Må han ruttna i fängelset...

Signalen är att 3 unga killar kan sparka ihjäl en person och ingen minns något.
Vilket kanske gör att dina anhöriga drabbas nästa gång och alla som sett det minns ingenting.
Jag vet vad jag skulle göra om jag visste vilka de här killarna va och nån gett på sig mina anhöriga.
Jag hade inte tvekat, min tro på rättsamhället är borta.

Markus skrev:
Du har ju själv skrivit både det ena och det andra om det här fallet.
Dessutom är det inte samma sak när bevisen fallerar som att man är oskyldig.

Ja, jag har stört mig vansinnigt på dödsmisshandeln och tycker denna typ av brott är av en typ som skall ge LÅNGA fängelsestraff....

Men för den skull tycker jag trots allt att det åligger en rättstat att ha torrt på fötterna innan man fängslar någon för mord och uppenbarligen är så inte fallet denna gång tyvärr...

Jag har svårt att tänka mig att alla skulle frias helt på alla åtalspunkter. Tyvär är det väl så att vittnenas uppgifter är alldes för skiftande och vaga för att man inte ska kunna fälla för mord....

Vittnesuppgifterna verkar ju ha varit aningen bristfälliga särskillt som den där dokusåpanörden hängdes ut i alla kvällstidningar inledningsvis...

Man kan säga vad man vill om påföljderna i svenskt rättsväsende men oavsett om vi inför dödstraff som i USA eller lär mördare spela blockflöjt under ett halvår, inlåsta på en SPA-avdelning så måste det fortfarande finnas bevisning som räcker till...
.......Även i landet därborta ställs kravet på att bevisningen skall räcka för att anse att brottslingen är skyldidig - "Without reasonable doubt"

Markus skrev:
Du har ju själv skrivit både det ena och det andra om det här fallet.
Dessutom är det inte samma sak när bevisen fallerar som att man är oskyldig. T.ex. finns ju itne ett enda bevis på att U.Olsson mördat Helene och Jannica, han blev dömd på indicier vilket dessa svin också borde blivit.

Men jag undrar fortfarande om de där namnen och varför de insinueras att de skulle ha speciella namn, speciellt då media var väldigt noggranna med att tala om att minst en av dem hade blont hår efter att det hänt. Det fick inte Folket missta sig på, att det minsann var en blond person som gjort detta bestialiska dåd.

I Ulf Olssons fall finns det en hel del tekniska bevis på att han åtminstone idkat sex/våldtäkt med bägge offren precis innan deras död. Samt blod från en av dem i hans stuga, vilket är indicier på att han mördat dem bägge.
Dessutom hundhår på plastsäckarna, som det fanns likadana i stugan han disponerade under tiden för morden. D.v.s ganska stora indicier på att han mördat dem.
Men visst, någon annan skulle kunnat mördat dem efter han våldtog dem, i hans stuga och packade ner dem utan hans vetskap. Men det fann både tings och hovrätt för otroligt.

Här tycker jag åklagaren siktat för högt, bevis i form av förhör med packade människor är väldigt svårt att bevisa mycket med, särskilt utan några tekniska bevis, i vem som sparkat, slagit etc.
En käftsmäll räcker för att döda, även om säkerligen inte ens 1/100 som utdelar käftsmällar har för avsikt att just döda..

2ono skrev:
Signalen är att 3 unga killar kan sparka ihjäl en person och ingen minns något.

Äh vaffan... måste vittnena minnas en massa? Tycker det är synd att den där dokusåpatönten ahde alibi. hade ju kostat betydligt mindre att kasta honom i buren på en gång än fortsätta jaga misstänkta eftersom vittnena inte verkar minnas mer nu heller...

Eller när vi ändå håller på.... tycker vi ska ha en blattepolis som får JudgeDredd befogenheter när de misstänkta är blattar. Nakcskåt på plats när man väl fått tag i dem så slipper vi friande rättegångar. Rättsäkerhet ska bara gälla de som är framavlade i sverige av svenska föräldrar.

