Måste ägarbevis fram?

shisha

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZXR 750 -91
Hej

Hittade en hoj häromdagen som jag verkligen fastnade för. Sagt och gjort, tog kontakt med säljaren och då bestämde vi att jag kommer imorgon och kikar på den.

Men idag fick jag ett samtal från säljaren och han sa att han kunde inte hitta ägarbeviset, han hade skickat efter nytt men det skulle komma först om ungefär tre dagar. Vilket är ganska eländigt med tanke på att imorgon är den enda dagen som passar mig, någon annan möjlighet att åka kommer jag inte få ganska långt framöver.

Vad tycker ni? Det borde ju funka att killen skriver på pappret om ägarbyte (om det nu blir ett köp) och skickar det till mig, även om det hade så klart varit smidigast om vi kunde fixa allt det där på plats imorgon. Det låter väl kanske lite suspekt att han inte har ägarbeviset, är det någon annan som har varit med om någon liknande situation? Kan det vara värt att åka ner och kolla ändå?

Mvh

Kolla på vv.se vem som står som ägare till hojen?

Edit: ..eller sms:a regnumret till 71456

Tja. Innan du köper så ska du åtminstone göra utdrag ur fordonsregistret för att se så att han verkligen är ägare.
Skriver ni kvitto på att du köper hoj med registreringsnummer xxx123 osv och tar varsitt exemplar så ska det vara OK. Då har du ju papper på att du köpt hojen om det skulle bli något strul. Se till att inte lämna den på säljarens mark bara. Sen ligger det ju i hans intresse att fixa ägarbytet så att inte du felparkerar och får böter mm.

Personligen skulle jag nog försöka vänta någon dag för att se till så att ägarbytet blir påskrivet vid köpet men med ett kvitto så ska du vara hyfsat skyddad.

Å glöm inte att kolla leg/kk på killen så det verkligen är han som är ägaren.

Ja gjorde samma tabbe som säljaren i detta fallet. Vi kom överens om att ett kvitto me vittne räckte gott. Var noga med leg & bytes datum på kvittot bara.

Om han inte kan hålla ordning på ett registreringsbevis kanske du borde ge honom ett frankerat kuvert också så han kan skicka det till dig när han skrivit på. Det är ju rätt svårt att köpa frimärke för en del.:gnissla

Tack för era råd, det uppskattas. Måste ta och fundera ett tag. Har också hört om något som heter Blockets betalgaranti (internetgirot.se), är det något som någon har erfarenhet med?

Som jag har förstått det hela så kan jag göra så att jag betalar in hela beloppet till internetgirot och säljaren får ett meddelande som garanterar att pengarna finns. I samband med att jag hämtar hojen får han en handpenning, och när jag har fått ägarbeviset får han resten. Är det så det funkar? Är lite virrig just nu, har mycket att tänka på så jag har kanske fått det hela om bakfoten.

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage