Måla om fälgarna vid däckbyte?

Skydive

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jul 2006
Hoj
SV1000S -07
Jag har plockad loss däcken för att köra dom till däckfirman.
Fälgarna har en mattsvart färg som börjar bli lite sliten, framförallt på framfälgen där man lossar/sätter fast låset.
Kan man själv köpa färg och spraya på och isf vad skall man ha för färg?

Tack på förhand!!

Att fullacka fälgar med sprayfärg direkt ovanpå originalfärgen blir inte bra. Skall du lacka om fälgarna så är det blästring och 2k lack (eller pulverlack) som gäller.

Alltså... lämna in dom till en firma?
Nått hum om vad sånt kostar? Kanske till ock med koll på nån bra firma i sthlm so m vill ha lite på sidanomarbete (PMa isf)

Kompisen pulverlackade fram och bakfälg för 600 kr häromåret, det kan du ha som riktpris. Kom ihåg att du bör byta hjullagrerna om du pulver-lackar och att det kostar lite.

Alltså... lämna in dom till en firma?
Nått hum om vad sånt kostar? Kanske till ock med koll på nån bra firma i sthlm so m vill ha lite på sidanomarbete (PMa isf)

Pulver är hårt o bra och lite billigare men kräver att du plockar ur lagrena(merkostnad+jobb)och begränsar kulörerna.
Jag använde den här firman http://www.intera-sverige.se/ för våtlack i stället. Duktiga snabba och blev som jag ville.

/U

En kanske dum fråga men....
Varför måste man byta lager?
De sitter ju i navet....där lackar man väl inte??

går bra att lacka själv om man är noga man kan använda paintstripping medel eller som jag köp slipduk och gå på hårt sedan en bra grundfärg och 2-3 lager färg/fälgfärg samt 3 lager klarlack (köpte allt på biltema faktiskt)

Men sen måste man be han som kränger på däcken att vara lätt på handen

Och NEJ det blir aldrig lika hållbart som pulver.

Lämnade in mina till Din MC och dom trodde inte det skulle gå utan att sabba lacken men det gick hur bra som helst :)

har även krängt själv hemma och det höll

Man bränner typ fast färgen och lagren pallar inte värmen

Ahaa...där ser man.
Men då borde det räcka med att plocka ut dem och sätta in igen när lackeringen är klar?
Tänker på om man redan har fräscha lager..

Last edited:
Vattenslipa, lacka 2-3st lager 2komp färg, lägg på några lager klarlack:tummenupp klart funkar då fint för mig.

Ahaa...där ser man.
Men då borde det räcka med att plocka ut dem och sätta in igen när lackeringen är klar?
Tänker på om man redan har fräscha lager..
Jo det skulle kunna funka, men de flesta anser att man förstör ett lager när man drar ut det. Eftersom man måste dra i innerringen och trycker ligger på ytterringen så blir det väldigt stor påfrestning därimellan.

Jo det skulle kunna funka, men de flesta anser att man förstör ett lager när man drar ut det. Eftersom man måste dra i innerringen och trycker ligger på ytterringen så blir det väldigt stor påfrestning därimellan.

Då blev man lite klokare! Tack =)

Om du in nu inte ska blästra dom, utan bara lämna in dom till lackerarn eller lacka själv så sätt på de nya däcken före men se till att dom är "intryckta". Alltså att däcket inte går ut till fälgen, detta för att kunna maskera däcket ordentligt.

När sedan lacken är klar är det bara och blåsa i luft i däcket. "Walla", garanterat inga märken efter däckjärn m.m.

Man måste inte dra ut det, jag brukar knacka ut hjullager. På ytterringen. Som de flesta gör. Fast det förutsätter att distansen i fälgen går att flytta ordentligt åt sidan.

Menar du att du rycker ut dem med typ glidhammare?

Man måste inte dra ut det, jag brukar knacka ut hjullager. På ytterringen. Som de flesta gör. Fast det förutsätter att distansen i fälgen går att flytta ordentligt åt sidan.

Menar du att du rycker ut dem med typ glidhammare?
Jag blev lite osäker nu men jag skulle ändå tippa på att det är väldigt svårt att knacka ur ett helt lager och enbart lyckas med att pricka ytterringen, ska inte säga att det är omöjligt dock. Om jag inte minns helt fel så sitter det ett rör innuti iaf R1-framfälgen vilket gör att man inte kan slå på ytterringen.

De flesta vanliga urdragare som finns greppar i innerringen iaf, sen hur många som använder sånna vet jag inte

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back