Många som rasat vid landning av Slangkörning?

BAWS!

bawsBaby!
Gick med
29 Jul 2003
Hoj
2010, KTM 690 SMR
hur många har rasat när ni släpper ner framhjulet efter att ha kört på slangen..

ibland ser d ut som en del vinglar somsatan o ska rasa..

d e pga landningen ja inte riktigt vågat mig på slangkörning..

rädd att rasa när framhjulet slår i backen .. för hårt eller så, :va

aGGe! skrev:
hur många har rasat när ni släpper ner framhjulet efter att ha kört på slangen..

Det viktiga är att man slår ner med hjulet i färdriktningen.

När jag tar upp hjulet i 50km/h och släpper ner det i 170 km/h hinner det oftast stanna eller nästintill iallafall och då rycker det till lite men det är inte speciellt farligt.

När man landar "snett" blir det oftast lite värre även om det inte går så fort.

Jag trodde det var fördigt då jag fick dom värsta styrslag jag fått i mitt liv. Det var för nåra veckor sen men jag fuckade ordentligt då jag wheelade så det är bara skylla sig själv

Börja lungt med små lyft och öka på vart efter ,det är som allt annat =träning ger färdighet :tummenupp .
Har själv tränat på slangning det senaste året och kan nu göra stående sittande mm och jag har aldrig varit nära att vurpa , men risken finns ju alltid.

Största risken ligger i min mening med överslag bakåt , att man satsar för mycket , träna att använda bakbromsen försiktigt.

Lycka till /Majk.

Min gamla gixxer 750 var väldigt stabil i chassit, fick "bara" ett läbbigt styrslag, plockade ner henne i runt 200 på mätaren och lämnade en schysst svart "orm" bakom mig och bromsbeläggen slungades ut från sitt läge, tog ett tag att få bromsverkan igen.. Min nya r1 98 är väldigt mycket läbbigare, den fpår jag med styrslag med hela tiden, slangning som kurvor.. Men styrdämpare är på ingång..

Börja försiktigt, ta det vackert, så är det lungt..

aGGe! skrev:

Btw, har du styrdämp orginal på den? i så fall, hjula på! :tummenupp

Hultan skrev:
Min nya r1 98 är väldigt mycket läbbigare, den fpår jag med styrslag med hela tiden, slangning som kurvor.. Men styrdämpare är på ingång....
Vad gör ni för att få såna styrslag? Ni måste ju köra bra mycket grymmare än mej för jag har aldrig några problem annat än de jag själv är skyldig till.

Orginal styrdämpare häver inte rejäla styrslag ska man slanga mycket bör man montera en justerbar dämpare av bra kvalitet.

Superbike Roger skrev:
Orginal styrdämpare häver inte rejäla styrslag ska man slanga mycket bör man montera en justerbar dämpare av bra kvalitet.

fast det är ju bättre än ingen alls..

Sätt i hjulet rakt i färdriktning är det inga problem, eller jag har aldrig haft dom problemen iallfall, även om jag satt ner snett. Ut och träna istället :yoparty

Det är svårare när man är nybörjare att sätta ner hjulet helt rätt, så det blir lätt lite vobbel då, särskilt med en snabb maskin som ofta är uppe runt 200 på slangen. Men det brukar inte vara så farligt så man riskerar att krasha.
Efter ett tag får man in snitsen att sätta ner hjulet rätt så man slipper vobbel helt oftast.
Men det ser nästan alltid värre ut från åskådarplats än man själv upplever vobblet bakom styret.
Enda gångerna jag fått riktigt vobbel vid landning är när man tar en sväng på bakhjulet och upptäcker att man inte klarar att ta hela svängen på slangen, utan måste landa den. Då är det lite knepigt att veta hur pass vinklat man ska ha hjulet för att det inte ska vobbla vid nedslag.

Fan ni helt tokiga!!! Inte ska man köra på bakhjulet!!

Tänk om det hoppar fram en älg,ko,grävling,fruntimmer eller annat villebrå!

Hur fan ska man få stop på ekipaget när bromskraften e uppe i vädret?!!

non-stop skrev:

humm, aldrig tänkt på det... :fyllisar

non-stop skrev:

Då gör man ju bara en lätt "skateboardollie" och så har man en stoppie i stället. :rolleyes:

aGGe! skrev:
ja d finns ju orginal :D:D

mm för åka till nått industri område o börja testa då..
lite lätt o försiktigt
Se dock till att ALLTID ha någon med dig.. Skulle olyckan vara framme så är det bra att ha någon med sig.. Bara ett tips...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park