Målar hjälp?

ST0FFE

Dunderklumpen *RIP*
Gick med
12 Jul 2006
Hoj
ZX9r -00
Semesten börjar idag kl.18 och imorrn bär det av mot bauhus eller likvärdigt men jag behöver lite hjälp med att hitta rätt produkter, det är första gången jag ska fixa allt själv och erfarenheten är bristfällig och jag vill helst inte att det åt pipan heller.

Så här ser det ut idag.
Det sitter bara ett lager tapet på väggen och med en spackelspade så får jag lätt ner tapeten (iallafall där jag provat) under är det betong/gips och ytan är ganska skyst, men lite "hålig".
Nu är tanken att måla väggarna men vad behöver man göra för underarbete?
Slipa? bredspackla? bara tvätta?
Vad behöver man? vart ska man handla? finns det några ovärdliga verktyg?

Som sagt jag har noll koll på sånt här men nu tänkte jag ialla fall börja någonstans :va

ST0FFE skrev:
2321576 Semesten börjar idag kl.18 och imorrn bär det av mot bauhus eller likvärdigt men jag behöver lite hjälp med att hitta rätt produkter, det är första gången jag ska fixa allt själv och erfarenheten är bristfällig och jag vill helst inte att det åt pipan heller.

Så här ser det ut idag.
Det sitter bara ett lager tapet på väggen och med en spackelspade så får jag lätt ner tapeten (iallafall där jag provat) under är det betong/gips och ytan är ganska skyst, men lite "hålig".
Nu är tanken att måla väggarna men vad behöver man göra för underarbete?
Slipa? bredspackla? bara tvätta?
Vad behöver man? vart ska man handla? finns det några ovärdliga verktyg?

Som sagt jag har noll koll på sånt här men nu tänkte jag ialla fall börja någonstans :va

Du behöver slipa och spackla. Tänk på att minsta märke syns tydligt när färgen kommer på, underarbetet är viktigt om man vill ha ett bra resultat.

Inköpslista:
- Väggspackel
- Slippapper
- Målarskaft, sånt där utdragbart
- Slipmojäng att att sätta på målarskaftet
- En rejäl portion tålamod

ja som ovanstående säger.. underarbete... slarva icke med underarbetet...det tar tid, det tar ork, det dammar som tusan.. men det är viiiktigt!!
Ner med alla tapeter, bort med eventuella utstickande saker, på med spackel, slipa ner, sen blir det nog på med spackel en gång till o slipa ner :P..

ett alternativ om man inte vill göra underarbetet är att blanda i, ja vet inte va de heter o va de e eller nånting,men typ som småsten, så det blir som en strukturtapet eller så...det är snyggt och extra jävligt när nästa renovering ska ske :P.. heh

Mellanslipa inte som Andreas sa, mkt segare o bre på andra gången då. (spacklet drar åt sig damet o torkar snabbare)
Utan bredspackla 2ggr, slipa, grunda, sätt i ev hål mm
(allt syns mer efter 1a stryckningen),
måla färdigt o va nöjd o ha ett helvete med o städa :tungan

Okej, så spackla 2 gånger innan jag slipar.
Vilken grovkornighet ska man ha på Slip pappret?

Efter polaren vart blåst av bauhus och fick helt fel grejer så vill jag ha lite info från flera.

ST0FFE skrev:
2321771 Okej, så spackla 2 gånger innan jag slipar.
Vilken grovkornighet ska man ha på Slip pappret?

Efter polaren vart blåst av bauhus och fick helt fel grejer så vill jag ha lite info från flera.

Visst kan du mellanslipa men eftersom du är en glad amatör kommer du säkert slipa för glatta livet mellan bredspackling 1 o 2. Du kan ju givetvis kasa över väggarna lite nätt för o få bort toppar o spackelkanter.

Men 120 papper funkar bra.
Handla på nordsjö eller beckers

Mer än detta behöver du inte.
Spackel o spacklar.
Sandpapper o slipskloss (ledad är bäst) inkl skaft.
väggFärg/takfärg o Rulle + bygel +pensel
skyddspapp o tejp

de va vad jag tänkte med slipning emellan, slipa bort kanter o grejjer som inte går att undvika som glad amatör.. dock kom jag på nu en mkt bra grej som jag använde mig av för att få bort sånt nu i köket, en såndäringa skrapa, va dem nu kan tänkas heta o kosta så e de fan skitsamma, den va guld värd tycker jag faktiskt :P.. jag började med slipen innan ja såg ja hade den, slipa inte mer sen :P

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg