Mätaravvikelse pga av ändrad utväxling?

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Tjena!

Ska till och byta drivpaket och funderar på att dreva ner lite!
Tänkte mig typ 1ner fram och 2upp bak!

Som jag har förstått det så kommer både hastighetsmätaren visa ngt fel samt att miltalet kommer bli högre än verkligheten!

Fråga:

Hur stor blir avvikelsen i km/h och mätarställning?

Är det marginellt eller blir det stora skillnader?

Är det bättre om man bara drevar bak då jag antar att mätarställlningen mäts på "veven" och på det sättet undviker avvikelser?

Mvh
Aryey

Du måste berätta vad du har för kuggantal i dagsläget för att det ska gå att svara på din fråga.

En given utväxlingsändring påverkar mätarna ekvivalent, oavsett om du väljer att ändra fram eller bak.

Mätningen brukar göras på utgående axel så då kvittar det om du drevar ner fram, eller upp bak. Det blir endå fel i mätningen. 1 kugg ner fram brukar vara runt 7 % mer i hastighet samt miltal.

\Masonit

Med -1F och +2B kommer mätaren att visa ca 10% mer än innan. D v s du får 5 km/h ytterligare missvisning vid 50 km/h och 30 km/h extra visning vid 300 km/h.

Det är en rätt stor förändring av utv. du gör. En kugg mindre fram är motsvarar normalt 2.5 - 3 kugg mer bak.

Du måste berätta vad du har för kuggantal i dagsläget för att det ska gå att svara på din fråga.

En given utväxlingsändring påverkar mätarna ekvivalent, oavsett om du väljer att ändra fram eller bak.

Det är just det...

Jörgen:
Har gått igenom spec i manualen och inte en rad om hur många kugg det är på dreven :huvet

Sidney:
Tack! Känns som det blir lite mkt fel på mätaren med 100mil istället för 90 i långa loppet men vi får se....

Dark_M:
Lite rätt har du ...det är inte alls samma krut i den som min gamla k5 men så länge det är SBS (skit bakom styret) så spelar det mindre roll...:rolleyes

Last edited:
Det är just det...

Jörgen:
Har gått igenom spec i manualen och inte en rad om hur många kugg det är på dreven :huvet

CB:
Tack! Känns som det blir lite mkt fel på mätaren med 100mil istället för 90 i långa loppet men vi får se....

Dark_M:
Lite rätt har du ...det är inte alls samma krut i den som min gamla k5 men så länge det är SBS (skit bakom styret) så spelar det mindre roll...:rolleyes

De andra som svarade kanske visste vad som sitter original på din hoj och utgick från det. Isf så kan du ju ty dig till deras svar.
Annars kan man räkna på hojen. Framdrevet brukar gå att se bakifrån med en ficklampa på de flesta hojar. Märk en kugg med lite svart fett eller dyligt, sedan rotera sakta hjulet och räkna.

Du måst ju i alla fulla fall ta reda på vad du har idag, innan du kan beställa nya drev med annan utväxling.

Last edited:

Har själv haft en nollsexa så jag vet. Tyvärr han den gå till tippen innan jag hann dreva. :D

Har luskat vidare och tror jag har 16 fram och 40 bak!

Om du då går ned 1 kugg fram och upp 2 kugg bak så kommer den procentuella skillnaden i utväxling bli (1/16+2/40) X 100=11.25%

Dvs hastighetsmätaren kommer visa 11.25% mer. Eller omvänt: motorvarvtalet kommer att vara 11.25% högre vid en given hastighet.

Det upplevs som en rätt stor skillnad av de flesta.

Om du då går ned 1 kugg fram och upp 2 kugg bak så kommer den procentuella skillnaden i utväxling bli (1/16+2/40) X 100=11.25%

Dvs hastighetsmätaren kommer visa 11.25% mer. Eller omvänt: motorvarvtalet kommer att vara 11.25% högre vid en given hastighet.

Varför skrev du 2/40? När det vore mer korrekt att skriva 1/20. inom mattematiken så strävarman oftast mot att ange den MGN i heltal.

Varför skrev du 2/40? När det vore mer korrekt att skriva 1/20. inom mattematiken så strävarman oftast mot att ange den MGN i heltal.

Jo naturligtvis hade jag kunnat göra så, jag är ju ffs civilingenjör.
Jag ville bara redovisa uträkningen på ett pedagogiskt sätt så att andra kanhända mindre matematisk intresserade skulle förstå, dvs se var kuggantalen kom in i ekvationen. Så slipper de fråga varje gång utan kan själva sätta upp ekvationen.

"Inom matematiken" brukar vi även stava "Mattematiken" annorlunda ;)

Last edited:

Crap! Jag som ville undvika speedohealer :rolleyes:

Tack Jörgen!
Lika bra input som vanligt :tummenupp

Ska du på ngn stunt och street kväll så man kan få höra och se den enda sporthojen med customkostym?

Crap! Jag som ville undvika speedohealer :rolleyes:

Tack Jörgen!
Lika bra input som vanligt :tummenupp

Ska du på ngn stunt och street kväll så man kan få höra och se den enda sporthojen med customkostym?

Dom enda som får gasa mot mig är såna som är uppe på nätterna!
(Jag provade att mäta in sist men gav 104 db, så jag är rätt rökt att köra på Bby.)

Last edited:
1/16+2/40) X 100=11.25% :va

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda