Måla om, tips?

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Vi ska byta till en större lägenhet om en månad och det behövs målas om i den nuvarande. Nu är det så att min sambos katter har klöst sönder tapeten på varenda vägg, på vissa ställen ganska djupt. Jag hade tänkt att köra spackla, slipa och måla-varianten men jag kan ingenting om sånt här.
Kan man få ett par bra tips på vilket spackel som är lättarbetat och som funkar bra att måla på sen. Vilka sandpapper osv. Gärna lite instruktioner hur man fixar det lättast.

Mvh Johan.

Alcro's Lätthand-Medium är ett kanonspackel (Röd burk).
Slippappret bör helst inte vara grövre än P80 om du ska måla på det för slipränder är inte snyggt.
Och låt bli att följa strömmen av "Hemmafixare" som kladdar ned allt annat som inte ska målas...Typ Socklar, Dörrfoder och kladda helst inte väggfärg i taket för det brukar inte heller se så jättebra ut :tungan
Ska du måla i vanliga rum som sovrum eller vardagsrum så brukar man använda färg med glansvärde 7 och i kök ska det helst vara 20 glans.
Var inte rädd för att fråga färghandlaren om tips och köp för f*n inte färg på Rusta eller Biltema!

Lycka till :tummenupp

Rasorblade skrev:
kolla så det inte är sådan tvådelad tapet ! :tummenupp

Just precis...Är tapeten spaltbar så riv ned skiten men tänk också på att bubblorna som kommer när du har målat oftast försvinner om du bara låter det torka över natten.

Värt att tänka på är att all spackling och slipning ger en annan yta än den som tapteten har ....vilket gör att när man målar på detta så syns det ofantligt tydligt att man spacklat osv.

Kan tom i vissa fall upplevas som det blir glansskillnader pga olika struktur.

Så skall du göra något och få det bra,spackla hela väggen eller tapetsera om.

FUBAR skrev:
Vi ska byta till en större lägenhet om en månad och det behövs målas om i den nuvarande. Nu är det så att min sambos katter har klöst sönder tapeten på varenda vägg, på vissa ställen ganska djupt. Jag hade tänkt att köra spackla, slipa och måla-varianten men jag kan ingenting om sånt här.
Kan man få ett par bra tips på vilket spackel som är lättarbetat och som funkar bra att måla på sen. Vilka sandpapper osv. Gärna lite instruktioner hur man fixar det lättast.

Mvh Johan.

jag rekomenderar också att riva ner tapeten. katterna kommer gå på dem igen, även om ni målat över, det gjorde mina när jag bodde med katt. när vi flyttade in i den här lägenheten var det strukturtapet(yak) överallt och fullt med notpapper på väggarna i hallen(!!) så vi körde med sån ångmaskin över och skrapade med vanlig spackelspade fasst bredare, det gick faktiskt förvånandesvärt lätt. sen satte vi en jättetunn väv på väggarna för bättre struktur och för att den gamla putsen från 30'talet inte skulle trilla av. och sen målarfärg på skiten. dock tog vi nog nåt varv med färg för lite på en del ställen så¨nu är det lite flammigt på några ställen, störigt.

ett annat tips är att sluta måla 0,5-1 cm under taket för då ser det jämnare ut, även om det inte är helt jämnt. om man går upp ända till kanten eller går upp i taket ser det jätteojämnt ut.

i övrigt är det bara att spackla och sandpappra noga så blir det bra.

lycka till!

Laphroaig skrev:
Alcro's Lätthand-Medium är ett kanonspackel (Röd burk).
Slippappret bör helst inte vara grövre än P80 om du ska måla på det för slipränder är inte snyggt.
Och låt bli att följa strömmen av "Hemmafixare" som kladdar ned allt annat som inte ska målas...Typ Socklar, Dörrfoder och kladda helst inte väggfärg i taket för det brukar inte heller se så jättebra ut :tungan
Ska du måla i vanliga rum som sovrum eller vardagsrum så brukar man använda färg med glansvärde 7 och i kök ska det helst vara 20 glans.
Var inte rädd för att fråga färghandlaren om tips och köp för f*n inte färg på Rusta eller Biltema!

Lycka till :tummenupp
Superbra tips, tackar :tummenupp

Rasorblade skrev:
kolla så det inte är sådan tvådelad tapet ! :tummenupp

Laphroaig skrev:
Just precis...Är tapeten spaltbar så riv ned skiten men tänk också på att bubblorna som kommer när du har målat oftast försvinner om du bara låter det torka över natten.

Hum hur ser man det? Kollade just på ett par gamla rullar tapetseraren lämnade efter sig och tapeten har bara ett lager (typ som ett papper bara).

