Mätarställning

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Sååld
Hej jag har en fråga angående mätarställningen på min R1a. Jag snokade runt lite i forumet och hittade förra ägaren till den hoj jag äger nu. Skummade genom hans trådar och såg att han ville sätta in en ny mätare i hojen. (oärligt värre)

Min fråga är: Finns det något sätt att kolla om det är originalmätaren som sitter eller om killen skaffat en ny mätare med färre mil en 98a med 3800mil känns ju inte orimligt. Finns det något serienummer eller dylikt? Det kanske till och med går att backa den befintliga eller?

Jag väntar med att tillverka brevbomben tills ni svarat (skämt) :tungan

SvartR1a skrev:
Hej jag har en fråga angående mätarställningen på min R1a. Jag snokade runt lite i forumet och hittade förra ägaren till den hoj jag äger nu. Skummade genom hans trådar och såg att han ville sätta in en ny mätare i hojen. (oärligt värre)

Min fråga är: Finns det något sätt att kolla om det är originalmätaren som sitter eller om killen skaffat en ny mätare med färre mil en 98a med 3800mil känns ju inte orimligt. Finns det något serienummer eller dylikt? Det kanske till och med går att backa den befintliga eller?

Jag väntar med att tillverka brevbomben tills ni svarat (skämt) :tungan

Testa med att fråga honom? :)
Funkar inte det så fråga honom snällt... :)
Finns ju olika skäl till att byta mätaren, en ny kostade -98 ca 4000:- (om jag inte minns fel) och det är väl nästan bättre att pruta på hojen än att byta mätaren i så fall. Det går inte att backa en r1-mätare.

/fredde

freddexwing skrev:
Testa med att fråga honom? :)
Funkar inte det så fråga honom snällt... :)
Finns ju olika skäl till att byta mätaren, en ny kostade -98 ca 4000:- (om jag inte minns fel) och det är väl nästan bättre att pruta på hojen än att byta mätaren i så fall. Det går inte att backa en r1-mätare.

/fredde

Tvivlar på ett ärligt svar :(

Äh fråga lite hyggligt, du har ju redan köpt hojen och det spelar väl ingen roll nu? Be att han är ärlig!
Det är inte min gamla R1a, det var en -98a och gjorde av med tre mätare... :D ???

Det här är ett intressant ämne. Att skenförsäkra innebär att du är en förrädare och kommer med all sannolikhet att hamna i eldsjön. Men att koppla ur hastighetsmätare (och iom det försöka blåsa nästkommande köpare på surt förvärvade slantar) och köra med tex cykeldator verkar vara allmänt accepterat. Tröttsamt men sant.

Inte för att detta hjälper dig något men ändå...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT