar om man behöver hjälp med nåt.

VAD ÄR DET MED FOLK EGENTLIGEN!!!

Efter 2 operationer (hittills), 4 spikar i hanleden, en titanplåt och 7 skruvar i underbenet kan man nu bara vänta på att bli frisk och hel igen.

Kör försiktigt. En olycka händer lättare än man kan tro.

Last edited:
Tvi fan för folk! :mad: Hur kan man? Det övergår mitt förstånd att man LÅTER BLI att stanna för någon som har uppenbara problem...

Sverige behöver mer civilkurage bland sina innevånare. :huvet

Hade det varit jag som kom där hade du räknat med att både bli tillkollad och hjälpt efter konstens alla regler....visst, det är lätt att säga nu i efterhand, men jag stannar även om någon står och hoppar på kicken vid dikeskanten/trottoaren. Det är så lätt! Det finns inget skäl att INTE göra det om inte personen verkar uppenbart hotfull. Är varenda jävel det? Näe, inte alls...särskilt inte i din dåvarande position...
Förstahjälpen-utrustningen under min bönpall finns inte där enbart till mig själv...

Krya på sig nu, snart är vi hela och friska igen. :pannkyss

Hmmm...trodde åtminstone att "broderliga" hojåkare borde ha anat något och stannat till.. ?

Alltid tråkigt med sådana händelser.. olyckor och skador...

Kan bara önska dig en ordentligt återhämtning! :)

Samma beteende som strutsar. Om man inte ser nåt behöver man heller inte bry sig. I en sån här situation är det ett äckligt och egoistiskt beteende. Hoppas du kryar på dig :pannkyss

men det kanske inte var lätt att avgöra om du behövde hjälp eller inte?

Annars är det illa!

Gick omkull i en cirkulationsplats (på ett dieselspill) för 3 år sedan, får upp hojen som är ganska kraschad, när jag står där så passerar en polisbil utan att dom ens tittar åt mig, fast jag fick väl skylla mig själv. :mad:

aRWe skrev:
2226641 Gick omkull i en cirkulationsplats (på ett dieselspill) för 3 år sedan, får upp hojen som är ganska kraschad, när jag står där så passerar en polisbil utan att dom ens tittar åt mig, fast jag fick väl skylla mig själv. :mad:

menee, dom vågade nog inte stanna. du är ju medlem i ett sånt däringa mc-gäng. :eek:

men allvarligt talat, det borde nog faktiskt vara straffbart att inte stanna och åtminstone kolla läget om ser någon med en krachad hoj/bil ute efter vägarna. det kan ju vara illa ställt, även om man står upp eller ser ut att vara ok. :död

SuperKnutte skrev:
2226654 menee, dom vågade nog inte stanna. du är ju medlem i ett sånt däringa mc-gäng. :eek:

men allvarligt talat, det borde nog faktiskt vara straffbart att inte stanna och åtminstone kolla läget om ser någon med en krachad hoj/bil ute efter vägarna. det kan ju vara illa ställt, även om man står upp eller ser ut att vara ok. :död

Det är straffbart o inte stanna om man "kommer först" till olycksplatsen, nästan 100 säker på det iaf.

Jag skulle inte stanna om det stog på snubbar å rutade under huven på en bil. Men ligger en kille bredvid sin kvaddade hoj så skulle jag banne mig stanna till! Behöver han ingen hjälp så har man förlorat 1 min, behöver han hjälp så kanske man har räddat livet på någon :fakta
Jag skulle då bli ganska glad om nån stannade den dag jag klotar på vägen :)

Lycka till med rehaben, hoppas du blir återställd! :)

woodii skrev:
2226666 Kan du ge dom min önskelista om du ser dom? :)

tror inte du vill ha med dom att göra, tror inte ens att dom skulle kunna få sopa golvet inne på tomteverkstan :D

Det kan ju sett ut som att du var OK...

men skulle du ligga kvar på marken, skulle definitivt folk stanna!!

ec2bme skrev:
2226565 Lördagen den 3/6 vurpade jag på vägen mellan väne-åsaka och upphärad. De var ett ca 7 cm högt tjärlskottsgupp i en dåld högerkurva i ett backrön som slog till framhjulet så hojen fösvann under mig.