Långa farbron skrev:
Värt att tänka på är att all spackling och slipning ger en annan yta än den som tapteten har ....vilket gör att när man målar på detta så syns det ofantligt tydligt att man spacklat osv.

Kan tom i vissa fall upplevas som det blir glansskillnader pga olika struktur.

Så skall du göra något och få det bra,spackla hela väggen eller tapetsera om.
Men syns det igenom färgen även att man slipar duktigt?

FUBAR skrev:
Hum hur ser man det? Kollade just på ett par gamla rullar tapetseraren lämnade efter sig och tapeten har bara ett lager (typ som ett papper bara).

Normala papperstapeter är inte 99% intre spaltbara.

Däremot strukturtapeter är 99% spaltbara.

Detta för att underlätta vid omtapetsering då man behöver släta underlag.

Clara skrev:
jag rekomenderar också att riva ner tapeten. katterna kommer gå på dem igen, även om ni målat över, det gjorde mina när jag bodde med katt. när vi flyttade in i den här lägenheten var det strukturtapet(yak) överallt och fullt med notpapper på väggarna i hallen(!!) så vi körde med sån ångmaskin över och skrapade med vanlig spackelspade fasst bredare, det gick faktiskt förvånandesvärt lätt. sen satte vi en jättetunn väv på väggarna för bättre struktur och för att den gamla putsen från 30'talet inte skulle trilla av. och sen målarfärg på skiten. dock tog vi nog nåt varv med färg för lite på en del ställen så¨nu är det lite flammigt på några ställen, störigt.

ett annat tips är att sluta måla 0,5-1 cm under taket för då ser det jämnare ut, även om det inte är helt jämnt. om man går upp ända till kanten eller går upp i taket ser det jätteojämnt ut.

i övrigt är det bara att spackla och sandpappra noga så blir det bra.

lycka till!

Katterna försvinner innan ommålningen, orkar inte med att river sönder nästa lägenhet också. Vi har list i taket så det är väl lika bra att måla upp till den eller :va Kan man använda en slipmaskin på spacklet eller kan man räkna med dåligt resultat isf?

Långa farbron skrev:
Normala papperstapeter är inte 99% intre spaltbara.

Däremot strukturtapeter är 99% spaltbara.

Detta för att underlätta vid omtapetsering då man behöver släta underlag.
Aha. Vi har vanlig papptapet. Ska nog testa att måla direkt på spacklet, i värsta fall så kanske man får måla ett par ggr extra.

Alcro's Lätthand-Medium slipar du för hand (kloss/stav) för bästa resultat. Numera kan du även köpa tjock "tapet" som du klistrar upp över ojämnheter och sen målar/tapetserar du över den. Kan rekommendera den om du vill spara tid och jobb, kostar mer men det är det värt!

Dee_cati skrev:
Alcro's Lätthand-Medium slipar du för hand (kloss/stav) för bästa resultat. Numera kan du även köpa tjock "tapet" som du klistrar upp över ojämnheter och sen målar/tapetserar du över den. Kan rekommendera den om du vill spara tid och jobb, kostar mer men det är det värt!
ska kolla upp "tapet på tapeten" också, många fina tips nu :)

Dee_cati skrev:

Heter Återställaren.

UrbanTiger skrev:
i botten samt, masktejp, roller, tråg och penslar.

Inget tråg!!! :4skrika Får ju ingen färg i rullen! :fakta

"doppa" rullen direkt i burken för att få på mycket färg som du sen rullar ut på väggen tjockt så det ser ut ungefär som på den lokala pizzerian och när färgen har "satt" sig en stund så rullar man efter...Säg att du doppar rullen och rullar ut det på väggen, sen doppar igen och gör om det några gånger och sen börjar du rulla efter där du började lägga på färg så att du får en jämn och fin "gräng".
Tänk på att med rullen känna efter där du började så att du vet hur pass färgen har satt sig, det ska gå smidigt att rulla och det ska bli en jämn och fin gräng i färgen. Behärskar du den tekniken så får du jämn täckning och slipper flammiga väggar...Sen dyker du upp hos mig så kan du få fota dig bredvid mitt gesällbrev :hihi

Du kan också titta ett par gånger på Roomservice för där finns det åtminstone en riktig målare och inte som i alla andra "fixarprogram" där det tex. kan stå en snickare och spackla gipsskivor och totalt glömma bort skarvremsan. :kocko

UrbanTiger skrev:
Ska du absolut........slut på färg.
Det är en krånlig lägenhet att tapetsera. Snetak och massor med burspråk med konstiga vinklar, så det lutar fortfarande åt målning.

Markus skrev:
Har du lagt ut ett kontrakt på några kissemisser? :5sure Blir det drive by eller silent assasin?
Förmodligen strypsnara eller lägga dom under bildäcken, det är så jäffla dyrt hos veterinären nu för tiden.

Nyheter
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm