Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
ja det vet jag...men hur vet man att det är 123mm...hur ser man det?K-Micke skrev:Oljenivån ska vara 123mm, mätt från övre kanten på gaffelbenet, utan fjäder och med fullt ihoptryck gaffel. Så brukar det iaf vara.
Ikon skrev:ja det vet jag...men hur vet man att det är 123mm...hur ser man det?
RG500-Johannes skrev:Antingen använder man ett speciellt verktyg för detta (som en spruta, med ett stopp för hur långt ner i gaffeln du kan sticka den), eller så använder man en mätsticka och en ficklampa.
Jag brukar använda en vanlig mätsticka, och när man fyller gaffeln så fyller man precis så att ytspänningen bryts av stickan. Dvs det blir liksom inte en helt plan yta, utan vätskan "böjer sig" upp mot stickan, detta syns väldigt tydligt ovanfrån med starkt ljus.
/J
ulf_lundin skrev:När du fyllt på olja dra gaffeln in o ut ngr ggr så att det inte finns
luft kvar som lurar dig vid nivåmätningen. Funkar iaf f konventionella (icke-inverterade) gafflar.
/u
RG500-Johannes skrev:Antingen använder man ett speciellt verktyg för detta (som en spruta, med ett stopp för hur långt ner i gaffeln du kan sticka den), eller så använder man en mätsticka och en ficklampa.
Jag brukar använda en vanlig mätsticka, och när man fyller gaffeln så fyller man precis så att ytspänningen bryts av stickan. Dvs det blir liksom inte en helt plan yta, utan vätskan "böjer sig" upp mot stickan, detta syns väldigt tydligt ovanfrån med starkt ljus.
/J
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti