Mätare

• Thread starter Thread starter dh
  • Start date Start date

dh

VFROOOOOOM
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Honda VFR 750F -94
Är det någon som har erfarenhet att byta mätare (hastighets-/varv-/tempraturmätare) på en "äldre" motorcykel årsmodell 1990 till en nyare från 2000 med digital historia? Vad krävs att en sådan modifiering ska lyckas?

Det lilla jag vet:

Det finns ett värde skrivet nånstans bakpå mätar-klockan.
Detta värde måste stämma över ens med den nya klockan.

dh skrev:
Är det någon som har erfarenhet att byta mätare (hastighets-/varv-/tempraturmätare) på en "äldre" motorcykel årsmodell 1990 till en nyare från 2000 med digital historia? Vad krävs att en sådan modifiering ska lyckas?

Arbete svett och tårar :D
Låter som om det kommer att kosta mer än det smakar. Hur löser man tex hastighets mätaren. En cykel från ~90 har förmodligen en vajer lösning. En digital har ju inte detta. Men det klart, om du skiter i just den mätaren så borde det vara lite lättare.

Jo det blir lite mekande för att få allt att passa med tanke på teknik-skiftningen. Dock tror jag inte kommer kosta så mycket om man jagar en digital mätare från en demo.- eller mc-skrot.

Cykeldator :fakta

//jaG

dh skrev:
Jo det blir lite mekande för att få allt att passa med tanke på teknik-skiftningen. Dock tror jag inte kommer kosta så mycket om man jagar en digital mätare från en demo.- eller mc-skrot.

Enklaste för att över huvud taget få det att fungera är att ta med givare sladdar och hela bunten!! Det tråkiga med digitala mätare är att i vissa fall styrs de av kontrollboxen som styr tändning, bränsle osv. Dvs mätaren som sitter uppe på styret är bara en visare som reagerar på signaler som redan är behandlade i boxen.

Skulle nog inte ge mig på det utan ganska stora kunskaper i elektronik! Sen kan det ju vara så att varvskillnader etc tex då din hoj har en annan drevning än den du nallat ifrån så måste du ha en konverterare. Finns ju att köpa sk yellow box som gör detta men räkna inte med att det blir gratis.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025