många nya regler - enhetligt europeiskt körkort

fan vilken tur:

Körkortsdirektivets påverkan på svenska regler enligt nuvarande förslag:
(som träder i kraft tidigast om 6 år efter beslut)

tycker detta är larvigt som dom håller på med att ska höja åldern...
inte höjer dom på bilar??? tycker verkligen dom sätter stämpel på mc.
ska väl vara lite jämt? jag kan ju lite gärna vara 18år och ha haft kk i 1dag och köpa mig en ferrari och köra 300 blås och dö... eller bara en liten fiat och krocka med ett russin på motorvägen?

"För att få direkt tillträde för att köra de tyngsta motorcyklarna höjs åldern från 21 till 24 år. Den som har körkort och erfarenhet av lättare motorcyklar kan ta körkort för de tyngsta vid 20-års ålder men ska då ha viss ytterligare utbildning alternativt avlägga ett prov."

Är väl iofs rätt sund inställning.

majtii skrev:
2062153 "För att få direkt tillträde för att köra de tyngsta motorcyklarna höjs åldern från 21 till 24 år. Den som har körkort och erfarenhet av lättare motorcyklar kan ta körkort för de tyngsta vid 20-års ålder men ska då ha viss ytterligare utbildning alternativt avlägga ett prov."

Ja, det tycker jag...

O chansen är väl större att en 20 åring med nytaget mc-kort på en R1a kör ihjäl sig än en 18 åring med nytaget bil-kort kör ihjäl sig i en ferrari....
Eller?? kanske bara i min värld...

majtii skrev:
2062153 "För att få direkt tillträde för att köra de tyngsta motorcyklarna höjs åldern från 21 till 24 år. Den som har körkort och erfarenhet av lättare motorcyklar kan ta körkort för de tyngsta vid 20-års ålder men ska då ha viss ytterligare utbildning alternativt avlägga ett prov."

Helt rätt.

Jag skulle kunna förstå att många blivit upprörda om man fick vänta till 24 för att köra tung oavsett om man haft utbildning innan, men nu är det väll bara bra?

Robban Nr1 skrev:
2062150 tycker detta är larvigt som dom håller på med att ska höja åldern...
inte höjer dom på bilar??? tycker verkligen dom sätter stämpel på mc.
ska väl vara lite jämt? jag kan ju lite gärna vara 18år och ha haft kk i 1dag och köpa mig en ferrari och köra 300 blås och dö... eller bara en liten fiat och krocka med ett russin på motorvägen?

jag tänkte och tyckte så innan med, men det är bara att inse att det är i så i teorin men i praktiken otroliga skillnader på hur många 18-25-åringar som dör p.g.a kombinationen Ferrari och 200-300 blås som det är med kombinationen sporthoj och 200-300 blås...

*edit*

tur för våra kommande generationer att man fortfarande kommer få köra tung MC vid 20 års ålder om man haft A1 sedan 16 års ålder iaf... jag skulle aldrig palla av att ha en 125:a i två år och sen en 25 kw'are i sex år mellan benen för att först efter det få känna på tillfredsställande/njutbara krafter (tänker inte bara på supersport-hojar)

Last edited:
Tzr91 skrev:
2062141 fan vilken tur:

Körkortsdirektivets påverkan på svenska regler enligt nuvarande förslag:
(som träder i kraft tidigast om 6 år efter beslut)
senast 6 år är det ju. :va

25kw i pappret = laglig
Vad det sedan är i motorn spelar ingen roll då de flesta bolag registrerar på fulleffekt, vid olycka görs ingen kontroll av hojen (läs trygg hansa, har testat). Alltså kan man köra med full effekt ändå och klara sig. Inte heller har besiktningen haft några som helst åsikter.

Frågan jag ställer mig då, kommer det bli några nya medel för att följa upp att dessa lagar verkligen efterlevs, eller bara ett tandlöst pappersgenererande monster?

Sedan tror jag säkert att det är bra med vidare utbildning om hur man ska hantera ett fordon, men varför inte börja i tidigare ålder som det var "på den gamla goda tiden". Enklare att lära dem från barnsben hur man ska bete sig i trafiken :)

Kramas i trafiken! :pannkyss

Magoo skrev:
O chansen är väl större att en 20 åring med nytaget mc-kort på en R1a kör ihjäl sig än en 18 åring med nytaget bil-kort kör ihjäl sig i en ferrari.... Eller?? kanske bara i min värld...
Nej, så är det i den riktiga världen.
De som kommer med argument om att man minsann kan köpa värstingbilen som 18-åring visar bara att de inte vet hur många som dör på hoj i förhållande till hur många de är.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti