Målare? Måla hus... !

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Hade en målare som fått förhinder tyvärr på att måla huset (nybygge) ... behöver se över att måla själv, eller om det nu går att hitta någon målare som är snabb (men bra såklart) och som kan hjälpa till.

Det är ett 2-våningshus omkring 65m vägg att måla med en hel del fönster och även garageport att exkludera. Som högst säkert runt 6-7 m vid ryggåstakets nock på övervåningen.

Hur räknar jag ut hur mycket fär det går åt? Kanske beroende på färg? Isåfall Äggvit eller vad den heter. En vit färg som inte är gul i skenet, men inte heller kritvit. Demidekk vill jag använda då jag hört det är den färg som verkar "bäst".

Ställningar ... var hittar man det? Vad kostar det och hur monteras det? :) Jag ska väl inte säga att jag älskar höjder, men jag har en taskig axel och fot så det blir väl lite jobbigt med balansen om jag ska göra det själv. Funderade ett tag på en kran.

Tanken är att det ska målas i Juli månad, gärna i början på Juli.

Om det finns någon målare här så utbytes gärna tjänster. Dock inget intimt :banana

Last edited:
Äggskalsvit är nog färgen du är ute efter iallafall om det hjälper något.

Är det 65 kvm du menar som ska målas? Jag kan fråga min pappa som varit målare i över 40 år hur mycket som går åt. Han är en hejare på att ha rätt uträkning på sånt. Återkommer med svaret senare.

äggskalvitt....benvit.....m.m. Den har många namn. Heter annars S-0502Y. Du kan säkert få en liten provburk. En lit brukar räcka till ca 6-8 Kvm. Ställning finns att hyra på Cramo osv. Finns en del ställe. Kommer inte på alla. En skylift är ju annars perfekt. ca1500-2000/ helg tror jag.

Att måla vitt är ju att tigga om ommålningar :rofl

Bäst: Inte måla alls
Näst bäst: Falu rödfärg
Inte bäst: Resten

:fakta

Att måla för att skydda trät är bullshit

Fast nu vet jag ju inte om det var ett trähus iofs :gnissla

Räkna med att färgen räcker till ca. 5-8 kvm per liter. Impregnerande grundolja på ändträ och skarvar. En strykning med grundfärg, därefter två strykningar med täckfärg. Hur lång tid det tar att måla kan ingen säga innan man sett fasaden. Ta inte någon som vill ha betalt per timme, det blir oftast dyrast. Ta ett fast pris med ställning, material och jobb

Räkna med att färgen räcker till ca. 5-8 kvm per liter. Impregnerande grundolja på ändträ och skarvar. En strykning med grundfärg, därefter två strykningar med täckfärg. Hur lång tid det tar att måla kan ingen säga innan man sett fasaden. Ta inte någon som vill ha betalt per timme, det blir oftast dyrast. Ta ett fast pris med ställning, material och jobb
Grundat är det redan. Men täckfärg en extra gång före första målningen CHECK!

Perkele va tråkigt o måla...

Fast samtidigt har det en förmåga att fuskas eftersom de vill få det snabbt gjort när de arbetar för fastpris. Det är lite gambling.

Personligen föredrar jag timpenning eftersom de brukar ta sig tid till att lösa problem ordentligt.

Grundat är det redan. Men täckfärg en extra gång före första målningen CHECK!

De två erbjudandena från målarna i tråden är ju perfekta, 150:-/h är inte mycket att bråka om för att slippa pensla själv :)
Men jag trodde att du hade tjej, varför ska du då måla själv :rolleyes:
Om det tar 100h totalt så är det ju lätt värt det, jag målade en list idag och det var nära att jag lejde ut det då tjejen inte var tillgänglig att måla idag...

Att måla nytt är väl inte så farligt men att måla om med skrapning å tvätt suger ju desstå mer.

Fråga mig!!! :rolleyes:

Jag har målat ett garage, ett förråd, en kåk och en jävla massa takfotsbrädor på en vinkelkåk och en satans massa takpanel. OCH den där takpanelen har jag oxå kvistlacksduttat på. Och då pratar jag kanske 10 000 duttningar. :näsblod

FY FAN ...jag kan lätt säga...att jag gör nästan vad som helst.. hellre än att måla.

//M

Fråga mig!!! :rolleyes:

Jag har målat ett garage, ett förråd, en kåk och en jävla massa takfotsbrädor på en vinkelkåk och en satans massa takpanel. OCH den där takpanelen har jag oxå kvistlacksduttat på. Och då pratar jag kanske 10 000 duttningar. :näsblod

FY FAN ...jag kan lätt säga...att jag gör nästan vad som helst.. hellre än att måla.

//M

:D Hehe

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm