Mätaren ljuger? ? ?

junnu

Liten men naggande gooooooo
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
sextresex ninnnnja
Har funderat och letat fakta på hur mkt en modern mätare ljuger :va
Alla säger olika så enda vettiga är väl att hitta en radare att prova med eller :confused:

Nåväl lill ninjans mätare har visat 292 km/h MEN VAD ÄR DEN VERKLIGA HASTIGHETEN :va

Och kan tilläggas att vid hundra stämmer den. Men ljuger den 50 km/h vid 292 km/h :va

Så ni som vet vad er mätare visar och vad den verkliga hastigheten är så :Bugar

junnu skrev:
Alla säger olika så enda vettiga är väl att hitta en radare att prova med eller :confused:

Nåväl lill ninjans mätare har visat 292 km/h MEN VAD ÄR DEN VERKLIGA HASTIGHETEN :va

Och kan tilläggas att vid hundra stämmer den. Men ljuger den 50 km/h vid 292 km/h :va

enda rikitga sättet är väl gps eller om du kan mäta upp en sträcka som du svichar förbi o räknar ut hastighet :tummenupp

junnu skrev:

Brukar stå i tester i alla seriösa mc-tidningar.
Generellt sett ligger visningen dryga 3-8% under.

Dvs vid 4% felvisning 4km/h under vid 100km/h, 8km/h under vid 200km/h och 12km/h vid 300km/h.

Vore överraskande om den stämmer på din Ninja.
Generellt sett har de japanska hojarna mer "glädjemätare" än de tyska och italienska iaf.

Har sett siffror på rundt 265-270 km/t toppfart på din hoj, min 00 gammel Ninja ska gjøra 256 km/t.....

xyx skrev:
Över 8 % är nog mer regel än undantag vid högre hastigheter. Till och med mitt gamla skepp går att pressa upp i nästan 300 på mätaren.

Jämfört med min GPS visar mätaren i bilen (även i kompisens bil) 10%fel i alla hastigheter.
På hojjen visar mätaren 5% fel i de farter jag jämfört och jag skulle tro att det är en tämligen vanlig siffra som man kan räkna med på de flesta mc

xyx skrev:
Brukar stå i tester i alla seriösa mc-tidningar.

Dvs vid 4% felvisning 4km/h under vid 100km/h, 8km/h under vid 200km/h och 12km/h vid 300km/h.

Vore överraskande om den stämmer på din Ninja.
Generellt sett har de japanska hojarna mer "glädjemätare" än de tyska och italienska iaf.

Tror ej heller att det stämmer men nog fen går det fort...

Ingen speciell felprocent kan ges varken för märken eller ens individuella hojar.

De visar för mycket på alla helt enkelt, man får nöja sig med det.

Det så kallade generella högre felvisningen på samtliga japanska hojar finns inte, det är bara trams.
Det finns säkert hojar från alla möjliga tillverkare som visar mer eller mindre fel helt enkelt.

Last edited:
junnu skrev:
Tror ej heller att det stämmer men nog fen går det fort...

Detta har ju inget med din hoj att göra, men...

När jag och polaren jämförde så var skillnaden sjuk.

Min Mille 60km/h hans Gixxer 750-00 visade 74km/h :3freak

När ja körde 150 så visade hans typ 180 eller nått..

Min mille toppande ca 260, den var lite ner drevad så jag tycker det borde stämma hos mig iaf.

Ja och när jag jämförde min GSXR1000 med polarens ZX10R så visade min mätare 50 när ZX10R visade 250 :rolleyes:

Bee skrev:

Min mille toppande ca 260, den var lite ner drevad så jag tycker det borde stämma hos mig iaf.

mb skrev:
Över 8 % är nog mer regel än undantag vid högre hastigheter. Till och med mitt gamla skepp går att pressa upp i nästan 300 på mätaren.

Det tror jag också. I nån tråd nämnes t.ex. att nåns R6 skulle göra över 280, men i ett test jag läste i Bike hade dom fått upp den i 252 vilket är lite mer rimligt för en hoj med 120 hk. Om man läser av 280 som toppfart på mätaren så är ju det ca 12 % för mycket.

Bee skrev:

Millens mätare ljuger 3 km/h på toppfart uppmätt i BIKE. Omdrevningen spelar ingen roll, givaren sitter på bakhjulet!
:tummenupp

På polarens blade visades 290 och på min 270 vid ett race. Låg jämsides!
Olika hojar ljuger olika mycket, och det är säkert hyffsad vatiation mellan samma modeller också....

Testat mot R6 och cbr600 men ingen av dom tycks slå lill ninjan i topp fart men det kan ju bero på förarn. Ps gäller 05.. Ds

Bee skrev:
Du tror inte att din polares gixxer var drevad?

Tänk er då Moto GP hojarna som den får upp i 340-350 verkliga km/h på vissa banor... De går rätt fint... :fart

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D