Urglubb skrev:
2669064 När man träffar vissa människor, och de då frågar vad man åker på så hinner man uttala cirka 3 bokstäver ur Husaberg så skrattar de lr säger nåt i stil med:
- Jaha du gillar att skruva va?
- De går väl alltid bara sönder?
- usch otur
Jag har inte haft Husa så väldans länge men upplever inga problem med den än. Iofs vet jag inte om de jävlas med mig, de har dock aldrig åkt husa.
Så om nån vet ifall de har några allvarliga problem eller om det är nåt gammalt som ligger o skaver i garderoben så svara gärna
mvh
Den är inte sämre eller bättre än någon annan tävlingshoj, däremot så är en del av ägarna sämre på att sköta sina hojjar rätt. Och skyller på hojjen när det rasar.
Felet med Husaberg var att Husaberg reggade en tävlingshoj och gjorde den tillgänglig på marknaden även för dom som åker massor med mil om året med sina hojjar, tanka och kör. Byt olja en gång om året som i sin egen bil. Där många av dom kanske inte riktigt förstår att det är en tävlingshoj dom har köpit.
Här på sporthoj så är dom flesta medvetna om att det är viktigt med service och skötsel. En tävlingshoj håller inte lika många timmar som en "slitvarg". Så är det bara. Och för några år sedan så fanns det bara husaberg att välja på om du ville åka reggad tävlings-enstånka.
Ett annat exempel kan vara att utav 1000 enstånkor från 02 och äldre kanske 800-900 st är husaberg. Och om 30 procent rasar under säsongen så är det alltså 240-270 st av dom 300 som är husaberg och resten är övriga märken. Tro jag det är en överrepresentation av ett visst märke. Statistik går att illustrera på många vis.
Sen hade ju Husaberg erkänt svaga punkter som numera inte finns kvar. Det är väl det som får dina kamrater att säga som dom gör. Dom lever helt enkelt kvar i det förflutna, och har inte en aning om vad som har hänt sista åren. Och ser och hör bara gamla hojjar.
Medans övriga världen körde tvåtakt, gick Husaberg förra "årtusendet"

och vann cross-VM ett par ggr. Med en fyrtakt. Husaberg har aldrig gjort en hoj gjord för att nöta mil med.
Så du kan lugnt köra på din hoj om du har koll på service intervaller. Men för att nöta mil är nog andra tröttare och tyngre hojjar bättre lämpade.
Själv är jag för vuxen för att hålla på och fjanta med i den töntiga märkeshysterin. Jag kör Husaberg för att jag har mest ekonomiska fördelar utav det. Har provat dom flesta hojjar, och har inte hittat den optimala ännu. Rosens 125a 2T var rolig. En klass för sig. Vilken lätthanterlig hoj, fler borde köra 125 cc tvåtakt.
//Lasse