Måla glasruta ?!

anDURRs

Joråsåatte'
Gick med
4 Mar 2005
Hoj
Ja
Med risk för att bli idiotförklarad så kommer här en dum fråga. (om jag blir det så bjuder jag på det skrattet)

Kan man måla en glasruta på bilen?
Jag har en Toyotabuss som jag vill göra insynsskyddad i skåpet.
Jag hade någon tanke på att koppla ur elvärmen på rutan och spraya den svart. Håller detta? Eller kommer det att bli fult?

Tacksam för snabba svar

Tvättar du rutan med amoniakbaserad fönsterputs först så håller det något år i bästa fall.

Sätt riktigt svart solfilm istället, och lev med bubblorna, eller en färgad dekalfilm på insidan kanske?

Jag har aldrig sett en målad ruta som har hållit över tiden.

Anledningen till att jag inte vill använda solfilm är att den går att se igenom (om bilen står med värdesaker i så vill jag inte att man ska se in...)

Popnita en aluminiumplåt på insidan, funkar även om dom använder hammaren för att titta in genom rutan.

Glasmålning har man ju pysslat med i ca 1000 år.
Somliga bortåt 1000-åriga funkar ju fortfarande.
Tänkte du ha kvar bilen i 1000 år?

Kanske skulle det passa med något i den här stilen:
611px-Life_Saint-Austremoine_Issoire_bottom_n2.jpg

Det finns tom kurser i glasmålning.

Glasmålning har man ju pysslat med i ca 1000 år.
Somliga bortåt 1000-åriga funkar ju fortfarande.
Tänkte du ha kvar bilen i 1000 år?

Det finns tom kurser i glasmålning.
Men då ska väl färgen brännas? Dvs rutan ska ur, målas och sedan in i ugn. Kanske lite mer än vad TS tänkt sig då han nämnde att bara spraya den?

Det är bara att måla eller spraya. Rutorna på min jobb bil är sprayade och det har hålt bra i ca 5 år nu.

Det finns glasfärg som fungerar på bilglas också, köpes hos välsorterad färghandel. Du kan även köra en fuling med vanlig Hagmans sprayfärg eller Biltema och det fungerar felfritt det också och det går att få det hyffsat om man är nogrann och duktig på att hantera en burk.
Kör på :tummenupp

Vi byter bakrutor dagligen på skåpbilar, mest Caddy och Berlingo och Partner, som tydligen inte kan fås utan glas i bakdörrarna (gamla modellen)
Det är en riktig tjuvmagnet att ha solfilm i skåpet, inte ens galler hjälper.
Tom bil med insyn är bäst.

Spraya rutan. Håller det i 6 månader så kan du väl spraya rutan igen? Gör det till en tradition att spraya rutan varje semester.

Såg en bil på blocket för några år sedan, han hade sprayat sina bakrutor svarta.. Det blev ganska mörkt inne i bilen.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park