Många HDD:s

p.grip

Stockholm
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
ZX-6R -99, HD FXDB -07, Aprilia Falco -02, HD Sportster -10, CB750 Hornet -25
Då jag är en snål rackare så har jag tiggt åt mig två nya diskar av lite mindre storlek.
Men nu när jag tänkte göra slag i saken och montera dem så inser jag att det inte finns tillräckligt många "anslutningar" på IDE-kabeln. Verkar bara kunna ha 2 diskar och eftersom jag vill ha 3 så har jag ett problem :D
Har tittat runt lite på webshoppar men kan inte hitta kablar med fler anslutningar, finns det eller är det bara att lägga ner??
Har ju kraftigt för mig att folk brukar ha en hel bunt diskar monterade!

Pci kontrollerkort tror jag det heter som du ska ha.

Då kan du ha typ 4 hårddiskar till, beror ju iofs på vad du köper för kort.

Och dom kan vara hur stora som helst har jag hört för kortet har eget bios som tar hand om det, bara köp ett kort och var glad!

Varje IDE-kanal kan maximalt ta 2 enheter (1 master och en slave). Det fínns 2 IDE-kanaler på ett moderkort, alltså totalt 4 enheter. Tänk dock på att CD/DVD-läsare/brännare också är IDE-enheter. Så, nej, det finns inte IDE-kablar med 3 anslutningar.

Det finns IDE/USB-adaptrar som gör att du kan koppla in en IDE-disk på en USB-port. Fungerar tydligen utmärkt enligt de tester jag sett.

Skalman skrev:
Men den med 5 anslutnar var intressant. Undrar hur det funkar? :va
Kontaktena måste väl nästan vara paralellkopplade eller vad det nu heter. asså om man kör 2 HD så blir det bara halvafarten.....eller??????????

R1 Uffe skrev:
Kontaktena måste väl nästan vara paralellkopplade eller vad det nu heter. asså om man kör 2 HD så blir det bara halvafarten.....eller??????????

Parallell ATA ("IDE") kan så vitt jag vet bara adressera två enheter per buss/kabel, master och slave, precis som Skalman sa. IDE-kontrollern måste ju veta vilken enhet som ta emot respektive skicka ett visst datapaket. Lägger man då till ytterligare två enheter utan att de får egna anropskoder så lär det ju bli fulständigt haikon-taikon på diskarna med förstörda data som följd. Jag tror att kablarna med fem uttag bara är ett sätt att lättare placera sina ATA-enheter där man vill ha dem utan att behöva dra kabeln på konstiga sätt.

Mycom på sveavägen har billiga promise idekort i pci format.
Jag kör med ett sånt - lite strulig xp-installation men funkar kanon.

Jag har 11 diskar, vad vinner jag? :D

För övrigt måste jag bygga nytt chassi eftersom att alla inte längre får plats på ett vettigt sätt =P

*/ ?>
Back