:rolleyes:

..

korvgubbe skrev:
tralalalala...blockflöjt i USA...tralalalala....bevis...tralalala

Men jag delar inte uppfattningen att det inte finns bevis och jag delar inte uppfattningen att om man inte samarbetar så är det fortfarande upp till Åklagaren att skaffa bevis.
Jag tror alla vet att det är de här killarna som gjort det de gjort, de har ju själva erkänt att de sparkat honom minst en gång. Resultatet vet vi, han dog. Ingen har väl hävdat att någon annan kommit och sparkat honom efter att de här aktuella killarna gjort det.
Än en gång, kunde Ulf Olsson dömas (vilket varrätt och riktigt) så kan dessa också dömas.

Markus skrev:
Jag tror alla vet att det är de här killarna som gjort det de gjort, de har ju själva erkänt att de sparkat honom minst en gång. Resultatet vet vi, han dog.

Än en gång, kunde Ulf Olsson dömas (vilket varrätt och riktigt) så kan dessa också dömas.

Jag hoppas fortfarande att de döms. Jag vill se dem bakom galler. Jag skulle gärna vilja att "skylla-på-varandra-kryphålet" tätades på något sätt...

Och även om det är svårt att att fälla för mord så ska misshandels-påföljder skärpas och vållande till annans död likaså.

Men faktum återstår likförbannat.... Finns det ingen teknisk bevisning och inga pålitliga vittnen så har vi klara problem... Börjar vi kasta folk i galler på så lösa grunder så är vi ju ute på riktigt riktigt tunn is...

Jag hoppas innerligt att fler vittnen träder fram och verkligen ransakar sig själva så vi får en fällande dom.

oFFkeFF skrev:
Ulf Olsson...hundhår...siktat högt...

Jag har också följt fallet med U.Olsson och jag menar att det är lika otroligt i det fallet att någon skulle mördat flickan och kvinnan som att någon Hollow Man skulle kommti och sparkat den här Marcus Gabrielsson efter att de andra var klara.
Jag tycker domstolen har för höga beviskrav i detta fall helt enkelt.

korvgubbe skrev:
Finns det ingen teknisk bevisning och inga pålitliga vittnen så har vi klara problem... Börjar vi kasta folk i galler på så lösa grunder så är vi ju ute på riktigt riktigt tunn is...

Helt riktigt, men det vore inte lösa grunder i detta fall. En av dem har erkänt att de sparkade Marcus, det borde räcka så länge de inte har en otroligt bra förklaring till hur han kunde dö sekunder efter att de sparkat honom och det vore någon annans fel.

Senast förra veckan lyckades man ju döma en kille för mord som erkänt till en häktesvakt i en korridor, sedan tog han tillbaka allt men det sket domstolen i. (Det fallet vet jag inte så mycket om, men om det är enda beviset så är det långt mycket märkligare att han blev dömd. Observera att han hann bli friad först och sen trädde häktesvakten fram om jag minns rätt, sök på "häkte" på DN.se så hittar ni).

Vittnen som med all rimlig sannoilkhet blivit hotade och därför ändrar sina historier, åtalade som inte minns någonting. Det som sägs i polisförhör måste ju ha något värde, liksom om man som åtalad ändrar sin historia efter vad man blivit överbevisad om. Trovärdigheten måste ju sjunka. Tycker det borde räck a för att bura in dem lääänge för grov misshandel i a f.

Jonte VSB R-T skrev:
Jag är jag och vi är alla 1 800 000 medlemmar i LO

Två parallella diskussioner, underbart. :tummenupp
Jaha, och du visste inte att ni är ganska tätt sammanfogade med SAP vare sig era medlemmar vill det eller inte? Börja syssla med fackliga frågor och dumpa partipolitiken är mitt tips.
Men man kanske inte ska tilltala någon i maffian så? :hihi

lee skrev:
Vittnen som med all rimlig sannoilkhet blivit hotade och därför ändrar sina historier, åtalade som inte minns någonting.

