mätarställning??

aRd

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
Aprilia RSV 1000 Tuono
Tjänare på er alla kunniga...
Kan man på något sätt se om mätaren har "slått över" och börjat om på nytt?? Har kikat på en imort hoj... men är lite nyfiken på om det syns någonstans att den har passerat 9999 mil... (är en ducce Monster) analog mätare... :confused:

Om hojen gått 10 000 mil lär det väl synas på skicket. I synnerhet m det är en Ducati. :tungan

Ankan skrev:
Om hojen gått 10 000 mil lär det väl synas på skicket. I synnerhet m det är en Ducati. :tungan

:hihi Jo... det är sant... men jag var mer orolig för att killen som haft den innan kört framm mätaren så den slog om och visar ett mycket lägre miltal.. (typ som vrida tillbaka...)

aRd skrev:
:hihi Jo... det är sant... men jag var mer orolig för att killen som haft den innan kört framm mätaren så den slog om och visar ett mycket lägre miltal.. (typ som vrida tillbaka...)
Är de inte spärrade så att de inte kan slå över? Kolla annars på besiktningspapprena....finns nog i tyskland oxå...men är lite bökigt att få fram.

///M

För er som inte vet så är mätarställningen den då tjejen står upp på fotpinnarna med händerna på styret medans killen står bakom på skjutspinnarna samt liggandes över tjejen, det ovanliga med denna ställning är just att det är tjejen som sitter fram på hojen!

HanneZ skrev:
För er som inte vet så är mätarställningen den då tjejen står upp på fotpinnarna med händerna på styret medans killen står bakom på skjutspinnarna samt liggandes över tjejen, det ovanliga med denna ställning är just att det är tjejen som sitter fram på hojen!

:lol :hihi :)
nu var det juh inte den jag tänkte på!!

Mingves skrev:
Är de inte spärrade så att de inte kan slå över? Kolla annars på besiktningspapprena....finns nog i tyskland oxå...men är lite bökigt att få fram.

///M

:banana Är det så... kan de inte slå över???

Klart de kan slå över, vad skulle annars hända den dan en långmilare närmar sig 10 000 mil? Skulle mätaren stanna på 9999 med söndervriden hastighetsmätarvajer som resultat?

Robban_C skrev:
Klart de kan slå över, vad skulle annars hända den dan en långmilare närmar sig 10 000 mil? Skulle mätaren stanna på 9999 med söndervriden hastighetsmätarvajer som resultat?

:tummenupp Jo.. känns logiskt när du säger det... Så mätaren stannar inte... men finns det någon form av markering som dyker upp..???

Eller rullar bara mätaren på som vanligt???

Jag kan riskera att köpa en hoj som igentligen har gått 6-8000 mil men mätaren står på 2500... ( surt!! ) :va

aRd skrev:
Jag kan riskera att köpa en hoj som igentligen har gått 6-8000 mil men mätaren står på 2500... ( surt!! ) :va

Men om mätaren står på 2500 så har den väl antingen gått 2500 eller 12500 mil, hur skulle den kunna ha gått 6000-8000 mil? :va

Edit: Risken du tar är snarare att mätaren är tillbakaskruvad. Det är nog grymt sällsynt att en mätare varvat utan att det syns jättetydligt på skicket.

aRd skrev:
:tummenupp Jo.. känns logiskt när du säger det... Så mätaren stannar inte... men finns det någon form av markering som dyker upp..???

Eller rullar bara mätaren på som vanligt???

Ingen markering. Så här blir det:

9997
9998
9999
0000
0001
0002
Osv.

Och ja, du kan riskera att köpa en hoj som mätaren har gått runt på.
Men du är blind om du inte ser skillnaden på en hoj som gått 4000 mil och en som gått 14000 mil. Och om du nu köper en 14000-milare som ser ut som och går som en 4000-milare (vilket inte är så troligt) så är det väl inget större fel. Du har ju fått en hoj i rätt skick så att säga.
Det jag alltså menar är att skicket (och intrycket av ägarens skötsel och kompetens) är viktigare än mätarställningen eftersom det är plättlätt att backa en mätare.
Och det behöver ju inte ens vara en backad mätare, den kan ju vara utbytt. Den behöver ju inte ens vara utbytt pga krasch, den kan vara utbytt pga att den gått sönder. Detta har ju iofs ägaren skyldighet att upplysa om men det gör dom ju sällan.
Det enda du kan göra är att kolla gamla besiktningspapper, det går alltid att beställa kopia om du hittar var den besiktigats. Men vad hjälper det? Den kanske har gått 50 mil/år enligt besiktningpapprena. Så synd att den gått 1000 mil/år med losskruvad hastighetsmätarvajer då.
Med andra ord är mätarställning rätt ointressant (förutom som prutargument), det som gäller är och förblir skicket eftersom det inte är så lätt att fejka.

Edit: Se URRninja:s edit ovan. Det är nog det vanligaste.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT