Många olyckor!

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Det har hänt många dödsolyckor med motorcyklister inblandade i under den senaste tiden, detta är en oerhört tragedi oavsett vem/vad som orsakade olyckan.

Till dig som skadas i trafiken: Uppsök GENAST läkare då du kan ha skador trots att du känner dig "okej". Detta är oerhört viktigt då du kan ha skador som du känner symtom på först långt senare, men det är även viktigt ur försäkringssynpunkt då de flesta försäkringsbolag inte ger någon ersättning om de inte har ett intyg från en läkare.

Visa hänsyn, respekt och sunt förnuft ute i trafiken!!!

Jag tycker det har varit ganska lugnt den här våren faktist..

Men varje olycka är en onödig olycka..

Olyckor händer inte, de orsakas. Genom att se till att motorcykel och förare är i bästa skick har man gjort sitt bästa för att minska antalet orsaker. Sen kan man ju försöka köra försiktigt också, men det är inget kul.

Mattias skrev:
Olyckor händer inte, de orsakas. Genom att se till att motorcykel och förare är i bästa skick har man gjort sitt bästa för att minska antalet orsaker. Sen kan man ju försöka köra försiktigt också, men det är inget kul.

Det är klart att det är vettigt att förbättra sina odds genom att se till att man själv och hojen är i bra skick... :tummenupp men jag är en tråkfan och påstår att det spelar väldigt liten roll i praktiken, snudd på försumbart. :(

Av de 35-40 dödsolyckorna på hoj som kommer att ske i år så kommer bara någon enstaka - om ens det - att bero på att hojen inte var i bra skick. Ungefär ett tjugotal blir singelolyckor där hojen fungerat helt perfekt tills den styrdes(!) av vägen. Ytterligare tio-femton kommer att dö när de kör på, eller blir påkörda av, personbilar eller andra fordon - och där spelar hojens skick sällan eller aldrig heller någon roll. Bara någon eller några få kommer att dö på grund av punktering på ett blankslitet däck, en slapp kedja som hoppar av och låser hjulet, eller dåliga styrlager som får hojen att wobbla av vägen.

Missförstå mig rätt - naturligtvis vill man ha hojen så mekaniskt fräsch som det överhuvudtaget går. Tror f-n det. Jag ville bara flika in att den *stora* hemligheten med att hålla sig vid liv som hojåkare har tyvärr rätt litet med hojens skick att göra, och rätt mycket med förarens självbevarelsedrift och omdöme (och *andra* trafikanters omdöme) att göra.

/Tråkfan

Nyheter
Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC

Efter att Sulas MC bestämde...

Nyheter från Wunderlich

Wunderlich är ett företag i...