Nämen ser man på.... Hot? Var har du vaskat upp dessa uppgifter? Ring Aftonhoran så får du definitivt en slant för "övergrepp i rättsak" i ett sådant fall är mumma för pressen!
:tummenupp

Övergrepp i Rättsak kan ge fyra års fängelse så kom igen.. om inte annat kan vi få dem i buren för det!..... Synd att det bara är du som vetat om detta tills nu!

korvgubbe skrev:
Nämen ser man på.... Hot? Var har du vaskat upp dessa uppgifter? Ring Aftonhoran så får du definitivt en slant för "övergrepp i rättsak" i ett sådant fall är mumma för pressen!
:tummenupp

Övergrepp i Rättsak kan ge fyra års fängelse så kom igen.. om inte annat kan vi få dem i buren för det!..... Synd att det bara är du som vetat om detta tills nu!
Jag glömde att spekulation genom slutledningsförmåga var något som var förbehållet korvgubbar (se korvgubbes 30 000+ inlägg i alla andra trådar). Eller vänta, det där med slutledningsförmåga kanske jag borde ta bort?

lee skrev:
Jag glömde att spekulation genom slutledningsförmåga var något som var förbehållet korvgubbar (se korvgubbes 30 000+ inlägg i alla andra trådar). Eller vänta, det där med slutledningsförmåga kanske jag borde ta bort?

....du får gärna hjälpa till och länka till några av mina spekulativa inlägg så folk slipper leta så mycket själva! Tror de flesta mer än gärna bränner en moralkärring och velourstenkastarkommunist som mig på bålet! :)

Markus skrev:
Helt riktigt, men det vore inte lösa grunder i detta fall. En av dem har erkänt att de sparkade Marcus, det borde räcka så länge de inte har en otroligt bra förklaring till hur han kunde dö sekunder efter att de sparkat honom och det vore någon annans fel.

Senast förra veckan lyckades man ju döma en kille för mord som erkänt till en häktesvakt i en korridor, sedan tog han tillbaka allt men det sket domstolen i. (Det fallet vet jag inte så mycket om, men om det är enda beviset så är det långt mycket märkligare att han blev dömd. Observera att han hann bli friad först och sen trädde häktesvakten fram om jag minns rätt, sök på "häkte" på DN.se så hittar ni).

Enbart erkännande räcker väl aldrig till en fällande dom i såna här fall?

Orca69 skrev:

Saxar därifrån:
"Beskedet var inte helt oväntat. De tre männen satt häktade för att det förelåg risk för att de skulle påverka rättegången genom att kontakta vittnen. Den risken anses inte längre finnas eftersom förhandlingarna är avslutade."

Så klumpiga har jag svårt att tro att poliskåren och åklagarmyndigheten är att de helt skulle missa om en mängd vittnen plötsligt skulle hotas till tystnad...

Jag vomerar..

lee skrev:
Vittnen som med....

Rättssäkerhet existerar inte längre i Sverige.
Minns Lindomefallet där man VISSTE att en av två hade slagit ihjäl en pensionär (Modigt värre!!)
Då man inte kunde bevisa VEM av två, gick BÅDA fria..
Har man gjort någon förändring i lagen? Tror inte det.
Ända sen Lidboms tid (Calle Lidbom, mannen med gummiparagraferna och sina statsbetalda älskarinnor) började förfallet för svenska rättsväsendet, ett förfall som sen accelererat allt hastigare. Vem tror att T Bodström är en kompetens inom juridikens området? Förutom efternamnet kanske. Partipampar möjligen (det tycks finnas såna här på SH också)
Tack vare Lidbom är du vissa områden dömd skyldig på förhand och det är upp till DIG att bevisa din oskuld, myndigheterna gör inte ett skit!
Vem har de bästa resurserna du eller (s)amhället?
Alltså. You lose. Alltid.
Tacka Partiet och era föräldrar som inte begrep bättre. NU är det försent

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey