mäta volym i gaffel??

Ikon

On the run since 82
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Letar ny
ska byta packboxar på den blå och nu undrar jag hur man mäter volymen på oljan man häller i...

det ska vara 123mm. men hur tar jag reda på det?
 
K-Micke skrev:
Oljenivån ska vara 123mm, mätt från övre kanten på gaffelbenet, utan fjäder och med fullt ihoptryck gaffel. Så brukar det iaf vara.
ja det vet jag...men hur vet man att det är 123mm...hur ser man det?
 
Ikon skrev:
ja det vet jag...men hur vet man att det är 123mm...hur ser man det?

Antingen använder man ett speciellt verktyg för detta (som en spruta, med ett stopp för hur långt ner i gaffeln du kan sticka den), eller så använder man en mätsticka och en ficklampa.

Jag brukar använda en vanlig mätsticka, och när man fyller gaffeln så fyller man precis så att ytspänningen bryts av stickan. Dvs det blir liksom inte en helt plan yta, utan vätskan "böjer sig" upp mot stickan, detta syns väldigt tydligt ovanfrån med starkt ljus.

/J
 
RG500-Johannes skrev:
Antingen använder man ett speciellt verktyg för detta (som en spruta, med ett stopp för hur långt ner i gaffeln du kan sticka den), eller så använder man en mätsticka och en ficklampa.

Jag brukar använda en vanlig mätsticka, och när man fyller gaffeln så fyller man precis så att ytspänningen bryts av stickan. Dvs det blir liksom inte en helt plan yta, utan vätskan "böjer sig" upp mot stickan, detta syns väldigt tydligt ovanfrån med starkt ljus.

/J

ok...tack så mycket :tummenupp
 
När du fyllt på olja dra gaffeln in o ut ngr ggr så att det inte finns
luft kvar som lurar dig vid nivåmätningen. Funkar iaf f konventionella (icke-inverterade) gafflar.
/u
 
ulf_lundin skrev:
När du fyllt på olja dra gaffeln in o ut ngr ggr så att det inte finns
luft kvar som lurar dig vid nivåmätningen. Funkar iaf f konventionella (icke-inverterade) gafflar.
/u

Funkar på inverterade oxå!

Tänk på att om du har en justerbar gaffel så kan det komma en oljestråle ur stången (som går upp till returställningen). Jag fick en dusch olja på mig när jag pumpade en gång...

/J
 
RG500-Johannes skrev:
Antingen använder man ett speciellt verktyg för detta (som en spruta, med ett stopp för hur långt ner i gaffeln du kan sticka den), eller så använder man en mätsticka och en ficklampa.

Jag brukar använda en vanlig mätsticka, och när man fyller gaffeln så fyller man precis så att ytspänningen bryts av stickan. Dvs det blir liksom inte en helt plan yta, utan vätskan "böjer sig" upp mot stickan, detta syns väldigt tydligt ovanfrån med starkt ljus.

/J

Jag brukar göra på samma sätt, men med skjutmått. Om man mäter med gafflarna på plats så e det ju en nivåskillnad beroende på om man mäter fram/upptill i röret eller ner/baktill på röret.
 
Varsågod...

Hoppas att dett hjälper dig lite iaf ... :tummenupp


Här visas ett enkelt och snabbt sätt för att få rätt nivå på oljan i ett gaffelben.

En sjukhusspruta (50 ml), slangbit, rörbit samt något form av låsning vid rätt avstånd på rörbiten.

Fyll på olja strax över du tror att nivån skall vara håll sedan gaffelbenet rakt. Stoppa ner rörbiten tills mothållet tar stopp och sug ur den överflödiga oljan så blir det rätt nivå.
 

Bifogat

  • olja.jpg
    olja.jpg
    16.4 KB · Visningar: 97
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top