Mätmetod för bullermätning

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
Var igår och köpte en sånhär http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=48197&path=552500000,553500000

Ska köra SMC-kurs på torsdag på knutstorp och tänkte kolla hur hojen låg till ljudmässigt men jag vet inte riktigt hur man ska mäta. Har letat runt en jäkla massa på sporthoj men hittar bara allmäna gissningar och försök till gissningar. Någon som hur man verkligen mäter?

Det jobbiga i det hela är att hojen verkar ligga runt 100db med originalblås, detta mättes ca. 0.5m från avgasröret och 0.5m ut från hojen d.v.s. 45grader från hojen sett, varvtal 6000. SMC tillåter ju bara 95db men jag tvivlar på att mina nya Db-mätare verkligen visar rätt, eller kan den verkligen låta så pass mycket? Den är ju besiktigad och typad för 95db vid 6250rpm och gick igenom besiktningen med det förra året (dom mätte faktiskt men jag var inte ägare då så jag vet inga detaljer).

Vad ska jag ta mig till och hur ska jag mäta för att få ett korrekt värde? :huvet

Hur du ska göra exakt med mätningen kan jag tyvärr inte svara på.

Däremot kan jag säga att vi mäter våra deltagare (och instruktörer :näsblod )förbipasserande på start & målrakan, samt vid microbron. Drar du inte ut hojen till varvstopp kommer du mer än troligt undan om du inte mäter mer än 105db 0.5m ut från hojen i 45grader stillastående vid ca 7000 varv. :tummenupp

Last edited:
ok låter ju betryggande :) Jag kan ju å andra sidan inte göra mycket mer än sätta på originalblåset, känns lite overkill om man ska behöva en db-killer på det också :)

Hur du ska göra exakt med mätningen kan jag tyvärr inte svara på.

Däremot kan jag säga att vi mäter våra deltagare (och instruktörer :näsblod )förbipasserande på start & målrakan, samt vid microbron. Drar du inte ut hojen till varvstopp kommer du mer än troligt undan om du inte mäter mer än 105db 0.5m ut från hojen i 45grader stillastående vid ca 7000 varv. :tummenupp

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret