Mätarfel..!?

rallyanders skrev:
Konstigt fel...?
Min kompis har nyligen köpt en CBR 929. Han tyckte att hans mätare visade för lite så vi nollställde våra mätare innan vi började köra för att kontrollera. Efter vi hade varit ute och kört visade min mätare 15 mil, men hans visade bara 8 mil. Har ni hört talas om ngt liknade och vad f***n kan det bero på??

/ra

Det är ju nästan man kan tro att det är en miles mätare....men det stämmer inte riktigt det heller. 8*1,609=12,87 mil....men nästan :confused:

Drevad? Det kan göra mycket - polaren slog det 25-30% för när han bytte bakdrev på sin TL1000S.

rallyanders skrev:
Konstigt fel...?
Min kompis har nyligen köpt en CBR 929. Han tyckte att hans mätare visade för lite så vi nollställde våra mätare innan vi började köra för att kontrollera. Efter vi hade varit ute och kört visade min mätare 15 mil, men hans visade bara 8 mil. Har ni hört talas om ngt liknade och vad f***n kan det bero på??

/ra

Troligen drevad?

Eller så kanske den är drevad. :tungan

Inte drevad..

Nicke skrev:
Eller så kanske den är drevad. :tungan

8 mil vs 15mil har förhållande 0.53..

med en förmodad toppfart (=maxvarv, bara ett exempel..) på 200kmh så skulle hans maxvarva vid drygt 100kmh på hogsta växeln...???
Inte troligt...

Nej!

Kahobe skrev:
8 mil vs 15mil har förhållande 0.53..

med en förmodad toppfart (=maxvarv, bara ett exempel..) på 200kmh så skulle hans maxvarva vid drygt 100kmh på hogsta växeln...???
Inte troligt...

Precis! Hans är inte drevad!! Min är däremot drevad så det stämmer inte... Om det nu skulle vara en milesmätare hur tusan kan det vara det på en svensksåld Honda?? Då har han ju blivit lurad, den förre ägaren lär ju ha vetat om det eller??

Det går säkert att ställa om på något sätt. Hör med en handlare. Kan vara konstiga knappkombinationer för att komma in i menyerna. Typ hålla in nollställning på trippmätaren, vänsterblinkers och hålla båda fötterna på backen...

Om din är drevad så körde ni nog inte 15 mil, utan ungefär 12,87 mil, för om din är nerdrevad borde väl mätaren visa mer än man egentligen kört?

Det går att ställa om mätarna till Miles.. men då ska även hastighetsmätaren visa Mph...

TomTroll skrev:
Det går säkert att ställa om på något sätt. Hör med en handlare. Kan vara konstiga knappkombinationer för att komma in i menyerna. Typ hålla in nollställning på trippmätaren, vänsterblinkers och hålla båda fötterna på backen...

Om din är drevad så körde ni nog inte 15 mil, utan ungefär 12,87 mil, för om din är nerdrevad borde väl mätaren visa mer än man egentligen kört?

Det har du rätt i, men om vi körde 13 mil och hans bara visade 8 anar jag fortfarande ugglor i mossen... Det blir nästan exakt ett förhållande på 1,6 så han har nog blivit pålurad en milesmätare... Kan man häva ett köp pga av det?

Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år