Måla Fälgar?

Grogster

Ny i mc-världen
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
Yamaha RD350 YPVS
Hej hop!
Jag har precis köpt mig en beg. hoj med skevt framhjul men jag fick med mig en framfälg som funkar. Kruxet är att denna fälg är spygrön! :zpy

Nu skulle jag vilja spraya om den utan att lämna in den ihop med mina pengar. Hur göra?

Vilken typ av färg rekomenderas?
Spraytips och sånt där :confused: ?

Tackar de som inte har tummen mitt i hand! :tummenupp :tummenupp

Hmm, jo det må så va men jag har inte spygrön :zpy
som favofärg för tillfället, :(

men kanske efter ett par :öl eller annan sprit som gör en färgblind.

leta upp nån polare el. polares polare som jobbar med pulverlackering, så kan du nog få d rätt billigt, kanske?

tror fälgen blir ganska lättskött efter det.

ska nog själv göra så i vinter

Holmen... Vilken ort är det? Stockholm? Pulverlack är billigt och superbra. Combi-lack i Högdalen är bra på det där. Sprayburk är bara att glömma.

I Högdalen, ok!

Hur mycket kostar det då att måla om ett par fälgar?
(hundralappar, tusenlappar, låtsaspengar....)

som sagt 300/fälg :fakta

..men det går nog att pruta lite på det

Det finns annars ett "Holmen" i Göteborg och ett i Köpenhamn :fakta :rolleyes:

Hoppsan!

Jag såg inte att du hade skrivit ett kostnads förslag, tackar för det :tummenupp .
Måste vara min knagliga översättning av göteborskan, :D

PS. Får väl skriva att jag bor i Sthlm så folk inte tror jag bor i fiendeland, för då får man väl :whip och :fatta! DS.

Målade mina fälgar själv hemma i garaget.Mekonomen blandar till riktig billack på sprayburk.En burk räcker till två fälgar.Åk sedan till en grossist som säljer färg till lackfirmor de brukar kunna göra iordning en klarlack på burk med härdare i.Här i Dalarna är det färbolaget som fixar det.Se bara till att måla samma dag som du köper klarlacken annars härdar den i burken.Blir precis lika bra som med riktig spruta. Kostnad:Färg ca 160 kr Klarlack 100kr? :squid

Låter bra det där!
Ska kolla upp hur mycket dom ska ha på Combi-lack. Om de ska ha mucho money norpar jag nog din idé zx (är inte så händig vetu :crash )

Hur ska man gå tillväga för att måla fälgen då?

Nu är fälgarna gröna :zpy men är ej klarlackade. Kan man bara måla över den gamla färgen eller måste man slipa bort den innan man målar med grundfärggen och klarlacken.

(Ska man måla med både färgen och klarlacken samma dag eller zx, när man köpt dom?)

Är fälgen hel och utan skavanker räcker det om du mattar ner ytan med t.e.x. våtslippapper.Tvätta rent helst med thinner för att få bort fett och ev. silicon,måla därefter den färg du skall ha på fälgen 2 eller tre lager ,ta ett tunt lager först . Sedan bör du måla klarlacken inom 12 timmar för att få bästa häftförmåga.Ha inte för bråttom utan se till att färgen är torr innan du börjar med klarlacken.

Är det djupa repor i fälgen bör du slipa lite till så att det blir jämnt ha sedan på grundfärg först så du fyller ut lite och får bätttre häftförmåga på aluminiumen .Grundfärg 70kr
Det här fixar du på en dag eller två.

För bästa resultat ska du lämna in dom på pulverlack och klarlack på det.

lämna in mina fula fälgar för blästring, lackning och klarlack. Allt gjort för 1200:- iof lite kompis pris men inget överdrivet bra pris.

Back