Mätning av cdi-box?

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Jkpg
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
Vet någon hur man går till väga för att mäta upp om en cdi-box fungerar eller ej. Har efter div felsökning kommit fram till att boxen på min cbr -93:a troligen är trasig.

Men går man till väga för att kontrollera om det går ström i den eller ej?

Tacksam för all hjälp!

//Johan W
 
Man brukar kontrollera en del interna resistenser och utspänning mellan en del olika kablar. Hur det görs exakt på din cykel står i en verkstadshandbok vilken ofta går att ladda hem. googla eller använd sporthojshubben på dc
 
Du kan inte öppna den antar jag, men en grej att kolla är ju om det kommer några pulser från den till tändspolarna när du vevar på startmotorn. Det kan man t.ex. göra med ett oscilloskop eller en sån där enkel bilvoltmeter med en lysdiod som indikerar om det finns 12 Volt. En vanlig digital voltmeter är nog lite för långsam tror jag.
 
Det lät inte alltför enkelt, för en lekman iaf.

Torde en elektriker vara säker på det? Jag har en heynes, vet du om dessa innehåller nog info?
 
PacMan skrev:
Du kan inte öppna den antar jag, men en grej att kolla är ju om det kommer några pulser från den till tändspolarna när du vevar på startmotorn. Det kan man t.ex. göra med ett oscilloskop eller en sån där enkel bilvoltmeter med en lysdiod som indikerar om det finns 12 Volt. En vanlig digital voltmeter är nog lite för långsam tror jag.


Det kommer ingen kräm alls till spolarna iaf enl mentometern (heter så va?).
 
OLDEN skrev:
Det lät inte alltför enkelt, för en lekman iaf.

Torde en elektriker vara säker på det? Jag har en heynes, vet du om dessa innehåller nog info?

I en Haynes står allt du behöver veta, leta up ignition troubleshooting eller CDI check
 
Borsiin JR skrev:
I en Haynes står allt du behöver veta, leta up ignition troubleshooting eller CDI check

Det skall jag göra, tack för tipset. Hoppas jag kan sätta mig in i det själv bara. Annars blir det till att terrorisera ngn kamrat som är elektriker.

//Johan W
 
OLDEN skrev:
Det kommer ingen kräm alls till spolarna iaf enl mentometern (heter så va?).

Nää, jag tror du menar multimeter..? :)

Det är inte alls säkert att du kan avgöra det med en vanlig multimeter, eftersom det kommer pulser från tändstyrenheten, inte likspänning. Tror föresten inte att det är ett CDI-system (Capacitive Discharge Ignition) faktiskt, utan ett transistorbaserat, men jag är inte säker.

Lycka till med feksökningen! :tummenupp
 
rätta mej om jag har fel, men jag tror inte det går att mäta upp en cdi-box. :confused: Däremot kan man använda sej av uteslutningsmetoden. dvs kolla att övriga tändsystemet funkar ok och på så vis komma fram till att det verkligen är cdi-boxen som är väck. skaffa haynes servicemanualen och en multimeter...
 
jojon80 skrev:
rätta mej om jag har fel, men jag tror inte det går att mäta upp en cdi-box. :confused: Däremot kan man använda sej av uteslutningsmetoden. dvs kolla att övriga tändsystemet funkar ok och på så vis komma fram till att det verkligen är cdi-boxen som är väck. skaffa haynes servicemanualen och en multimeter...

Som sagt så går det alldeles utmärkt att kolla vad som kommer från boxen till tändspolarna. För att en spole ska ge en gnista krävs det att spänningen hoppar mellan 0 och 12. Det kan man åstadkomma med en kabel som man "duttar" med till jord, eller så kan man låta en tändstyrenhet generera dessa pulser i lagom takt.
 
Tjena.

Är du verkligen säker på att det är CDI-boxen? Vari ligger felet?

Annars är ett hett tips när det gäller elproblem och Honda att kolla Likriktaren/regulatorn.......

Hade
 
rike skrev:
Tjena.

Är du verkligen säker på att det är CDI-boxen? Vari ligger felet?

Annars är ett hett tips när det gäller elproblem och Honda att kolla Likriktaren/regulatorn.......

Hade

Jag är inte helt hundra. Är själv rätt tattig på el och har fått hjälp av en kamrat som är lite mera hemma på det.

Saken är den att det kommer ingen ström varken till pumpen eller till tändspolarna.
Pumpen smattrar inte igång för att bygga upp trycket när jag slår på tändningen.
Vad vi kunde komma fram till med multimetermätning iaf var att det antingen torde vara boxen alt ett startrelä som jag inte kommer på vad det heter som det felade i.
Ska höra med min kompanjon vad han tror om likriktaren

//Johan W
 
Last edited:
PacMan skrev:
Nää, jag tror du menar multimeter..? :)

Det är inte alls säkert att du kan avgöra det med en vanlig multimeter, eftersom det kommer pulser från tändstyrenheten, inte likspänning. Tror föresten inte att det är ett CDI-system (Capacitive Discharge Ignition) faktiskt, utan ett transistorbaserat, men jag är inte säker.

Lycka till med feksökningen! :tummenupp

Hehe, jo så var det ja. :rolleyes:
 
Tjena igen. Har du mätt spänningen från generatorn? Så alla lindningarna där funkar? Mät dels motståndet dem emellan när hojen inte går och sen spänningen med motorn igång. Spänningen ska öka med motorvarven. Efter du konstaterat att generatorn ev. fungerar mäter du enkelt spänningen från regulatorn. Det kan du göra direkt på batteriet. Börja utan förbrukare osv. Har du för låg spänning kan de mest märkliga fel dyka upp. Likriktaren ser bara till att ändra växel- till likström.
 
rike skrev:
Tjena igen. Har du mätt spänningen från generatorn? Så alla lindningarna där funkar? Mät dels motståndet dem emellan när hojen inte går och sen spänningen med motorn igång. Spänningen ska öka med motorvarven. Efter du konstaterat att generatorn ev. fungerar mäter du enkelt spänningen från regulatorn. Det kan du göra direkt på batteriet. Börja utan förbrukare osv. Har du för låg spänning kan de mest märkliga fel dyka upp. Likriktaren ser bara till att ändra växel- till likström.

Kruxet är ju att jag inte får ngt liv i liket.

Hela historien började i slutet av förras sommaren, då den helt plötsligt blev trögstartad som satan. Jag fick igång den med starthjälp första gången. När jag skullr starta den dagen efter nötte jag bara slut på batteriet, sedan lät jag skiten stå till i år.
Den tänder helt enkelt inte, sedan ger den ingen ström till bensinpumpen heller.


//Johan W
 
Dåliga anslutningspunkter. :huvet Ser faktiskt ut som ström inte kommer fram till dit den ska. :va
 
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top