Måla gaffelben?

jupe

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2005
Ort
GBG
Hoj
zx12r
Hej, efter ett missöde med mitt ena gaffelben så fick jag tag i ett begagnat.
Det tråkiga är bara att lacken har börjat korridera på denna med resultatet att jag kan skrapa av den med nageln.:va
Vad gäller, skicka tillbaka skiten eller lämna in på lack?
Skall det vara pulverlack i så fall och hur gör man med alla justeringsskruvar och hål i den?
Det är den nedre delen, där hjulbulten sitter fäst. Verkar vara någon lättmetall, alu?
Skört som f** i alla fall:huvet
 
Skruva isär fullständigt o in på pulverlack, ta båda benen så får du dom lika.
 
Och därför köpte jag ett beg för att jag skulle slippa att skruva isär allt:död Men det är pulver som gäller för gafflarna då?
 
Och därför köpte jag ett beg för att jag skulle slippa att skruva isär allt:död Men det är pulver som gäller för gafflarna då?

Pulver funkar fint men det går även bra med två-komponents lack.
 
Tack för alla svar så länge.:tummenupp
Är det mycket jobb att skilja den undre alufästet från gaffelbenet och är den nitad eller skruvad tro?
Antar också att man åker på att byta packboxar om man delar på gaffelbenet? Är det något annat man skall tänka på?
Ursäkta mina dumma frågor men vill gärna ha koll innan jag gör något:va
 
Nu har jag fått förslag på 3 olika tekniker att lacka om dessa på.
Vilket är det mest hållbara och vad kan det vara från fabrik?
Det är inga problem med materialet under när ytskiktet börjar att krackelera bort?
Är det svårt att skilja "röret" från fästet på underbenet? Någon som gjort detta?

F**, skulle köpt ett nytt istället... Skit med beg när man inte kan kolla och klämma på grejorna först.:huvet
 
Vill du få ok resultat och ändå inte behöva lägga ner själ i allt så kör med vanlig två komponentslack, men på båda benen så de blir lika. Skyddar inte mot stenskott osv men det gör inte pulver heller så.
 
Tack för alla förslag. Pulver hade väl varit det givna valet men då får jag riva ner gafflarna i molekyler och det har jag varken koll på eller lust med.

Återstår då som vi konstaterat vanlig lack av båda benen, då slipper jag riva allt.

Pratade med en mc-lackerare och han bad mig att ta bort allt löst och så skulle han slipa ner resten.
Sedan så skulle han grunda och lägga på en 1k färg med ett par lager klarlack över.
Han menade på att detta skulle bli väldigt hållbart, pris 300-400:-/ben.

Skall ta ett snack med en annan också som jobbar främst med billack se vad han tycker.
 
Iaf på R1 så är nedersta biten gängad och limmad(locktitad). Sitter utav bara fan och inget man inte tar loss om man inte absolut måste.

Jag maskerade och lackade med 2k lack. Blev bra och har hållit ua.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top