Mätutrustning för mc (acc, broms, toppfart,sov.)

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vad finns det för olika mätutrustningar för att mäta prestanda på en hoj?

Visst, bromsbänk som mäter kraft men resten då?
Acceleration, 0-100, 0-200, 100-0, toppfart ?

Finns det någon billig och pålitlig variant därute till salu?

GPS?
Tredje hjul?
G-kraft mätare?

Vad använder sig tidningar, tv-program av?

Min bromsbänk mäter allt du nämnt å lite till. Dock så är det där med toppfart lite knepigt då det inte direkt finns inlagt/färdigt i programvaran hur mycket motstånd som ska läggas på för att få en realistisk mätning med realistiskt motstånd.

Min bromsbänk mäter allt du nämnt å lite till. Dock så är det där med toppfart lite knepigt då det inte direkt finns inlagt/färdigt i programvaran hur mycket motstånd som ska läggas på för att få en realistisk mätning med realistiskt motstånd.
Aha, :tummenupp
Kan nog hända att ni får lite jobb framöver.

Dock så är jag fortfarande intresserad ifall någon har koll på dom andra prylarna.
GPS?
Tredje hjul?
G-kraft mätare?

Kom igen nu, någon måste ha testat lite acc siffror ute på vägen med någon utrustning.
Hur står sig dagens GPS:er när det gäller accelerations & toppfartsmätning?

Min Revtech HD-varvräknare med inbyggd hastighetsmätare mäter valfria accelerationstider mellan två fritt programmerbara hastigheter, accelerationstider på valfri sträcka, toppvarv, toppfart, odometer, programmerbar trestegsshiftlight. Programmerbar för vilken utväxling och däcksdimension man vill ha mm mm

http://www.denniskirk.com/jsp/produ...catId=216&productId=pH40630&leafCatId=&mmyId=

Mvh
J
Tyvärr är ju revtechen designad för fast montering på hojen.

Jag är ute efter något mer mobilt. Något som man enkelt kan slänga ifrån hoj till hoj.
Kan en GPS få bra värden på accelerationsmätningar?
Toppfarten är ju enklare men accelerationen kräver väl ganska frekventa uppdateringar av positionen eller tänker jag fel nu?

Jag är ute efter något mer mobilt. Något som man enkelt kan slänga ifrån hoj till hoj.
Toppfarten är ju enklare men accelerationen kräver väl ganska frekventa uppdateringar av positionen eller tänker jag fel nu?

Har ett program till en PDA (Windows Mobile) som heter "GPS Performance" som mäter både varvtider, diagram över en bana och accelaration mellan vilka hastigheter som helst. Sparar bästa tider etc. Använder en vanlig blåtandsgps.

Aha, då förstår jag. Den här manicken kallas för RR Pro, den är poppis bland harleydragracers har jag sett på Harleyportalen! http://www.gtechpro.com/rr.html

Mvh
J

Last edited:
Har ett program till en PDA (Windows Mobile) som heter "GPS Performance" som mäter både varvtider, diagram över en bana och accelaration mellan vilka hastigheter som helst. Sparar bästa tider etc. Använder en vanlig blåtandsgps.

Ah, perfekt. Jag har bara haft en simpel laptimer men det verkar klart intressant :tummenupp

Aha, då förstår jag. Den här manicken kallas för RR Pro, den är poppis bland harleydragracers har jag sett på Harleyportalen! http://www.gtechpro.com/rr.html

Mvh
J
Fast frågan är väl ifall en G-Tech funger väl på en hoj.

Nu har jag iofs inte testat själv men enligt rykten (internetforum ni vet..) så har g-krafts mätare ett problem med hojar och det skall vara att en hoj rör sig mer än en bil under accelerationen, framhjulslyft osv.
Detta skulle då påverka resultaten.

Fast frågan är väl ifall en G-Tech funger väl på en hoj.

Nu har jag iofs inte testat själv men enligt rykten (internetforum ni vet..) så har g-krafts mätare ett problem med hojar och det skall vara att en hoj rör sig mer än en bil under accelerationen, framhjulslyft osv.
Detta skulle då påverka resultaten.

Jag har ingen sådan själv. Men så här ser ett inlägg ut från en kille som åkar rejsbild på nämda site: "Köpte en sånd där RR-Pro... den bryr sej inte om ifall den sitter rakt. Räcker med ett ryck med kopplingen så vet den har den sitter, å framförallt har den programvara för runt-runt åka, så man kan se sido-g och retardation osv
Så den är nog helt lugn att sätta med sugkopp på tanken...."

Den verkar kalibrera sig innan start.
Men det är klart, bak- eller framhjulskörning med stora vinklar under betydande delsträckor av accelerations- eller retardartionsmätningan kan ju ge problem. Men sådan körning ger ju stora problem med accelerationen och retardationen också åas så hojens prestanda under mätningan blir ju sabbad ändå. :)

Nåväl, kanske är bäst med en gps om man ska mäta under ngn form av stuntning. Vid normalt acc ska ju en hoj inte sätta sig mer än en vass bil.

Bäst vore ju att låna ngn RR-Pro och testa förstås.

/J

Last edited:
Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard