Mätarinställningen?

Almspang

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2004
Hoj
KTM LC4 640 -02
Jag har länge funderat över att det är så många motarder som gått så lite. Tex man ser offta många som har några år på nacken o inte ens rullat över 1000mil.. Tror ni att det är många som "rufflar" och så med sina mätare.

Jag tycker ialf att det verkar lite skumt men det kanske stämmer att alla åker så lite motard? :tungan
MVH

Mätutrustningen mäter väl på framhjulet antar jag? Och det verkar ju inte vara så många som kör med det på marken... Så :tungan

Många är urkopplade pga blandannat uppnötta vajrar (som tar stryk av att man sätter ner framhjulet när det nästan står still). Tror inte man ska lita så mycket på de där siffrorna...

Sen vet jag inte hur mycket det spelar roll heller, om man ser på tex Husa så kan en motor som gått långt vara bättre i skick än en motor som inte alls gått lika långt men inte skötts på samma sätt...

Många KTM hojar har just digitala mätare då är det lätt att koppla ur kontakterna. Men det är frågan om man verkligen kopplar ur räkning av antalet timmar motorn har gått? Den är med all sannolighet kopplad till CDI så då blir det lite svårare att fuska. Kör man ev mkt på t,ex bana så blir det inte många mil istället för att posera på stan då kan milen dra iväg.

Om jag tar min Husa som ett exempel, så gick den ju till typ 95% på bana och väldigt mycket på gokartbana, vilket ju inte ger speciellt många mil på de timmar motorn gått. Efter den hade gått ca 23h (tror att det blev 110 mil, men så körde jag ju som en snigel inne i Södertäljehallen i början..), strippades hojen, så se'n blev det ju inte mer på den mätaren...

Det kan ju ha varit läge för att vara oärlig när den såldes, men det känns ju som ganska korkat att börja fiffla med så'nt.

Vad jag ville komma till är att jag, med erfarenhet av en hoj med täta serviceintervall, nog är mer intresserad av hur LÄNGE den gått, hur den servats och eventuellt hur länge den gått efter renovering och vilka delar som då byttes ut, än hur långt den har gått i antal mil...

...för det är väl ingen idé att fråga VAD den har använts till och hur den har körts... :tungan

Men det är mest mina tankar... kanske är ute och cyklar som vanligt... :tuttar

Yasha skrev:
Om jag tar min Husa som ett exempel, så gick den ju till typ 95% på bana och väldigt mycket på gokartbana, vilket ju inte ger speciellt många mil på de timmar motorn gått. Efter den hade gått ca 23h (tror att det blev 110 mil, men så körde jag ju som en snigel inne i Södertäljehallen i början..), strippades hojen, så se'n blev det ju inte mer på den mätaren...

Det kan ju ha varit läge för att vara oärlig när den såldes, men det känns ju som ganska korkat att börja fiffla med så'nt.

Vad jag ville komma till är att jag, med erfarenhet av en hoj med täta serviceintervall, nog är mer intresserad av hur LÄNGE den gått, hur den servats och eventuellt hur länge den gått efter renovering och vilka delar som då byttes ut, än hur långt den har gått i antal mil...

...för det är väl ingen idé att fråga VAD den har använts till och hur den har körts... :tungan

Men det är mest mina tankar... kanske är ute och cyklar som vanligt... :tuttar

Inte alls! Du är på rätt linje. Många stirrar sig blint på hur många mil den har gått. När det kanske gäller t,ex KTM640 så blir det nog ev mer gata än på bana då den inte är så trimmad. Undra om posers vet vad en motard ska användas till? :hihi

Det går att ändra mätarställning själv på äldre ktm.. men å andra sidan går ju inte en motard speciellt fort så det tar väl ett tag att komma upp i tusen mil

Jag är uppe i 800 mil på min 02:a efter 2 säsonger. Mkt 70 väg, grusväg och skogsvägar. Som nämts innan så är frågan hur hojen använts, övervägande landsväg=mil och annars timmar. 1000 mil är "mkt åkning" för bana. :D

GixxerJensa skrev:
Det går att ändra mätarställning själv på äldre ktm..

O digtalmätarna på nyare husa o ktm går att nolla, råkade själv göra detta när jag skulle ändra hjulstorlek första gången..

min, försa motard gick 1300mil på en säsong

Min andra gick 700mil på två, inkl, isbana (började åka bana)

Min nuvarande har gått 160mil på en säsong...... men den har varit lite paj i totalt 3mån av säsongen oxå

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back