Mätarställning nollställd efter vinterförvaring

ducce749

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2006
Hoj
Ducati Hypermotard 1100S
Har ett stort bekymmer med min hoj!!

Hojen är en Ducati Hypermotard 1100S -08.
Jag har haft batteriet borttaget under vintern och haft det på laddning i lägenheten. Nu i helgen skulle jag fixa iordning hojen för försäljning tvättade och gjorde den fin tog en liten provtur allt gick som smort!
När jag kom tillbaka så upptäckte jag nåt skumt med mätarställningen, först trodde jag att det var trippen jag titta på. Men icke! Det visade sig att mätarställningen alltså har nollställts!! Totala milen visar lika mycket som tripmätaren :(

Har varit i kontakt med Biscaya och two-wheels i Umeå och dom har aldrig hört talas om nåt liknande problem. Mätarställningen skall lagras permanent och inte kunna nollställas!
Har testat att koppla ur ECu:n ingen skillnad, fick nåt tips om att "starta" utan batteriet ikopplat för att kanske återställa mätaren, men inget hjälpte!

Någon här inne som har varit med om något liknande eller som kanske har något tips vore väldigt tacksamt!!

MVH
Johan

Borde inte återförsäljaren kunna hjälpa dig. T ex kontakta tillverkaren för för vidare vägledning.

Hoppas det löser sig. Man tycker ju att informationen borde finnas sparad. Om inte i instrumenthuset i motorcykelns CPU.

Spelar ingen roll

Ingen mätare har i mannaminne visat mer än 4000 mil eller rätt körsträcka på en sport hoj, så var glad. Är den inte klotad så är den manipulerad eller utbytt med 200% säkerhet.

Min visar 4400, och batteriet tjurar. men mätarställningen stays the same :huvet

Det verkar som mätarställning (och troligen andra inställningar) lagras i ett Flashminne ungefär som i en dator. I en dator där BIOS-batteriet håller inställningarna nånstans mellan 5 och 10 år. Här har leverantören (eftersom en hoj "alltid" har ett stort batteri monterat") kommit fram till att det räcker att "BIOS" batteriet håller ställningarna i kanske några månader (eller 1 år, bara att batterileverantören med lägsta anbudet kommit fram till att det räcker med några månader och skickar en laddning batterier som skulle skrotats till de som bygger displayen).

Ja både Biscaya och Twowheels skulle ta kontakt med Ducati och höra med dom, är väl bara vänta och se vad dom säger.
Den är varken klotad eller manipulerad jag har haft hojen sen den var ny och jag har haft 3 duccar innan denna och aldrig varit med om detta förut.
Det känns ju som att en verkstad borde kunna läsa ut mätarställningen med deras diagnos verktyg eventuellt?

Det där kan ju förklara varför alla Ducatis har rullat så få mil...:D

Även helt utan ström så borde den inte ha nollats, är väl fel sorts minne för det.
:va
Däremot skulle den kunna ha skrivits över med 0 mil av någon anledning, typ strömspik eller dyl och den går i nödläge eller något sådant...?!?

Det där kan ju förklara varför alla Ducatis har rullat så få mil...:D

Ja för fan bara fixa till den o sälja o nuvarande skick o finns de några skador får du skylla på att du rullat den lite o gått imot nått :tummenupp Få mil, den har vart prynad i vardagsrummet :yoparty

Woow, ny hoj varje vår;-)
Det ska bli kul att höra vad Ducati har för kommentar.
Du måste tala om vad de sa.

Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...