Mätarställning R1 2002

karl_magnum

Amatör
Gick med
24 May 2006
Hoj
Polka r1 1998
En polares mätare gick sönder varpå han köpte en beggad mätare till hojjen men nu stämmer ju inte milen med serviceboken! :näsblod
Någon som vet hur man billigast justerar tillbaka mätaren? Den står på ca 1000mil över verkligheten.. Fick ett pris på 1500-2000 av http://www.matarstallning.se/ och det var ju inte direkt gratis..

En polares mätare gick sönder varpå han köpte en beggad mätare till hojjen men nu stämmer ju inte milen med serviceboken! :näsblod
Någon som vet hur man billigast justerar tillbaka mätaren? Den står på ca 1000mil över verkligheten.. Fick ett pris på 1500-2000 av http://www.matarstallning.se/ och det var ju inte direkt gratis..

Har tyvärr samma problem med min gamla moppe..
Fick tag i en beg mätare men jag har tur att alla miltal e väl dokumenterat i servicebok osv...

Har tyvärr samma problem med min gamla moppe..
Fick tag i en beg mätare men jag har tur att alla miltal e väl dokumenterat i servicebok osv...

De e ju samma för han.. Full bok men det ser bara tråkigt ut då hojjen ser ut att ha gått nästan det dubbla mot verkligheten.

Gör som jag gjorde i samma situation på en likadan hoj.
Jag pillade ur sladden som går till hastighetsgivaren ur kontaktstycket, så att alla andra funktioner utom hastigetsmätaren och trip/odo funkade.
Sen använde jag en sigma cykeldator som hastighets/trip/odo mätare i 1000mil.

Jag pillade ur sladden som går till hastighetsgivaren ur kontaktstycket, så att alla andra funktioner utom hastigetsmätaren och trip/odo funkade.

Lättare är i så fall att plocka loss sladden nere vid givaren på utgående axel i växelådan....

Men spelar det någon större roll då? Skriv ner och dokumentera allt och kvitto på den nya mätarn tillsammans med den gamla borde ju runka för att övertyga en eventuell köpare om hur det står till...

Skulle ju fungera men tror inte han tänkt ha kvar den så länge då han haft den i fem år redan..

Lättare är i så fall att plocka loss sladden nere vid givaren på utgående axel i växelådan....

Men spelar det någon större roll då? Skriv ner och dokumentera allt och kvitto på den nya mätarn tillsammans med den gamla borde ju runka för att övertyga en eventuell köpare om hur det står till...

Jodå tror inte det ska vara några problem med dokumentationen. Handlar nog mest om det "kosmetiska".. Personligen hade jag nog skitit i vilket bara man har koll på service och dokumenterat den verkliga sträckan!

Men men är det ingen som har koll på hur man skulle gå till väga om han nu måste ha det fixat? Kan det gå att köra mätaren med borrmaskin tills den slår om och börjar på noll igen? Vet som inte hur dom fungerar dom digitala mätarna.. Kanke får borra ihjäl sig om man ska ge sig på det? :näsblod

Last edited:

Finn ett fel...... :tungan

Last edited:
Skriv upp mätarställningen nu och vad den var innan bytet. Inte så svårt att räkna ut hur långt den gått sen!

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back