Lyckades tack vare en hög adrenalin-nivå lyfta upp och rulla hojen in till vägkanten trots bruten vänsterarm och dito högerben.

Tog av mig hjälm, handskar och jacka, och knäppte upp stövlar och byxor. Satte mig på marken brevid hojen och märkte då att foten bara vek sig från sida till sida när jag försökte hålla den rakt upp. Handleden svullnade upp på nolltid, och förstod att jag var tvungen att ringa efter ambulans. Försökte förklara vägen så gott det gick i mitt snurriga, upphetsade, smärtsamma chocktillstånd.

När jag sitter där och väntar på ambulansen smått förvrängd i försök att hålla foten upprätt och handen i högläge halvt avklädd brevid en rätt trasig motorcykel, kör det förbi 7 bilar och 5 motorcyklar och ingen stannar och frågar om man behöver hjälp med nåt.

VAD ÄR DET MED FOLK EGENTLIGEN!!!

Efter 2 operationer (hittills), 4 spikar i hanleden, en titanplåt och 7 skruvar i underbenet kan man nu bara vänta på att bli frisk och hel igen.

Lider med dig :( Du skulle låtit hojen legat kvar kanske!

Det kom ut ngn form av rapport från SOS Alarm härom året (112) om att folk ringer in och rapporterar olyckor från mobiltelefonen, utan att stanna...

Stressad bilist:
"-Det har hänt en olycka på vägen .."

112:
"-Vart befinner du dig nu?"

Stressad bilist:
"-Öööhh..i bilen?"

112:
"-Är någon skadad?"

Stressad bilist:
"-Ööhh...ehhh...*klick*"

Det är skrämmande... :död

ec2bme skrev:
2226565 Lördagen den 3/6 vurpade jag på vägen mellan väne-åsaka och upphärad.

...MASSA TEXT....

Precis som du skriver så är det så lätt att stanna till och fråga om man kan göra något...

Jag gör det alltid om jag ser någon som står och har uppenbara problem..

Nästa gång kan det vara jag som står där..

Krya på dig!

Swedie skrev:
2226673 Det kan ju sett ut som att du var OK...

men skulle du ligga kvar på marken, skulle definitivt folk stanna!!

Det ska du inte vara så säker på. Här om månaden stod jag och sonen i en korsning mitt i rusningstrafik, Två bilar kolliderade. Bilisterna bara for
förbi typ. Jag hadde rött och stod nog ett par minuter och bara kollade på
dom, Och inget hände. Men va fan är det med folket utbrast jag, Det är ju
ingen som bryr sig. Fick grönt och svängde upp på trottoaren och fick
själv hjälpa den ena ut ur bilen. Under hela den tid vi stod där så stannade inte en jävel.

Mitt ex stod i en kö, när det var hennes tur så snubblade hon till och slog sig
i armbågen och knä. Inte en jävel i kön hjälpte henne upp. Nä det var en som
stod lite avsides som gjorde det.

Last edited:
Det är för jävligt att folk bara kör förbi men dom trodde säkert att du bara
satt och vilade hade du låtit hojen ligga kvar på marken så tror jag garanterat
att flera hade stannat och hjälpt dig.Vet inte om det är straffbart att strunta
i att stanna men man är väl iaf skyldig att göra det.
Människor av idag är så himla stressade att de inte tänker men när de själva
ligger eller sitter fast i bilen då jäklars ska dom ha hjälp.

aRWe skrev:
2226641 Gick omkull i en cirkulationsplats (på ett dieselspill) för 3 år sedan, får upp hojen som är ganska kraschad, när jag står där så passerar en polisbil utan att dom ens tittar åt mig, fast jag fick väl skylla mig själv. :mad:

De var ju ute och jagade trimmade moppar fattar du väl :rolleyes:

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...