Mätarjustering av din bil eller MC

Det är väl som med det mesta, allt kan brukas rätt och allt kan missbrukas. Där det handlar om att återställa korrekt miltal efter exempelvis byte av mätare ser jag inget fel, men att göra det för att kunna sälja en bil med färe mil på mätaren är totalfel. Det beror väl i slutändan på om köparen av sagda tjänst har någon moral eller inte.

Det är givetvis helt fel om tjänsterna missbrukas i syfte att skruva ner milen inför t ex besiktning och service årligen. Eller backa mätaren ett par tusen mil i samband med import.

Så länge uppsåtet är gott är det väl inget fel i att det finns firmor som kan justera mätarställningen dock. Tripp mätaren kan ju gå sönder med åren och då kanske man inte vill köpa ett helt nytt instrument. De är rätt dyra att ersätta om man ska köpa nytt från återförsäljarna.

Själv är jag spekulant på en bil vars mätare blivit utbytt på garanti. Bilen har gått ett par tusen mil mindre på mätaren än vad den gjort i verkligheten. Finns en anteckning i serviceboken och kvitto på att arbetet utförts av en auktoriserad verkstad på goodwill.

Som det skrivs tidigare så är det olagligt att sälja ett fordon med skruvad mätare om det inte klart framgår i fordonets papper.

En lite anekdot från när jag skulle köpa bil sist till saken hör att på den tiden jobbade jag hos en Volvoåterförsäljare, hittade en "fin" import Volvo från Belgien hade enligt annonsen gått 7400mil hade all utrustning som jag ville ha i den.

Kollade upp den i Volvos system och ser att den senaste garantireparationen som var gjord hos Volvo var 2år tidigare och då hade bilen gått 13500mil.

Ringer upp killen och börjar fråga han om bilen o.s.v. börjar prata om priset och jag säger att du kan få 30000 mindre än i annons eftersom miltalet inte stämmer.

Han blir fly förbannad och börjar skrika o härja om det stämmer inte och en annan massa dravel, skickar han ett papper med utdraget från system och han blev tyst och jag fick inte köp bilen av han.... :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti