Mäta upp X antal meter exakt !?

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
Tjena,
Vilket är det bästa sättet att mäta upp X antal meter så exakt som möjligt?

X är mellan 400-1000 meter. Ju längre desto bättre.

/H

Laser avståndsmätare...finns att hyra hos maskinuthyrningsfirmor. Men upp till 1000 meter vete f-n om de når. Annars finns det hjul med räknare som du går med.

Med en pedometer.

P88810F12464.jpg

Last edited:
Laser avståndsmätare...finns att hyra hos maskinuthyrningsfirmor. Men upp till 1000 meter vete f-n om de når. Annars finns det hjul med räknare som du går med.

Med en pedometer.

ok, coolt. Är dom skapligt exakt dom där hjulmätarna?

Lasermått verkar intressant. Hittade ett par på nätet som kunde mäta ganska långt. +- 1 meters felmarginal stog det.

En totalstation är skiten om det ska vara exakt. +/- nån enstaka mm på ditt avstånd.

tps1200_lg.jpg

10, 9, 8, 7, 6...... we have lift-off!

Allvarligt, vad kan den där förutom att mäta? :confused:

Den kan precis allt som har med mått & positioner att göra som man tänka sig. Antingen kör man via givna koordinater (bäst) alt. via GPS. T.ex om man bygger en bro från två håll kan det ju vara bra att vara säker på att man kommer mötas exakt rätt, då kör man en sån.

Kostnad? Börjar på 300k för en basic (dyrast leksaker vinner!). Men om TS verkligen behöver mäta exakt så kan jag hjälpa till.

Shit ! Vilken grej. Vore ju ballt att leka med om inte annat.

Man kommer ingenstans om man inte vet hur den funkar. Men vill du verkligen mäta exakt kan jag nog hjälpa dig. Skicka PM isf.

Last edited:
KTM-R drämde näven i bordet och bräckte allt motstånd :)

Vänligt att du erbjuder och kan lova att jag hör av mig när det är lite mer blodigt allvar. Blir mer och mer impad av den där ju mer jag tittar på den.

Men jag hade tänkt mäta upp en lämplig sträcka på typ metern när för lite dragrace och/eller hastighetsmätning med någon form av tidtagare. Så jag tror en sådan där pedometer eller lasermätare kan vara lämplig.

GPS'er som finns i handeln har väl +- 5-15 meter, och det tyckte jag var för mycket.

Men... KTM-R, jag är impad av dina leksaker :tummenupp ... hehe, fy fan :)

Billigaste varianterna kostar väl inte mer än någon hundring.
Annars går det väl göra själv också ifall man orkar räkna fram resultatet.

Vart hade du tänkt att mäta upp någonstans *nyfiken i en strut*

En GPS är väl väldigt exakt när det gäller att mäta avstånd mellan två koordinater, när dessa sedan ska sättas ut på en karta eller sjökort kan det däremot bli lite fel.

*/ ?>
Back