Mångsidig hoj?

Ten-0

[Enter cool message here]
Gick med
12 Dec 2005
Hoj
Ny till våren
Söker en hoj som ska funka till minst två saker. Jag vet att det finns hur många sånna här trådar som helst, har läst massvis men ändå inte kommit fram till något vettigt ännu. Priset bör heller ej överstiga 40.000:- så valen kanske inte är för många.

1. Pendla till jobbet, ca 2 mil om dagen året om.
2. Dra ut på crossbanan när andan faller på.

Saken är att jag är lite osäker på vad för hoj man ska välja. Helst ska den gå ta ut på bana och smiska lite.

Hur täta serviceintervaller är det på hojar som Husaberg,Honda,Yamaha,Ktm 5-serie. Vad kostar en normal service om man gör den själv, och vad är det som skall bytas regelbundet?

Kikat lite på Ktm 6-serie, men den intresserar mig inte så mycket, även om det vore det ultimata för pendling så ser den så fruktansvärt tråkig ut i designen.

Finns det några andra märken man kan lyckats missa? Och vad bör jag verkligen undvika?

Tackar på förhand för råd och avråd.

Pendla med en tävlingshoj. Det är vad du säger att du vill göra. (ifall du missat det själv)

Jag skulle köpa en crosshoj och sen en eu-moppe. För dom e ungefär lika kul att penda till jobbet på, fast moppen kostar mindre i längden.

Angående service så är det upprepat i säkert 25 trådar tidigare.

Jag håller med Olof.

Köp en EU moppe och pendla med den och sedan en crosshoj för lek på bana.

Pendla och crossbana i samma mening funkar lixom inte... :lol

:hej

Får lov att erkänna att jag tänkt lite dumt. Vad funkar att köra med till jobbet då? TTR, XR vet jag redan funkar. Men hur är en WR tex?

Då omformulerar jag min första fråga. Vad funkar bäst på crossbana och motard? CRF 450 eller Husaberg 650? Fördelar och nackdelar?

Jag är ganska novis inom ämnet, så alla råd är bra. Dock är eu-moppe inget alternativ.

Ten-0 skrev:
2106727 Får lov att erkänna att jag tänkt lite dumt. Vad funkar att köra med till jobbet då? TTR, XR vet jag redan funkar. Men hur är en WR tex?
WRn är nog racern som har bäst hållbarhets-rykte och sen behöver man nästan aldrig justera ventilerna. TTR, XR mm. är bara att glömma om du ska åka cross-bana. Tycker det låter på dig som att det är en WR / EXC525 du är ute efter.

Jag skippar hela det här med åkatilljobbetbiten. Bilen får duga som den gjort hittils.

Motard är det jag vill köra mest, brukar har en förmåga att köpa på mig det värsta direkt för att sedan tröttna. Tänkte ta det lungt denna gången och börja med något som duger och se om intresset stannar.

CRF 450 borde väl vara ganska bra början, funkar ju bra på crossbanan och även som motard.

Kikade på denna, http://www.blocket.se/vi/7858184.htm?ca=17_s . Oroar mig för årsmodellen, har för mig det var mycket problem med hojarna 2002?

Husa 650 e brutal som crosshoj. CRF450 är brutal som crosshoj, men inte riktigt lika elak, dessutom har den rätt fjädring för det.

02an är snällare i karaktären än 03 och ännu mer 04an. Runt 150 timmar får man byta titanventilerna (jag fick även göra om sätena), det kostar ca 3500. Kolv verkar ju följa med och den skulle jag byta direkt. Håller man efter kolven å ventilerna så ska du inte ha några problem med motorn. Att många 02or gick sönder var handhavarfel, tvåtaktskillar som bara satte sig på cykeln å körde tills den rasade.

15 timmar olja och oljefilter
15 timmar per kolv (men där åker jag 30-50)
10-15 timmar ventilinspektion (efter första justeringen så brukar du inte behöva justera nånting förns ventilerna börjat ge upp)

Motorn ska starta på första eller andra kicken, om den inte gör det så ge den två gasningar (man ska förövrigt aldrig gasa medans man kickar) och startar den inte då så är det nånting som e fel på den. (ventiljustering)

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon